‌آیین‌نامه فوق‌العاده سختی خدمت کادر تخصصی نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی [مصوب ۱۳۴۳]

تاریخ تصویب: ۱۳۴۳/۰۸/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۴۳/۰۸/۰۹
اطلاعات بیشتر:

به موجب ماده ۱۷ ‌آیین‌نامه فوق‌العاده سختی خدمت کادر تخصصی نیروی هوایی شاهنشاهی، مصوب ۱۳۴۷ لغو شده است.

‌ماده ۱ – با توجه به ماده ۶۶ قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی مصوب سی‌ام تیر ماه ۱۳۳۶ به افسران و درجه‌داران و دانشجویان و‌ هنرجویان و هنرآموزان رسته‌های مخصوص نیروی هوایی که در سازمان نیروی مزبور خدمت می‌نمایند فوق‌العاده سختی خدمت هوایی ماهیانه طبق‌ مقررات آیین‌نامه پرداخت می‌گردد.


‌ماده ۲ – میزان فوق‌العاده سختی خدمت هوایی افسران به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – رشته‌های خلبانی و ناوبری.
1 – افسران خلبان هواپیماهای جت شکاری و جتهای مشابه (‌از نظر پروازی) تا درجه سرهنگی (‌سرهنگ داخل) هشتاد درصد (۸۰%) حقوق درجه‌ مربوطه و از سرتیپی به بالا هشتاد درصد (۸۰%) حقوق درجه سرهنگی.
2 – افسران خلبان فرمانده و خلبان یکم هواپیماهای حمل و نقل جت (‌ملخ‌دار و بی
ملخ) تا درجه سرهنگی (‌ سرهنگ داخل) شصت و پنج درصد(۶۵%) حقوق درجه مربوطه و از
سرتیپی به بالا شصت و پنج درصد (۶۵%) حقوق درجه سرهنگی و افسران خلبان فرمانده و
خلبان یکم سایر‌ هواپیماهای حمل و نقل تا درجه سرهنگی پنجاه و پنج درصد (۵۵%) حقوق
درجه مربوطه و از سرتیپی به بالا پنجاه و پنج درصد (۵۵%) حقوق درجه‌سرهنگی.
3 – افسران خلبان سایر هواپیماهای عملیاتی و سایر خلبانان هواپیماهای حمل و نقل و افسران ناوبر تا درجه سرهنگی (‌سرهنگ داخل) پنجاه‌ درصد (۵۰%) حقوق درجه مربوطه و از سرتیپی به بالا پنجاه درصد (۵۰%) حقوق درجه سرهنگی.
ب – سایر رشته‌های تخصصی نیروی هوایی.
1 – افسران رشته‌های تخصصی که دارای درجه مهارت نهایی بوده و سازماناً و عملاً در
مشاغل تخصصی مشغول خدمت هستند امراء بیست و پنج‌درصد (۲۵%) حقوق درجه سرهنگی –
افسران ارشد بیست و پنج درصد (۲۵%) و افسران جزء سی درصد (۳۰%) حقوق درجه مربوطه.
2 – افسران رشته‌های تخصصی که دارای درجه مهارت نهایی در مشاغل تخصصی بوده و به
علت مقتضیات و مصالح خدمتی سازماناً یا عملاً در‌ مشاغل عمومی خدمت می‌نمایند امراء
پانزده درصد (۱۵%) حقوق درجه سرهنگی – افسران ارشد و جزء پانزده درصد (۱۵%)‌حقوق درجه مربوطه.
3 – افسران رشته‌های تخصصی که دارای درجه مهارت نهایی نبوده ولی عملاً و سازماناً در
مشاغل تخصصی کار می‌کنند امراء پانزده درصد (۱۵%)‌ حقوق درجه سرهنگی افسران ارشد و
جزء پانزده درصد (۱۵%) حقوق درجه مربوطه.
4 – امراء و افسران ارشد متخصص فعلی (‌در تاریخ تصویب این آیین‌نامه) که عملاً و
سازماناً در مشاغل عمومی کار می‌کنند امراء به میزان ده درصد (۱۰%) حقوق درجه سرهنگی
و افسران ارشد به میزان ده درصد (۱۰%) حقوق درجه مربوطه.

‌تبصره ۱ – اگر بنا به مصالح خدمتی به افسران رشته‌های تخصصی که دارای درجه مهارت
نهایی در مشاغل تخصصی هستند در مشاغل عمومی‌شغلی محول گردد فوق‌العاده سختی خدمت
این گونه افسران در صورت تصویب فرمانده نیروی هوایی تا یک سال تغییر نخواهد نمود و
پس از آن از‌لحاظ دریافت فوق‌العاده سختی خدمت مشمول مقررات قسمت (۲) بند ب این
ماده خواهند بود و چنانچه قبل از پایان سه سال از تاریخ انتصاب در‌ مشاغل عمومی
مجدداً سازماناً و عملاً در مشاغل تخصصی به کار گمارده شوند از تاریخ انتصاب اخیر از
فوق‌العاده سختی خدمت مندرج در قسمت(۱) بند ب ماده ۲ استفاده خواهند نمود و چنانچه
مدت خدمت این گونه افسران در مشاغل عمومی بیش از سه سال باشد در صورت انتصاب مجدد
در‌ مشاغل تخصصی پس از دو سال خدمت در مشاغل مزبور مشمول مقررات قسمت (۱) از بند (ب) این ماده خواهند بود.‌

تبصره ۲ – به افسران فنی جزء فارغ‌التحصیل دانشکده و آموزشگاههای افسری جزء فنی
نیروی هوایی که فعلاً در مشاغل عمومی آن نیرو به‌خدمت مشغولند و مهارت نهایی ندارند
از تاریخ تصویب این آیین‌نامه حداکثر تا یک سال تمام مهلت داده می‌شود که خود را
برای گذراندن آزمایش‌ تخصصی در یکی از رشته‌های نگهداری هواپیما الکترونیک –
سیستمهای اسلحه و تدارکات آماده نمایند فوق‌العاده سختی خدمت این قبیل افسران به‌شرح زیر پرداخت خواهد شد.
‌الف – به افسرانی که از عهده آزمایش مربوطه برآیند و سازماناً و عملاً در مشاغل
تخصصی شغلی محول گردد حداقل تا دو سال از تاریخ انتصاب‌پانزده درصد (۱۵%) حقوق
درجه مربوطه و پس از انقضاء دو سال در صورت پیشنهاد واحد مربوطه و تأیید کمیسیون
طبقه‌بندی مبنی بر احراز درجه‌مهارت نهایی و درج در دستور نیرو به میزان سی درصد
(۳۰%) حقوق درجه مربوطه. ضمناً در صورتی که این گونه افسران پس از دو سال بنابر
نظر‌کمیسیون طبقه‌بندی نتوانند در مهارت نهایی احراز تخصص نمایند به آنان در مشاغل
عمومی شغلی محول شده و از تاریخ درج نظر کمیسیون‌ طبقه‌بندی در دستور نیرو
فوق‌العاده سختی خدمت هوایی آنان قطع خواهد شد.
ب – به افسرانی که از عهده آزمایش مربوطه برآیند و به علت مقتضیات خدمتی سازماناً و
یا عملاً در مشاغل عمومی شغلی محول گردد پانزده‌ درصد (۱۵%) حقوق درجه مربوطه.
پ – به افسرانی که از عهده آزمایش مقرره برنیایند سازماناً و عملاً در مشاغل عمومی
شغلی محول شده و از همان تاریخ فوق‌العاده سختی خدمت‌ هوایی آنان قطع خواهد شد.


‌ماده ۳ – میزان فوق‌العاده سختی خدمت هوایی درجه‌داران به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – رشته خلبانی:
‌درجه‌داران خلبان عملیاتی در صورت انجام پرواز مقرره دو برابر حقوق مبناء.
ب – سایر رشته‌های تخصصی نیروی هوایی.
1 – تطبیق درجه مهارت تخصصی درجه‌داران رشته‌های تخصصی (‌که سازماناً و عملاً در مشاغل تخصصی مشغول خدمت هستند) با درجات‌نظامی و همچنین میزان فوق‌العاده سختی خدمت آنان بر اساس درجه مهارت و طبقه‌بندی مشاغل تخصصی نیروی هوایی به شرح دو جدول زیر‌خواهد بود:
>‌جدول: دوره ۲۱ – جلد ۲ – صفحه ۸۱۱ الی ۸۱۲<

‌تبصره – از فوق‌العاده سختی خدمت هوایی مشاغل تخصص عالی فقط درجه‌دارانی
می‌توانند استفاده کنند که علاوه برداشتن تخصص لازم و کار‌عملی و سازمانی در مشاغل
مزبور حداقل دارای گواهینامه دوره کامل متوسطه نیز باشند و در صورت دارا نبودن
گواهینامه دوره کامل متوسطه از میزان‌فوق‌العاده سختی خدمت هوایی مشاغل طبقه ۱
استفاده خواهند نمود.
2 – فوق‌العاده سختی خدمت درجه‌داران رشته‌های تخصصی که به علت مقتضیات و مصالح
خدمتی سازماناً و عملاً در مشاغل عمومی خدمت‌می‌نمایند و مهارت تخصصی متناسب با درجه
مربوطه ندارند عبارت خواهد بود از میزانی که در تاریخ تصویب این آیین‌نامه دریافت
می‌دارند و افزایش‌آن فقط در صورت احراز مهارت تخصصی متناسب با درجه امکان‌پذیر خواهد بود.
‌تبصره ۱ – به درجه‌داران فنی پرنده هواپیماهای حمل و نقل علاوه بر فوق‌العاده
سختی خدمت هوایی طبقه مربوطه ماهیانه مبالغی به عنوان‌ فوق‌العاده پرواز (‌با رعایت
مقررات این آیین‌نامه) به شرح زیر پرداخت می‌گردد:
‌الف – خدمه دائمی پرواز هواپیماهای جت ملخ‌دار و بی ملخ (‌مکانیک – پروازی –
متخصص بارگیری و کمک مکانیک پروازی) چهل درصد (۴۰%) حقوق درجه مربوطه.
ب – مکانیک عمومی هواپیماهای جت ملخ‌دار و بی ملخ (‌که در مواقع ضروری پرواز
می‌کنند) سی درصد (۳۰%) حقوق درجه مربوطه.
ج – خدمه دائمی پرواز سایر هواپیماهای حمل و نقل سی‌درصد (۳۰%) حقوق درجه مربوطه.
‌ساعت پرواز درجه‌داران قسمت (‌الف) مانند خلبانان بوده و ساعت پرواز درجه‌داران
قسمت (ب) و قسمت (ج) حداقل سی ساعت در سه ماه خواهد‌ بود.
‌حداکثر تعداد خدمه پرنده هر نوع هواپیما قبلاً به وسیله واحد مربوطه بررسی و پیشنهاد می‌شود که با تصویب فرمانده نیروی هوایی مشخص می‌گردد.

‌تبصره ۲ – درجه‌داران معلم در صورتی که رشته تخصصی خود را تدریس نمایند از فوق‌العاده سختی خدمت درجه مهارت تخصصی مربوطه‌ استفاده خواهند نمود.

‌تبصره ۳ – فارغ‌التحصیلان آموزشگاه تکنیسین نیروی هوایی پس از خاتمه دوره
آموزشگاه حداقل دو سال تمام به عنوان کارآموزی در رشته‌های‌ تخصصی مربوطه خدمت کرده
و از فوق‌العاده سختی خدمت هوایی به میزان هفتاد و پنج درصد (۷۵%) حقوق مبناء
استفاده خواهند نمود پس از‌خاتمه دو سال دوره کارآموزی و قبول شدن در آزمایش درجه
مهارت تخصصی هفت از فوق‌العاده سختی خدمت درجه مهارت مزبور استفاده خواهند‌نمود.

‌تبصره ۴ – چنانچه به درجه‌داران فارغ‌التحصیل آموزشگاه‌های فنی هوایی که قبلاً به
علت مقتضیات خدمتی سازماناً و عملاً در مشاغل عمومی‌ خدمت می‌نمایند پس از گذراندن
آزمایش تخصصی مقرره در مشاغل تخصصی سازماناً و عملاً شغلی محول گردد یک سال تمام پس
از تاریخ انتصاب‌ در صورت پیشنهاد واحد و تأیید کمیسیون طبقه‌بندی و درج در دستور
نیروی هوایی فوق‌العاده سختی خدمت هوایی برابر درجه مهارت شغل مربوطه‌پرداخت خواهد شد.

‌تبصره ۵ – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه تا انجام آزمایشهای تخصصی مربوطه در
میزان فوق‌العاده سختی خدمت هوایی درجه‌داران که سازماناً و‌ عملاً در مشاغل تخصصی به
خدمت مشغولند تغییری داده نمی‌شود.

‌تبصره ۶ – آزمایشهای مذکور در تبصره ۵ به منظور سنجش و تعیین درجه مهارت تخصصی درجه‌داران حداکثر تا یک سال تمام از تاریخ تصویب‌ این آیین‌نامه باید خاتمه یابد.


‌ماده ۴ – درجه مهارت نهایی افسران و همچنین مهارت تخصصی درجه‌داران به موجب مقرراتی تعیین خواهد شد که توسط شورای عالی فنی‌ نیروی هوایی پیشنهاد و به تصویب فرمانده نیروی مزبور خواهد رسید.


‌ماده ۵ – میزان فوق‌العاده سختی خدمت هوایی دانشجویان و هنرجویان و هنرآموزان نیروی هوایی به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – دانشجویان دانشکده خلبانی و دوره ناوبری از بدو ورود به دانشکده دو هزار و هفتصد ریال و از تاریخ پرواز علاوه بر مبلغ مزبور یک برابر‌ حقوق مبنا.
ب – افسران و درجه‌داران دانشجوی دانشکده خلبانی و دوره ناوبری فقط از موقع پرواز یک برابر حقوق مبناء.
پ – دانشجویان و درجه‌داران دانشجوی دانشکده فنی و آموزشگاه‌های افسری رشته‌های تخصصی و همچنین هنرجویان آموزشگاههای عالی‌ فنی یک دوم حقوق مبناء.
ت – هنرآموزان آموزشگاههای تکنیسین و فنی بیست و پنج درصد (۲۵%) حقوق مبناء.


‌ماده ۶ – منظور از حقوق درجه و حقوق مبنای مذکور در این آیین‌نامه عبارت از حقوق
دریافتی بدون احتساب حقوق سنواتی مندرج در بند ب ماده ۵۳ قانون استخدام نیروهای
مسلح شاهنشاهی و حقوق مبنای مندرج در ماده ۵۳ همان قانون می‌باشد.


‌ماده ۷ – خلبان و ناوبرانی که سوابق خدمت پروازی (‌متوالی و یا متناوب) و ساعت
پرواز به شرح زیر تواماً داشته قادر به ادامه پرواز نباشند مادام‌ که در خدمت ارتش
هستند به ازاء هر سال خدمت پروازی فوق‌العاده سختی خدمت هوایی به شرح زیر دریافت خواهند داشت.
‌الف – خلبانان جت شکاری و جت‌های مشابه حداقل دوازده سال سابقه خدمت پروازی و یک
هزار و دویست ساعت پرواز روی هواپیماهای‌ جت به ازاء هر سال چهار درصد (۴%) آخرین
فوق‌العاده سختی خدمت هوایی دریافتی.
ب – خلبانان و ناوبران هواپیماهای حمل و نقل و عملیاتی هیجده سال سابقه خدمت پروازی و یک هزار و هشتصد ساعت پرواز به ازاء هر سال‌ سه درصد (۳%) آخرین فوق‌العاده سختی خدمت هوایی دریافتی.

‌تبصره ۱ – فوق‌العاده سختی خدمت هوایی پرداختی برابر مقررات این ماده نباید از میزان فوق‌العاده‌های سختی خدمت هوایی مذکور در مواد ۲ و ۳ تجاوز نماید.

‌تبصره ۲ – خلبانان و ناوبرانی که به تشخیص شورای عالی پزشکی اداره بهداری ارتش
قبل از سنین و ساعات پرواز مقرره در این ماده به علل ناشی‌ از پرواز از ادامه پرواز
محروم شوند به نسبت سنوات خدمت پروازی طبقه مربوطه از چهار درصد (۴%) آخرین
فوق‌العاده سختی خدمت هوایی (‌در‌ مورد خلبانان جت) و یا سه درصد آن (‌در مورد
خلبانان حمل و نقل و عملیاتی و ناوبران) استفاده خواهند نمود.

‌تبصره ۳ – خلبانان و ناوبرانی که بنا به تشخیص شورای عالی پزشکی اداره بهداری
ارتش موقتاً از انجام پرواز طبقه مربوطه معاف شوند از تاریخ‌ تشخیص شورای مذکور تا
تاریخ خاتمه معافیت مشروط بر این که مدت این معافیت زائد بر دو سال نباشد از
فوق‌العاده سختی خدمت هوایی درجه‌ مربوطه استفاده خواهند نمود.


‌ماده ۸ – برای امکان استفاده از فوق‌العاده سختی خدمت هوایی حداقل مدت پرواز در
سل تقویمی برای خلبانان و ناوبران در مشاغل سرتیپی و‌ بالاتر سی و شش ساعت و برای
سایر خلبانان هفتاد و دو ساعت در طبقات مربوطه می‌باشد.

‌تبصره ۱ – پرواز مقرره در این ماده باید به نسبت مساوی در هر ماه انجام گیرد و
عدم انجام آن در موارد استثنایی (‌با رعایت تبصره ۲ این ماده) که‌ مدت آنهم نباید
از سه ماه تجاوز کند موجب عدم پرداخت فوق‌العاده سختی خدمت هوایی می‌گردد.

‌تبصره ۲ – مقررات مربوط به اجرای تبصره ۱ این ماده با پیشنهاد نیروی هوایی و تصویب ستاد بزرگ ارتشتاران تعیین می‌گردد.


‌ماده ۹ – افسران و درجه‌داران (‌به استثنای مشمولین مقررات ماده ۵ این آیین‌نامه)
که به منظور تحصیل یا مأموریت به داخل یا خارج کشور اعزام‌ می‌گردند و بالنتیجه
اجرای پرواز مقرره یا خدمت در رشته تخصصی مربوطه برای آنان مقدور نمی‌باشد حداکثر
تا مدت یک سال از آخرین فوق‌العاده‌ سختی خدمت هوایی استفاده خواهند نمود اعم از
این که در ظرف مدت مزبور در مشاغل سازمانی مربوطه باقی یا به علل مذکور منتسب شده باشند.
‌ماده ۱۰ – صدور اخطار کتبی از طرف فرمانده هنگ مربوطه یا مقام معادل آن مبنی بر
بی انضباطی پروازی و یا سهل انگاری در امور محوله و‌ همچنین بی‌مبالاتی در حفظ
شرائط تخصصی و جسمی لازم جهت انجام کار مربوطه موجب قطع تا پنجاه درصد (۵۰%)
فوق‌العاده سختی خدمت‌هوایی برای مدت شش ماه و صدور اخطار کتبی در مورد مزبور از طرف فرمانده واحد مستقل مربوطه موجب قطع تا پنجاه درصد (۵۰%) فوق‌العاده‌ سختی خدمت هوایی برای یک سال می‌گردد.


‌ماده ۱۱ – به کارکنان رشته‌های تخصصی که در اثر سوانح ناشی از خدمت هوایی یکی از
اعضای بدون آنها فلج گردد و بالنتیجه قادر به ادامه پرواز یا‌خدمت در رشته مربوطه
نباشند مبلغ یکصد و پنجاه هزار ریال پرداخت می‌گردد و درباره آنهایی که به علت
مزبور از خدمات نظامی به طور دائم معاف‌ شوند یا فوت نمایند مبالغی به شرح زیر به
خود یا به وارث مستمری‌بگیر آنان پرداخت می‌شود.
‌الف – در صورت نداشتن همسر و اولاد سیصد هزار ریال.
ب – در صورت داشتن همسر و نداشتن اولاد سیصد و پنجاه هزار ریال.
ج – در صورت داشتن اولاد به تعداد هر یک از آنان مبلغ پنجاه هزار ریال به مبالغ معینه در بند الف یا بند ب اضافه خواهد شد.

‌تبصره ۱ – مزایای مندرج در آیین‌نامه بیمه افسران و کارمندان نیروهای مسلح شاهنشاهی جز و پرداختی محسوب و بقیه از بودجه وزارت جنگ‌ پرداخت می‌گردد.

‌تبصره ۲ – مجموع مبالغ پرداختی بابت حق بیمه و زیان جانی در هر حال نبایستی از پانصد هزار ریال تجاوز کند.

‌تبصره ۳ – منظور از وراث مستمری‌بگیر مذکور در این ماده وراثی است که در ماده ۸۸ قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی تعیین گردیده‌ است و مبلغ پرداخت بابت زیان جانی به طور تساوی بین وراث مستمری‌بگیر تقسیم می‌گردد.


‌ماده ۱۲ – خلبانان خارج از سازمان نیروی هوایی در صورتی که با موافقت و برابر برنامه تنظیمی آن نیرو به پرواز خود ادامه دهند مشمول مقررات‌ این آیین‌نامه خواهند بود.


ماده ۱۳ – فوق‌العاده سختی خدمت هوایی افسران و درجه‌داران در مدت انتظار خدمت و بدونکاری پرداخت نمی‌گردد.


‌ماده ۱۴ – برای استفاده از فوق‌العاده سختی خدمت هوایی طبقه‌بندی هواپیما و پرسنل و همچنین تشخیص مشاغل تخصصی و طبقه‌بندی آنها با‌ نیروی هوایی بوده و ملاک پرداخت و قطع آن دستور نیروی مزبور خواهد بود.


ماده ۱۵ – این آیین‌نامه از تاریخ تصویب به موقع اجراء گذاشته شده و از همان تاریخ مقررات آیین‌نامه فوق‌العاده سختی خدمت هوایی مصوب‌ بیست و یکم اردیبهشت ماه ۱۳۳۹ ملغی می‌گردد.


‌آیین‌نامه فوق مشتمل بر ۱۵ ماده و ۱۷ تبصره و ۲ جدول در تاریخ نهم آبان ماه ۱۳۴۳ به تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی رسید و به‌ موجب ماده ۶۶ قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی قابل اجرا می‌باشد.

‌رییس مجلس شورای ملی – مهندس عبدالله ریاضی