تصویبنامه هیئت وزرا راجع به شکایت مستخدمین از وزرا

تاریخ انتشار: ۱۳۱۰/۰۲/۰۸

۹۸۶ – 1310/02/06


هیئت وزراء در جلسه 21 فروردین ماه 310 بر حسب پیشنهاد نمره 2052 وزارت عدلیه در نظامنامه رسیدگی به شکایت مستخدمین از وزرا مورخه 4 آذرماه 304 نمره 9949 تجدیدنظر کرده و برای جلوگیری از اتلاف وقت مواد ذیل را تصویب نمودند:

ماده 1 ـ شکایت مستخدمین از وزراء یا از اداره تقاعد وزارت مالیه، در موارد نقض یکی از مواد قانون استخدام کشوری مورخه ۲۲ قوس ۱۳۰۱ مادام که شورای دولتی تاسیس نیافته است بصورت عرضحال به دیوان عالی تمیز تقدیم میشود.


ماده 2 ـ به عرضحال مزبور باید کلیة مدارکی که صحت ادعا را میرساند ضمیمه گردد.


ماده 3 ـ در ظرف سه روز از تاریخ وصول عرضحال مدیردفتر باید تمیز سوادی از آنها تنظیم نموده بوزارتخانه مربوطه یا اداره تقاعد ابلاغ می نماید.


ماده 4 (منسوخه 25ˏ09ˏ1323)ـ
وزیر مشتکی‌عنه یا اداره تقاعد مکلف است در ظرف یک ماه از تاریخ وصول دادخواست توضیحات لازمه را که موجب اتخاذ تصمیم شده است بدیوان عالی کشور ارسال داشته و کلیه مدارکی را که مفید میداند ضمیمه آن بنماید و در صورتی که تهیه مدارک در مدت مزبور برای وزیر مشتکی‌عنه یا اداره تقاعد میسر نباشد باید مراتب را بدیوان عالی تمیز اطلاع داده و مدتی را در ظرف آن ارسال مدارک ممکن خواهد بود معین کند ولی در هر حال این مدت نباید بیش از دو ماه باشد.

تبصره 1- (منسوخه 25ˏ09ˏ1323)ـ
در مورد تجدیدنظر نیز مدتهای مرقوم در این ماده باید مراعات گردد.

تبصره 2- (منسوخه 25ˏ09ˏ1323)ـ
در صورتی که شکایت مستخدم از اجرای ماده 28 قانون استخدام نسبت بخود باشد وزیر اختیار دارد که موجبات منتظر خدمت قراردادن مستخدم را توضیح بدهد یا ندهد و در هر حال نظر و تصمیم وزیر در این باب مناط اعتبار بوده و غیرقابل بحث است.


ماده 5 ـ رسیدگی دیوان تمیز در مرحله اولی در یکی از سه شعبه حقوقی بوده و در موقع تجدیدنظر بشعبه دیگر از همان شعبه حقوقی رجوع می‌شود و حکم هیئت تجدیدنظر قطعی و غیرقابل شکایت است.


ماده 6 ـ هرگاه دیوان تمیز- شعبه مربوطه – حضور شاکی را برای توضیحات لازم بداند با حضور نماینده پارکه دیوان تمیز او را احضار کرده تحقیقات خود را انجام می‌دهد در این موقع نماینده اداره پرسنل وزارتخانه مشتکی‌عنه یا اداره تقاعد نیز حق حضور و دادن توضیحات خواهد داشت.


ماده 7 ـ اسناد و مدارک ادعائیه باید لااقل در جلسه محاکمه و در رسیدگی ثانوی قبل از صدور رأی ارائه شود والا قابل توجه دیوانعالی تمیز نخواهد بود.


ماده 8 ـ مدعی‌العموم کل یا نماینده مدعی‌العموم باید حتماً در جلسه محاکمه اظهارنظر خود را بنماید.


ماده 9 ـ کلیه احکام باید ظرف 48 ساعت از تاریخ صدور بشاکی و به ‌کابینه وزارت خانه طرف اشتکا یا به اداره تقاعد برای ابلاغ ارسال گردد.


ماده 10- (منسوخه 11ˏ06ˏ1325)ـ
مدت تجدیدنظر از تاریخ ابلاغ حکم بدوی سی روز است و برای هر سی و شش کیلومتر مسافت یک روز نیز بمدت مزبور اضافه میگردد.


ماده 11 ـ احکامی که تقاضای تجدیدنظر در آن نشده باشد پس از انقضاء موعد تجدیدنظر و همچنین احکام هیئت‌های تجدیدنظر قطعی است و باید منتهی تا یک ماه از تاریخ ابلاغ بتوسط وزارت مربوطه به موقع اجرا گذارده شود.


ماده 12 ـ هیچ اعتراضی جز تجدیدنظر مذکور در ماده 9 پذیرفته نخواهد شد.

مهر ریاست وزراء