نظامنامه برای رسیدگی به دیپلمهای اطباء و دندانسازان و دواسازان و قابله‌های اتباع خارجی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۲/۰۸/۲۴

[قانون راجع به اطبای خارجی]


ماده اول ـ وزارت معارف برای رسیدگی به دیپلمها و تشخیص صحت و سقم و ارزش آنها اصل دیپلم‌ها را مطالبه می‌کند. در صورت فقدان اصل دیپلم المثنی صادره از همان موسسه پذیرفته خواهد شد.


ماده دوم ـ وزارت معارف فقط دیپلم‌های صادره از موسساتی که جزء صورت ضمیمه است یا بعداً با تصویب شورای‌ عالی معارف به آن صورت اضافه شود معتبر خواهد شناخت.


ماده سوم ـ اطباء و دندانسازان و دواسازان و قابله‌های اتباع خارجه که بخواهند اسناد تحصیلی و عملی خود را مطابق قانون مصوب به تصدیق وزارت معارف برسانند باید اوراق ذیل را بضمیمه تقاضانامه خود به ادارة معارف تسلیم نمایند:

الف ـ اصل دیپلم یا المثنی آن که به تصدیق یکی از نمایندگان دولت شاهنشاهی در خارجه رسیده باشد و همچنین برای اثبات تعلق دیپلم به تقاضاکننده باید عکس او روی دیپلم الصاق و از طرف مدرسه صادرکننده یا نمایندة دولت شاهنشاهی تصدیق و مهر شده باشد.

ب ـ عین تصدیق صادر از مقام رسمی که مدلل دارد که صاحب دیپلم بعد از ختم تحصیلات لااقل پنج سال اشتغال بطبابت را مستقلاً داشته است این تصدیق باید بتصدیق نمایندة دولت شاهنشاهی نیز رسیده باشد.

ج ـ دو مواد و دو ترجمه از هر دیپلم و مدارکی که تقاضاکننده تسلیم می‌نمایند باید تصدیق صحت و مطابقت آنها از مقامی که ادارة کل معارف معین کند.

د ـ اصل و مواد مصدق جواز اقامت صاحب سنه در ایران

هـ ـ دو قطعه عکس نیم تنه کوچک پنج در 9 سانتی‌متر.


ماده چهارم ـ اطباء و دندانسازان و دواسازان و قابله‌هایی که قبل از قانون مصوب هشتم شهریور 1312 به مملکت ایران آمده‌اند از ارائه تصدیق نمایندگان دولت شاهنشاهی مذکور در فقره الف از ماده سوم معاف خواهند بود. همچنین در صورتی که از اداره نظمیه یا بلدیه تصدیق صریحی ارائه بدهند که قبل از تاریخ هشتم شهریور در مملکت ایران اشتغال به مشاغل مربوطه داشته‌اند از ارائه مدارک پنج سال عملی مستقل مذکور در فقره ب از مادة سوم معارف خواهند بود.


ماده پنجم ـ برای رسیدگی مقدماتی باسناد مذکوره کمیسیونی مرکب از سه الی پنج نفر از اهل اطلاع و بصیرت و اداره کل معارف تشکیل و باسناد مذکور، در فوق به ترتیب ذیل رسیدگی نموده نتیجه را راپورت خواهد داد.
1ـ مداقه و تشخیص این که اسناد مذکوره صحیح و معتبر است یا نه و درصورت اخیر از چه نظر مشکوک و مخدوش یا غیرمعتبر شناخته شده است.
2ـ تصدیق تعلق دیپلم و مدارک تقاضاکننده با رعایت مقررات ماده 3 این نظامنامه

تبصره ـ در مواردی که کمیسیون نتواند راجع به تعلق اسناد تقاضاکننده صریحاً اظهار عقیده نماید موارد اشکال را در راپورت خود خواهند نگاشت.


ماده ششم ـ در مواردی که اسناد و اوراق برطبق مقررات مواد فوق کامل نبوده یا آن که سنه تحصیلی متعلق به یکی از موسسات مندرج در فهرست ضمیمه نباشد کمیسیون تقاضای صاحب سند را رد خواهد نمود در غیر این صورت رسیدگی نموده نظر خود را راپورت خواهد داد.


ماده هفتم ـ پس از رسیدگی و تعیین تکلیف قطعی از طرف شورای‌عالی معارف اصول مدارک و جواز اقامت به وسیله اداره معارف مسترد خواهد شد.


ماده هشتم ـ اداره کل معارف مامور اجراء این نظامنامه می‌باشد و مقررات نظامنامه سابق مربوط به اطباء اتباع خارجه از درجه اعتبار ساقط است.