لایحه قانونی تأسیس چاپخانه اداره کل انتشارات و تبلیغات

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۳/۳۰

مصوب ۱۳۳۲/۳/۲۶


ماده اول – به اداره کل انتشارات و تبلیغات اجازه داده میشود بنگاهی بنام «بنگاه چاپ تبلیغات» در تهران تأسیس نماید.


ماده دوم ـ چاپخانه اداره کل انتشارات تبلیغات (بنگاه چاپ تبلیغات) بنگاه مستقلی خواهد بود که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری بوده و مطابق اصول بازرگانی اداره میشود.


ماده سوم ) سرمایه چاپخانه بالغ بر 250000 ریال است و عبارت خواهد بود از:
الف ـ ماشین رتاتیو اداره کل انتشارات و تبلیغات و متعلقات آن و حروف و سایر وسایل چاپ که جمعاً به ارزش 1700000 ریال به بهای روز تقویم شده است.
ب ـ 800000 ریال قابل تسعیر از صرفه جوئی ماده 12 بودجه سالهای 1331 و 1332 اداره کل انتشارات و تبلیغات که به این امر تخصیص داده میشود.


ماده چهارم ـ اداره امور چاپخانه بعهده هیئت مدیره‌ای مرکب از 3 نفر واگذار می‍‌شود:
یک نفر بعنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و دو نفر به سمت عضو که به پیشنهاد رئیس اداره کل انتشارات و تبلیغات و تصویب هیئت وزیران برای مدت 3 سال انتخاب خواهند شد.
هر یک از اعضاء پس از پایان دوره سه ساله مجدداً نیز قابل انتخاب می‌باشد. تغییر رئیس و اعضاء هیئت مدیره قبل از انقضاء دوره سه ساله منوط به گزارش مستدل رئیس اداره کل انتشارات و تبلیغات و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.


ماده پنجم ـ برای رسیدگی به حساب اسناد و دفاتر و ترازنامه یکنفر بازرس از طرف وزارت دارائی انتخاب خواهد شد.
مدت مأموریت بازرس یک سال خواهد بود و برای سال بعد میتواند مجدداً به این سمت انتخاب شود.


ماده ششم ـ حدود اختیارات و وظائف مسئولیت های هیئت مدیره و بازرس جز در مواردی که در اساسنامه مصرح است طبق مقررات مربوط به شرکتهای سهامی خواهد بود.


ماده هفتم – به بانکملی ایران اجازه داده میشود که در سال اول تأسیس چاپخانه هزینه‌های فوری مبلغ 1.200.000ریال بعنوان وام به چاپخانه پرداخت نموده و از سال بعد به اقساط ماهیانه مبالغ پرداخت شده را مسترد دارد.


ماده هشتم ـ ده درصد از سود ویژه در آخر هر سال بر طبق تقاضای هیئت‌ مدیره و پیشنهاد اداره کل انتشارات و تبلیغات و تصویب هیئت ‌وزیران برای پاداش کارکنان چاپخانه و شصت درصد آن با نظر هیئت مدیره و موافقت اداره کل انتشارات و تبلیغات جهت هزینه‌های توسعه و تکمیل چاپخانه و انتشارات تبلیغاتی دولت بمصرف خواهد رسید و سی درصد بقیه به خزانه دولت عاید خواهد شد.


ماده نهم ـ سایر مقررات مربوط به امور بنگاه در اساسنامه اجرای این لایحه قانونی تعیین خواهد شد. اساسنامه مزبور از طرف اداره کل انتشارات و تبلیغات تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجراء گذاره میشود.

[اساسنامه بنگاه چاپ و تبلیغات]


بر طبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب سی‌ام دیماه1331 لایحه قانونی تاسیس چاپخانه اداره کل انتشارات و تبلیغات مشتمل بر (9) ماده تصویب میشود.
بتاریخ 26 خرداد ماه 1332

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق