‌آیین‌نامه اجرایی واحدهای صنفی موضوع قانون فعالیت احزاب مصوب 1360.6.7 مجلس شورای اسلامی [۱۳۶۸]

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۳/۱۰

6282ت95 – 1368.02.24


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368.2.13 با توجه به نامه شماره 64.5374 مورخ 1366.1.31 ریاست جمهوری تصویب نمودند آیین‌نامه اجرایی واحدهای‌ صنفی موضوع تصویب‌نامه 91054 مورخ 1365.10.1 به شرح زیر اصلاح گردد:


‌ماده 1 – در این آیین‌نامه منظور از انجمن، جمعیت، اتحادیه صنفی و امثال آن تشکیلاتی است که به وسیله دارندگان کسب، پیشه، حرفه و تجارت معین تشکیل‌ می‌گردد و اهداف، برنامه و رفتار آن به گونه‌ای در جهت منافع خاص مربوط به آن صنف می‌باشد اعم از اینکه دارای قانون و مقررات خاص باشند یا نباشند مانند‌ پزشکان، وکلای دادگستری، روزنامه‌نگاران، صنعتگران، صاحبان دفاتر اسناد رسمی، جامعه داروسازان و کانون صنفی فرهنگیان، کانون بازنشستگان و امثال آن‌که در یک محدوده جغرافیایی شهری فعالت دارند.

‌تبصره – صنوف مشمول این ماده مکلفند در اساسنامه خود نکات زیر را رعایت کرده و یک نسخه از آن را به وزارت کشور تسلیم نمایند.
1 – ارکان تشکیلات (‌تعریف، وظایف و اختیارات، هیأت مدیره و نحوه انتخابات)
2 – منابع مالی و آیین‌نامه مربوطه
3 – شرایط عضویت
4 – نحوه انحلال
5 – حوزه فعالیت.


ماده 2 – کلیه صنوف مشمول ماه 1، جه اخذ پروانه فعالیت موظفند مدارک ذیل را در تهران و شهرستانها جهت اخذ پروانه فعالیت به فرمانداری محل تسلیم‌نمایند.
‌الف – فرم تکمیل شده تقاضای ثبت طبق نمونه وزارت کشور
ب – فرم مشخصات هر یک از اعضای هیأت مدیره طبق برگه مشخصات وزارت کشور
ج – تصویر تمام صفحات شناسنامه هر یک از اعضای هیأت مدیره.
‌د – گواهی عمد سوء‌پیشینه و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی هر یک از اعضای هیأت مدیره
ه – عکس جدید هر یک از اعضای هیأت مدیره، 4 قطعه


‌ماده 3 – اتحادیه و انجمنهای فوق‌الذکر موظفند یک نسخه از نشریات خود را مرتباً به وزارت کشور ارسال نمایند.

‌ماده 4 – مسئولین انجمنها و اتحادیه‌های صنفی موظفند که رای برگزاری سمینار و اجتماعات عمومی در میادین و پارکها برنامه اجرایی خود را که خارج از شرح‌ وظایف مندرج در قانون نظام صنفی می‌باشد حداقل ده روز قبل به اطلاع وزارت کشور رسانیده و مجوز لازم را کسب نمایند.


‌ماده 5 – انجمنها و اتحادیه‌های نصفی حق فعالیت سیاسی و یا وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی به نام انجمن و اتحادیه را ندارند.


‌ماده 6 – پرونده مربوط به تقاضای صدور پروانه که طبق آیین‌نامه اجرای این قانون تنظیم می‌شود حداکثر ظرف یک ماه وسیله وزارت کشور به کمیسیون ماده 10 قانون احاله و پس از تصویب کمیسیون ظرف 10 روز پروانه نوف با امضاء وزیر کشور صادر خواهد شد.


ماده 7 – تأیید صلاحیت اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل و بازرسان انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی و نظارت بر فعالیت و جلوگیری از تجاوز آنها از حدود قانون‌ احزاب و آیین‌نامه اجرایی آن و رسیدگی به تخلفات با کمیسیون ماده 10 می‌باشد.‌


ماده 8 – صنوف مشمول ماده 1 این آیین‌نامه طبق مقررات خود عمل نموده اجرای این آیین‌نامه جهت صدور پروانه و نظارت بر فعالیت آنان می‌باشد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر