لایحه قانونی اجرای بودجه سازمانی وزارتخانه‌ها و بنگاه‌های دولتی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۱۰/۱۳

مصوب ۱۳۳۱/۱۰/۹


از تاریخ تصویب این لایحه قانونی تا مدت دو ماه وزارتخانه‌ها موظفند بمنظور اجرای بودجه سازمانی و انتخاب کارمندان متناسب برای تصدی مشاغل پیش‌بینی شده ضمن بودجه‌ها مقررات زیر را بموقع اجراء بگذارند:

ماده 1) در هر وزارتخانه کارگزینی صورت اسامی پانزده نفر از صاحب منصبان مورد اعتماد با سابقه و بصیر باوضاع و احوال کارمندان و مطلع از جریانات اداری را تهیه نموده و برای وزیر یا کفیل ارسال میدارد و شخص وزیر یا کفیل وزارتخانه از بین عده مذکور پنج نفر را انتخاب خواهد کرد که بوظائف مقرر در این لایحة قانونی عمل نمایند.


ماده 2) منتخبین مذکور در ماده قبل موظف میباشند بلافاصله با مطالعه سازمان مصوب هر یک از ادارات تابعه و صورت اسامی کلیه کارمندان و خدمتگزاران آن اداره ابتداء رؤسای ادارات را برای تصویب وزیر یا کفیل وزارتخانه پیشنهاد نمایند.
پس از تصویب کمیسیون مزبور با مشورت و جلب نظر رئیس اداره مربوطه کارمندان مورد احتیاج را با رعایت جهات تناسب پایه و استعداد و مقام علمی و شایستگی و سوابق و حُسن شهرت آنها جهت هر یک از مشاغل پیش‌بینی شده در بودجه انتخاب و برای تصویب وزیر یا کفیل وزارت خانه پیشنهاد می‌نماید.


ماده 3) هرگاه برای تصدی تمام مشاغل معینه در بودجه سازمانی عده کارمندان و خدمتگزاران اداره مربوطه کافی نباشد عده کسری از بین کارمندان و خدمتگزاران زائد سایر ادارات معین خواهند شد چنانچه پس از انتخاب عدة لازم تعدادی زائد بر احتیاج سازمان باشند درباره آنان بترتیبی که در مواد آتی ذکر شده رفتار خواهد شد.


ماده 4) از عده زائد مورد احتیاج سازمان کسانی که واجد شرایط بازنشستگی باشند بازنشسته می‌شوند و مأخذ حقوق بازنشستگی آنان همانست که ضمن مقررات عمومی پیش‌بینی گردیده و بکسانی که واجد شرایط بازنشستگی نباشند مادام که تکلیفشان از طرف دولت معین نشده آخرین حقوق و کمک پرداخت خواهدشد و بوزارت کار انتقال مییابند.

تبصره 1ـ پس از تکمیل سازمان در هر وزارت خانه احکام لازم جهت متصدیان مشاغل صادر و به کسانی که بازنشسته می شوند و یا بوزارت کار انتقال می‌یابند ابلاغ لازم خواهد شد.

تبصره 2ـ [اصلاحی ۱۳۳۱/۱۰/۲۹] – [اصلاحی ۱۳۳۱/۱۱/۸]
هر یک از کارمندان دولت و خدمتگزاران که از تاریخ تصویب تا مدت یک ماه قبل از انقضاء مدت اجرای این لایحه قانونی شخصاً درخواست بازنشستگی نماید در صورتی که با بازنشسته شدن او موافقت شود از مزایائی بشرح زیر استفاده خواهد نمود: 

الف ـ کسانی که سنین خدمتشان (اعم از متوالی یا متناوب) بیش از بیست سال و کمتر از بیست و پنج سال باشد در تشخیص حقوق بازنشستگی مدت خدمتشان بیست و پنج سال محسوب خواهد شد. 

ب ـ کسانی که مدت خدمتشان (اعم از متوالی یا متناوب) بیش از بیست و پنج سال و کمتر از سی سال باشد مدت خدمتشان سی سال محسوب میشود. 

ج ـ کسانی که سنین خدمت آنها کمتر از بیست سال متوالی یا متناوب است در صورتی که تقاضای بازنشستگی نمایند برای احتساب میزان حقوق بازنشستگی پنج سال ارفاقاً اضافه خواهد شد.

تبصره 3) مشمولین بند الف و ب و ج باید کسور بازنشستگی مدتی را که علاوه بر خدمت واقعی ارفاقاً جزء خدمت آنان محسوب میشود بنسبت آخرین حقوق و کمک دریافتی بصندوق بازنشستگی تأدیه نمایند.


ماده 5) هر یک از وزارتخانه‌ها در صورتی که بمنظور اجرای این لایحه قانونی تشکیل بیش از یک کمیسیون را لازم بدانند میتوانند بترتیب مقرر کمیسیون های متعدد در مرکز و یا شهرستانها تشکیل دهند.

تبصره 1) سازمان برنامه و کلیه بنگاه های دولتی دیگری که مقررات قانونی استخدام کشوری در آنجا مجری است مشمول این لایحه قانونی میباشند.

تبصره 2) این ‏لایحه قانونی‏ بجای ‏لایحه قانونی ‏شماره 30460ـ 1ر10ر31 [لایحه قانونی بازنشستگی کارمندان دولت] خواهد بود.


ماده 6- [الحاقی ۱۳۳۱/۱۰/۱۴]
ماده 3 از لایحه قانونی انحلال دیوان کشور و دادگاه انتظامی مصوب 25-8-1331 بقوت خود باقی است و پس از انقضای مدت مقرر در ماده مزبور وزارت دادگستری باید مطابق مفاد لایحه مصوب 9-10-31 در باره کارمندان اداره ثبت اسناد و املاک اقدام نماید و نیز وزیر دادگستری درباره کارمندان قضائی و اداری دادگستری و ثبت کل که طبق ماده 2 لایحه قانونی اصلاح قانون استخدام قضات مصوب 29ر6ر31 و ماده 3 قانون انحلال دیوان کشور و دادگاه انتظامی بازنشسته شده یا در بقیه مدت اختیار بازنشسته میشوند باید بدون درخواست آنان مفاد بند الف – ب – ج – تبصره 2 از ماده لایحه 4 بودجه سازمانی وزارتخانه‌ها و بنگاههای دولتی را با توجه بتبصره 3 از ماده 4 آن رعایت نماید میزان حقوق بازنشستگی مشمولین لوایح قانونی مزبور در هر صورت نباید از مجموع آخرین حقوق و کمک قانونی دریافتی آنان تجاوز نماید.


بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب 20 مرداد ماه 1331 لایحه قانونی اجرای بودجه سازمانی وزارتخانه‌ها و بنگاههای دولتی مشتمل بر 5 ماده و 5 تبصره تصویب می‌شود. 

بتاریخ نهم دیماه 1331
نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق