تصویبنامه راجع به رسیدگی به شکایات مستخدمین از وزرا در موارد نقض یکی از مواد قانون استخدام کشوری

تاریخ تصویب: ۱۳۰۴/۰۸/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۰۴/۰۹/۰۴

[به موجب تصویبنامه راجع به شکایت مستخدمین از وزرا، مصوب ۱۳۱۰ نسخ شده است.]


شماره ۹۹۴۹ – ۱۳۰۴/۹/۴


هیئت وزراء عظام نظر به ماده 64 قانون استخدام کشوری، در جلسه هفتم آبانماه (1304) مقرر میدارد:

ماده 1 – شکایات مستخدمین از وزراء در موارد نقض یکی از مواد قانون استخدام کشوری مورخ 22 قوس 1301 مادام که شورای دولتی تاسیس نیافته است بصورت عرضحال به دیوانعالی تمیز تقدیم میشود.


ماده 2 – به عرضحال مزبوره باید کلیه مدارکی که صحت ادعا را میرساند ضمیمه گردد.


ماده 3 – در ظرف سه روز از تاریخ وصول عرضحال مدیر دفتر تمیز سوادی از آنها تنظیم نموده بوزارتخانه مربوطه ابلاغ مینماید.


ماده 4 – وزیر مکلف است در ظرف دو هفته از تاریخ وصول سواد عرضحال توضیحات لازمه را که موجب اتخاذ تصمیم وزارتی شده است به دیوانعالی تمیز ارسال داشته و کلیه مدارکی را که مفید میداند ضمیمه آن نماید و در صورتی که تهیه مدارک در مدت مزبور برای وزیر میسر نباشد باید مراتب را بدیوانعالی تمیز اطلاع داده و مدتی را که در ظرف آن ارسال مدارک ممکن خواهد بود معین کند ولی در هر حال این مدت نباید بیش از دو ماه باشد.

تبصره – در صورتی که شکایت مستخدم از اجرای ماده 28 قانون استخدام کشوری نسبت بخود باشد وزیر اختیار دارد که موجبات منتظر خدمت قراردادن مستخدم را توضیح بدهد یا ندهد و در هر حال نظر و تصمیم وزیر در این باب مناط اعتبار بوده و غیر قابل بحث است.


ماده 5 – رسیدگی دیوان تمیز در مرحله اول در یکی از شعبین و در موقع تجدید نظر در هیئت عمومی دیوان مزبور بعمل میآید در موقع صدور رای عده مستشاران بایستی طاق بوده و یکی از اعضاء هیئت عمومی بقرعه از بین هیئت حاکمه خارج میگردد.


ماده 6 – رئیس اول دیوان تمیز باید پس از وصول مدارک و توضیحات لازمه از طرف وزیر در صورتی که توضیحات جدیدی محتاج نباشد در ظرف یک هفته با رعایت هر چهار فرسخ یک روز برای طرف غایب جلسه رسیدگی را معین و بطرفین اخطار نماید.


ماده 7- در صورتی که بطرفین دعوی پنج روز قبل از روز جلسه بعلاوه یک روز برای هر چهار فرسخ مسافت اخطار برای حضور یا جواب شده باشد کلیه احکام صادره خواه در مرحله اول و خواه در مرحله ثانی حضوری محسوب و هیچگونه اعتراضی نسبت باحکام مزبوره پذیرفته نخواهد شد.


ماده 8- طرفین میتوانند وکیل مدافعی برای خود تعیین نمایند ولی باید پس از ختم مقاولات و توضیحات اسناد و مدارکی را که در ضمن رسیدگی ارائه کرده اند اصلاً یا سواداً بدیوان تمیز تسلیم کنند.


ماده 9- مدعی العمومی کل با نماینده مدعی العمومی باید حتما در جلسه محاکمه اظهار نظر خود را بنماید.


ماده 10 – کلیه احکام صادره بایستی در ظرف چهل و هشت ساعت از تاریخ صدور برای ابلاغ بطرفین ارسال شود.


ماده 11- مدت تجدید نظر از تاریخ ابلاغ حکم بدوی بیست و یک روز است و برای هر چهار فرسخ مسافت یک روز نیز اضافه بمدت مزبور میگردد.


ماده 12 – اسناد و مدارک ادعائیه باید لااقل در جلسه محاکمه و در رسیدگی ثانوی قبل از صدور رای ارائه شود والا قابل توجه دیوانعالی تمیز نخواهد بود.


ماده 13- احکامی که بدایةً صادر میشود در صورتی که تقاضای تجدید نظر در آن نشده باشد پس از انقضاء موعد تجدیدنظر و همچنین احکام صادره در مرحله ثانی قطعی است و باید لااقل در ظرف یک ماه از زمان ابلاغ بتوسط وزارت مربوطه بموقع اجراء گذارده شود.


ماده 14 – هیچ اعتراضی جز تجدید نظر مذکور در ماده 11 پذیرفته نخواهد شد.


ماده 15 – احکام قطعی دیوان تمیز که بجای شورای دولتی تشکیل میشود بهیچوجه حتی پس از تشکیل شورای عالی دولتی قابل تجدید نظر نخواهد بود.


ماده 16 – نسبت باحکامی که قبل از وضع این نظامنامه از دیوان تمیز صادر شده است طرفین میتوانند در مدت بیست و یک روز از تاریخ انتشار این مواد تجدید نظر بخواهند.


ماده 17- وزیر عدلیه و سایر وزراء هر یک بمناسبت به قسمت خود مأمور اجرای مود فوق میباشند.