اساسنامه بنگاه چاپ و تبلیغات

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۵/۲۴

342/17172 مكرر – 1332/05/24


هیئت وزیران در جلسه مورخ دهم مرداد ماه 1332 اساسنامه بنگاه چاپ و تبلیغات را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1)- در اجرای لایحه قانونی مورخ 26 خرداد ماه 1332 [لایحه قانونی تأسیس چاپخانه اداره کل انتشارات و تبلیغات] و بمنظور چاپ مجلات و مطبوعات نخست وزیری و وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و اداره کل انتشارات و تبلیغات و غیره بنگاهی بنام بنگاه چاپ و تبلیغات و طبق مقررات شرکتهای سهامی تأسیس میگردد.


ماده 2)- مرکز اصلی بنگاه . تهران …


ماده 3)- سرمایه بنگاه چاپ دو ملیون و پانصد هزار ریال است که بیست و پنج سهم با نام یکصد هزار ریالی تقسیم میشود و شصت و هشت درصد بهای اسمی سهام بطور سرمایه جنسی پرداخت گردیده و بقیه بنا به تقاضای هیئت مدیره از طرف اداره کل انتشارات و تبلیغات پرداخت خواهد شد.


ماده 4)- کلیه سهام بنگاه چاپ تبلیغات متعلق بدولت میباشد و وظائفی که بعهده مجامع عمومی صاحبان سهام میباشد از طرف نماینده و یا نمایندگانی که از طرف دولت بدین منظور تعیین میشود اجراء خواهد شد.


ماده 5)- کلیه امور بنگاه چاپ تبلیغات اعم از فنی و اداری زیر نظر هیئت مدیره ای مرکب از سه نفر که بنا به پیشنهاد اداره کل انتشارات و تبلیغات و تصویب هیئت وزیران برای مدت سه سال انتخاب میشوند واگذار میشود.


ماده 6)- انتخاب مجدد هریک از اعضاء هیئت مدیره پس از پایان دوره سه ساله بلا مانع است و تغییر هریک از آنها قبل از انقضاء دوره سه ساله منوط به گزارش مستدل رئیس اداره کل انتشارات و تبلیغات و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.


ماده 7)- رئیس هیئت مدیره سمت مدیریت عامل بنگاه را نیز عهده دار خواهد بود و کلیه اسناد و تعهدات به امضاء مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره معتبر خواهد بود و پرداختها بوسیله چک و یا دو امضاء (مدیرعامل و یکی از اعضاء) انجام میگیرد.


ماده 8)- کلیه تصمیمات هیئت مدیره که با حضور کلیه اعضاء و یا اکثریت لااقل دونفر که یکی از آنها مدیرعامل بنگاه باشد اتخاذ گردد و لازم الاجرا میباشد این تصمیمات در صورتمجلس تنظیم و بامضاء کلیه اعضاء رسیده و دردفتربنگاه نگاهداری خواهد شد.


ماده 9) وظائف و اختیارات هیئت مدیره برطبق مقررات قانون تجارت مربوط بشرکتهای سهامی میباشد و منجمله هیئت مدیره دارای وظائف اختیارات زیر میباشد:
الف )- خرید و فروش و تعویض ماشینها و وسائل چاپ در صورت لزوم.
ب)- تنظیم و بموقع اجراء گذاشتن آیین‌نامه امور استخدامی کارمندان و کارگران بنگاه.


ماده 10)- بنگاه چاپ تبلیغات درمقابل کلیه مراجعات اعم ازدولتی یا غیر دولتی کارمزد دریافت میدارد و دستمزد سفارشهای دولتی برطبق تعرفه وزارت دارائی و کارمزدهای کارهای آزاد برطبق نرخهای معمول در مورد کارهای مشابه خواهد بود و بنگاه موظف است انجام کارهای نخست وزیری و سایر وزارتخانه ها و اداره کل انتشارات و تبلیغات را مقدم بر سایر کارها قرار دهد.


ماده 11)- برای رسیدگی به حساب و اسناد و دفاتر و ترازنامه یک نفر بازرس و برای مدت یکسال از طرف وزارت دارائی (بنمایندگی دولت) انتخاب خواهد شد و انتخاب مجدد همان بازرس برای سالهای بلا مانع است.


ماده 12)- بودجه اداری و انتفاعی بنگاه تبلیغات قبلی از 15 اسفند ماه هرسال برای سال بعد با حضور کلیه اعضای هئیت مدیره و بازرس بنگاه تنظیم میشود و در سال اول تأسیس احتیاجی به تنظیم بودجه نیست و از لحاظ هزینه ها مصوبات هیئت مدیره با جلب نظر بازرس بنگاه معتبر خواهد بود.


ماده 13)- هیئت مدیره موظف است ترازنامه هر سال را حداکثر تا نیمه اردیبهشت ماه سال بعد تهیه کرده و به بازرس بنگاه جهت رسیدگی تسلیم نماید و بازرس بنگاه در ظرف یک ماه موظف است ترازنامه را رسیدگی و نظر خود را کتبا بنماینده و یا نمایندگان دولت اعلام نماید و تصویب ترازنامه از طرف صاحبان سهام بمنزله مفاصا حساب هیئت مدیره بنگاه در آن سال تلقی خواهد شد. یک نسخه از ترازنامه به وزارت دارائی و یک نسخه به دیوان محاسبات برای اطلاع ارسال خواهد شد.


ماده 14)- هرگونه تغییری دراین اساسنامه بنا بتقاضای هیئت مدیره بنگاه و پیشنهاد اداره کل انتشارات و تبلیغات وتصویب هیئت وزیران خواهد بود.

از طرف نخست وزیر- جمال ملکوتی