آیین‌نامه بی‌خطری پرواز هواپیماها

تاریخ تصویب: ۱۳۴۵/۰۴/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۴۵/۰۴/۱۱

[به موجب ماده ۳۹ آیین‌نامه مدیریت،‌ بهره‌برداری، احداث و توسعه فرودگاه‌های غیرنظامی، مصوب ۱۴۰۱/۶/۳۰ لغو شده است.]


شماره 3786/264 – ۱۳۴۵/۴/۱۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۵/۴/۱۱ بنا به پیشنهاد شماره 1111 مورخ 17 /1 /45 وزارت راه و به استناد مواد 22 و 34 قانون هواپیمایی کشوری آئین ‌نامه بیخطری پرواز هواپیماها را بشرح زیر تصویب نمودند.


ماده 1) بر فراز ساختمانها و مستحدثاتی که در شهرها و حومه آنها با رعایت مقررات تصویبنامه شماره 35694 مورخ 16 /10 /31 ایجاد میشود از نظر حفظ بیخطری پرواز هواپیماها و وقوع مخاطرات باید طبق دستورالعملهای زیر چراغ‌ خطر نصب گردد.


ماده 2) ساختمانها یا مستحدثاتی که بیش از 30 متر ارتفاع دارند و تا شعاع 45 متر بلندترین ساختمان و یا مستحدثه محسوب میشوند باید در بالاترین نقطه ساختمان یک چراغ‌ خطر نصب و چنانچه یک یا چند بعد از ساختمان یا مستحدثات از 45 متر تجاوز نماید برای هر 45 متر یک چراغ دیگر با مشخصات و خصوصیاتی که در شکل شماره 3 کروکی پیوست مندرج است نصب میگردد.


ماده 3) در صورتی که ساختمانی در مجاورت یک ساختمان مرتفع ‌تر مانع از دید یک یا چند چراغ خطر ساختمان مرتفعتر بشود برای آن ساختمان نیز بایستی چراغ پیش ‌بینی شود.


ماده 4) چراغ خطر موضوع این آئین ‌نامه باید دارای نور ثابت و قرمز رنگ بوده و از یک حباب و یک لامپ که حداقل 60 وات قدرت داشته باشد ترکیب یابد و بر روی پایه متناسبی که از هر جهت قابل دید باشد نصب گردد و در تمام ساعات شبانه ‌روز روشن باشد.


ماده 5) بر فراز دکلها و برجها و دودکش‌ ها و مانند آن که بشرح فوق ارتفاع دارند برای دید شب در بالاترین قسمت آن باید چراغ خطر نصب شود و برای دید روز باید از علامتگذاری روز که از رنگ ‌آمیزی سفید و قرمز یا سفید و نارنجی بشکل نوار یا شطرنجی مطابق شکل شماره 1 مندرج در کروکی پیوست رنگ ‌آمیزی گردد.


ماده 6) از پایه و چراغ‌ های مذکور در مواد این آئین‌ نامه هیچگونه استفاده تبلیغاتی نباید بعمل آید و نصب علائم الکتریکی یا چراغ‌ های مشابه دیگر بنحوی که مانع از ظاهر شدن چراغ خطر باشد در اطراف یا مجاورت چراغ قرمز ممنوع است.


ماده 7) شهرداریها در حوزه شهرها و در خارج از حوزه شهرها فرمانداریها و بخشداریها اجرای مقررات این آئین ‌نامه را مراقبت مینمایند.


ماده 8) نصب چراغ خطر و پرداخت هزینه تعویض لامپ و تعمیرات دیگر و نگاهداری آن همچنین بهای برق مصرفی بعهده مالک ساختمان یا مستحدثه است و در صورت عدم دسترسی بمالک یا معلوم نبودن آن برعهده متصرف و منتفع از ساختمان میباشد و متصرف و منتفع برای آنچه که پرداخته است حق مراجعه بمالک دارد.


ماده 9) اداره کل هواپیمائی کشوری مکلف است ساختمانها و مستحدثات مشمول این آئین ‌نامه را تعیین و باشخاصی که باید چراغ خطر نصب نمایند. بر طبق مقررات قانون آئین دادرسی مدنی ابلاغ نماید.
عدم نصب چراغ ‌های لازم و یا سهل ‌انگاری در تعمیر و تعویض و تبدیل پایه چراغ خطر و لامپ و حباب آن و عدم پرداخت بهای برق مصرفی بنحوی ‌که موجبات خاموشی چراغ خطر فراهم شود متخلف با توجه بماده 34 قانون هواپیمائی کشوری و بحکم دادگاه صالح پرداخت پنجهزار تا ده هزار ریال جریمه نقدی و یک تا دو ماه حبس تادیبی محکوم خواهد شد.

نخست‌ وزیر