‌آیین‌نامه اجرایی واحدهای صنفی موضوع قانون فعالیت احزاب مصوب ۱۳۶۰/۶/۷ مجلس شورای اسلامی [مصوب ۱۳۶۵]

تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۱۰/۱۵

[‌به موجب آیین‌نامه اجرایی واحدهای صنفی موضوع قانون فعالیت احزاب مصوب 1360.6.7، مصوب ۱۳۶۸/۲/۱۳، لغو شده است.]


شماره 91054 – ۱۳۶۵/۱۰/۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۵/۵/۱۹ بنا به پیشنهاد شماره 4017.م مورخ 1365.2.22 وزارت کشور، آیین‌نامه اجرایی واحدهای صنفی موضوع قانون‌ فعالیت احزاب مصوب 1360.6.7 مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 ـ در این آیین‌نامه منظور از انجمن، جمعیت،‌اتحادیه صنفی و امثال آن تشکیلاتی است که به وسیله دارندگان کسب، پیشه، حرفه و تجارت معین تشکیل‌ می‌گردد و در یک محدوده جغرافیایی شهری اشتغال دارند.


‌ماده 2 ـ طبقه‌بندی صنوف (‌با توجه به نوع فعالیت آنها):
‌الف ـ انجمن، جمعیت و کانون و … تشکیلاتی است که به وسیله دارندگان پیشه یا حرفه و تجارت و معین تشکیل اهداف برنامه و رفتار آن به گونه‌ای در جهت‌ منافع خاص مربوط به آن صنف باشد اعم از اینکه دارای قانون و مقررات خاص باشند یا نباشند مانند پزشکان، وکلای دادگستری، روزنامه‌نگاران، صاحبان دفتر‌ اسناد رسمی، جامعه داروسازان و کانون صنفی فرهنگیان، کانون بازنشستگان و امثال آن.
ب ـ اتحادیه‌های صنفی مشمول برواحدهای اقتصادی و یا خدماتی که فعالیت آنها در محل ثابت و یا سیار باشد مانند: اتحادیه آهن فروشان، خبازان،‌ خرده‌فروشان و ….

‌تبصره 1 ـ صنوفی که مشمول بند “‌الف” از ماده 2 آیین‌نامه می‌شوند می‌بایست اساس‌نامه‌ای باشند که نکات زیر در اساس‌نامه آن رعایت شده باشد:
1 ـ ارکان تشکیلات (‌تعریف، شرح وظایف و اختیارات، هیأت مدیره و نحوه انتخابات).
2 ـ منابع مالی و آیین‌نامه مربوطه.
3 ـ شرایط عضویت.
4 ـ نحوه انحلال.
5 ـ حوزه فعالیت.

‌تبصره 2 ـ اتحادیه‌هایی که مشمول بند “ب” از ماده 2 این آیین‌نامه می‌باشد یک نسخه از شرح وظایف صنفی خود را طبق قانون نظام صنفی به وزارت کشور‌ تسلیم نمایند.


‌ماده 3 ـ اتحادیه‌های صنفی که انتخابات آنها براساس قانون نظام صنفی انجام می‌شود همچنین صنوفی که مشمول بند “‌الف” از ماده 32 این آیین‌نامه می‌شوند‌ موظفند مدارک ذیل را در تهران و شهرستان‌ها جهت اخذ پروانه فعالیت به فرمانداری محل تسلیم نمایند:
‌الف ـ فرم تکمیل شده تقاضای ثبت طبق نمونه وزارت کشور.
ب ـ فرم مشخصات هر یک از اعضای هیأت مدیره طبق برگه مشخصات وزارت کشور.
ج ـ تصویر تمام صفحات شناسانامه هر یک از اعضای هیأت مدیره.
‌د ـ گواهی عدم سوء پیشینه و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی هر یک از اعضای هیأت مدیره.
‌ه‍ـ عکس جدید هر یک از اعضای هیأت مدیره 6 قطعه.
‌و ـ یک برگ تأییدیه مبنی بر اعلام صحه انتخابات (‌صرفاً در مورد اتحادیه‌های صنفی) از طرف انجمن نظارت بر انتخابات.


‌ماده 4 ـ مرجع رسیدگی به اختلافات مربوط به تشکیل پرونده و تقاضای صدور پروانه وزارت شکر می‌باشد.


‌ماده 5 ـ اتحادیه و انجمن‌های فوق‌الذکر موظفند یک نسخه از نشریات خود را مرتباً به وزارت کشور ارسال نمایند.

‌ماده 6 ـ مسئولین انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی موظفند که برای برگزاری سمینار و اجتماعات عمومی برنامه اجرایی خود را که خارج از شرح وظایف مندرج‌ در قانون نظام صنفی می‌باشد حداقل سه روز قبل به اطلاع وزارت کشور رسانیده و مجوز لازم را کسب نمایند.


‌ماده 7 ـ انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی حق فعالیت سیاسی و یا وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی به نام انجمن و اتحادیه ندارند.


‌ماده 8 ـ در صور بروز تخلفات مندرج در ماده 16 قانون احزاب و نیز تخلفات در اجرای این آیین‌نامه، کمیسیون ماده 10 قانون مزبور براساس ماده 17 همان قانون‌ اقدامات قانونی را حداکثر ظرف یک ماه پس از دریافت هر شکایت به مرحله اجرا در خواهد آورد.


‌ماده 9 ـ پرونده مربوط به تقاضای صدور پروانه که طبق آیین‌نامه اجرایی این قانون تنظیم می‌شود حداکثر ظرف یک ماه وسیله وزارت کشور به کمیسیون ماده 10 این قانون احاله و پس از تصویب کمیسیون ظرف 10 روز پروانه گروه‌ها با امضای وزیر کشور صادر خواهد شد.


‌ماده 10 ـ تأیید صلاحیت اعضای هیأت مدیره انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی و نظارت بر فعالیت و جلوگیری از تجاوز آنها از حدود قانون احزاب و آیین‌نامه‌ اجرایی آن و رسیدگی به تخلفات با کمیسیون ماده 10 می‌باشد.


‌ماده 11 ـ کلیه اتحادهای صنفی و انجمن‌هایی که مشمول بند “‌الف” از ماده 2 این آیین‌نامه می‌شوند بر طبق مقررات خاص خود عمل نموده و اجرای این‌ آیین‌نامه صرفاً جهت صدور پروانه از لحاظ نظارت بر فعالیت آنان می‌باشد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر