آیین‌نامه ارزیابی مقرر در تبصره 6 و 7 قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۱۲/۰۱

1364/14871 – 1334/12/01


هیئت وزیران در جلسه مورخ 30 /11 /34 بر طبق پیشنهاد شماره 27202/ن82561 – 4 /10 /1334 وزارت کشور آیین‌نامه ارزیابی مقرر در تبصره 6 و 7 قانون تاسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی مصوبه مجلسین شورای ملی و سنا را بشرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1) اتوبوسها و سایر لوازم متعلق به آنها که بر طبق تبصره های 6 و 7 ماده واحده قانون تاسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی مصوب 16 /11 /31 به شرکت واگذار خواهد شد بوسیله دو کمیسیون تشخیص کارکرد و تقویم قیمت معاینه و ارزیابی میشوند.


ماده 2) هر یک از دو کمیسیون فوق الذکر مرکب از سه نفر عضو بشرح ذیل خواهد بود:
 1- یک نفر نماینده مشخص بمعرفی وزارت دادگستری از بین کارشناسان رسمی یا اشخاصی که وزارت دادگستری صلاحیت آنها را محرز بداند.
 2- یک نفر نماینده از طرف فروشنده.
 3- یک نفر متخصص فنی از طرف شرکت.

تبصره – اعضای هر یک از دو کمیسیون باستثنای نماینده فروشنده حق شرکت و اظهار نظر در کمیسیون دیگر را ندارند.


ماده 3) کمیسیون تعیین کارکرد موظف است در ظرف سه روز پس از معاینه مشخصات کامل اجزای اتوبوس و لوازم متعلق به آن را با تعیین میزان کارکرد بدون تعیین قیمت روی برگ نمونه که ضمیمه آیین‌نامه میباشد ثبت و امضاء نموده و بوسیله شرکت به کمیسیون تقویم قیمت ارسال دارد و کمیسیون تقویم نیز مکلف است در ظرف سه روز از تاریخ وصول نظریه کمیسیون کارکرد میزان ارزش آن را در همان ورقه تعیین و به شرکت تسلیم نماید.


ماده 4) [اصلاحی ۱۳۳۵/۸/۱۹]
برای معاینه و تشخیص کارکرد و ارزیابی هر اتوبوس با سایر لوازم متعلق به آن دستمزد کارشناسان طبق مقررات حق کارشناسی وزارت دادگستری که از طرف شرکت پرداخت خواهد شد بین نمایندگان فنی شرکت و متخصصین دادگستری که در کمیسیون تشخیص کارکرد و ارزیابی عضویت دارند به تساوی تقسیم شود. و اعضای دو کمیسیون بغیر از دستمزد فوق الذکر حق مطالبه و دریافت هیچگونه وجه یا مالی را از مالکین ندارند و در صورت تخلف بر طبق ماده 14 قانون کارشناسان مصوب 23 بهمن 1317 تعقیب خواهند شد.


ماده 5) ارزیابی اتوبوسها و لوازم مربوط به آن و همچنین تاسیسات مربوط به اتوبوسرانی از قبیل گاراژ و تعمیرگاه و غیر باید مطابق نرخ روز بعمل آید.


ماده 6) هر نوع مالیات و عوارض تا تاریخ واگذاری بعهده فروشنده خواهد بود و در مورد سایر مخارج از قبیل تنظیم سند و غیره برطبق معمول دفاتر اسناد رسمی عمل خواهد شد.


ماده 7)- اگر بین نمایندگان شرکت و فروشنده در کمیسیون تشخیص کارکرد و کمیسیون تقویم قیمت اختلاف حاصل شود نظر کارشناس دادگستری قطعی خواهد بود. منظور از کارکرد عمر اتوبوس و وسائل آن میباشد.


ماده 8) کمیسیون تقویم بها میتواند بشرکتها و صاحبان اتوبوسهائی که حاضر بخرید سهام در شرکت واحد شوند علاوه بر سهامی که در مقابل ارزیابی ماشینها و وسائل به انها داده خواهد شد 20 درصد قیمت اتوبوس را نیز بنام پاداش همکاری اضافه سهم برای آنها منظور نماید.

آیین‌نامه ارزیابی مصوب ۱۳۳۲/۸/۲۳ ملغی میگردد.

نخست وزیر