لایحه ‌قانونی اصلاح قانون مجازات مرتکبین قاچاق

تاریخ تصویب: ۱۳۳۲/۰۳/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۴/۰۴

ماده اول ) ماده 24 اصلاح قانون مجازات مرتکبین قاچاق بشرح ذیل اصلاح می‎شود:

«ماده 24ـ کسانی که شیره‌کشخانه دایر یا شیره طبخ و تهیه نمایند و یا وسایل استعمال شیره مطبوخ را فراهم سازند بحکم محکمه بتأدیه از سه‌هزار ریال تا ده هزار ریال جزای نقدی و بحبس تأدیبی از چهار ماه تا یک سال محکوم خواهند شد. دادگاه در ضمن حکم دستور مید‎هد که دستگاه شیره‎ کشی و کلیه آلات و ادوات تهیه شیره و همچنین آلات و ادوات استعمال آن ضبط و پس از قطعیت حکم با حضور نماینده دادستان معدوم گردد.

تبصره 1) مأمورین انتظامی مکلفند متهم جرائم مذکور در این ماده و ماده 23 را فوراً دستگیر نموده در ظرف 24 ساعت نزد دادستان بفرستند دادستان پرونده را ببازپرس ارجاع می‎نماید و بازپرس مکلف است در صورت توجه اتهام درباره متهمین جرائم مذکور در ماده 24 قرار بازداشت صادر و به متهم ابلاغ نماید این قرار غیرقابل اعتراض بوده و فوراً بموقع اجرا گذاشته خواهد شد.

تبصره 2) مفاد ماده 45 و 45 مکرر قانون مجازات عمومی در مورد محکومین جرائم مذکور در این ماده و ماده 23 رعایت نخواهد شد.
پس از صدور کیفرخواست و ارجاع پرونده بدادگاه بموضوع خارج از نوبت رسیدگی و حکم صادر خواهد شد.

تبصره 3) در نقاطی که حکومت نظامی اعلام شده رسیدگی بجرائم مذکور در صلاحیت دادگاههای موقت حکومت نظامی خواهد بود.»


ماده دوم ) هریک از کارمندان دولت که در ارتکاب جرم مذکور در ماده 24 شرکت یا معاونت نموده باشد به حبس تأدیبی از هشت ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.


ماده سوم ) هریک از مأمورین ذیربط که با علم بوقوع جرم مذکور در ماده 24 از تعقیب مرتکبین آن خودداری نماید بحبس تأدیبی از دو ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد.


ماده چهارم ) رسیدگی بجرائم مذکور در این لایحه قانونی در نقاطی که حکومت نظامی برقرار است با دادگاههای موقت حکومت نظامی خواهد بود.


ماده پنجم ) وزارت دادگستری ـ وزارت دفاع ملی ـ وزارت کشور مأمور اجرای این لایحه قانونی میباشند.


بر طبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب سی‌ام دیماه 1331 لایحه قانونی اصلاح قانون مجازات مرتکبین قاچاق مشتمل بر (5) ماده و (3 تبصره) تصویب میشود.
بتاریخ بیست و پنجم خردادماه 1332

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق