قانون صندوق رفاه دانشجویان [مصوب ۱۳۷۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۱/۱۱/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۱/۰۹

ماده 1 – به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت کشور، صندوقی‌ تحت عنوان «‌صندوق رفاه دانشجویان» که در این قانون صندوق نامیده می‌شود، در هر یک از وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان‌ و آموزش پزشکی تشکیل می‌گردد.

تبصره 1 – کلیه اموال و دارایی های صندوق فعلی رفاه دانشجویان اعم از منقول و غیر منقول تحت نظر هیأتی به انتخاب وزرای فرهنگ و آموزش‌عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارائی، برآورد، تقویم و به نسبت تعداد دانشجویان موجود بین صندوقهای رفاه در‌ وزارتخانه مذکور تقسیم خواهد شد.

تبصره 2 – هر یک از دانشگاههای غیر دولتی نیز می‌توانند مطابق مقررات این قانون نسبت به تأسیس صندوق رفاه دانشجویان اقدام نمایند.


ماده 2 – اهداف صندوق بشرح ذیل است:
1 – اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان.
2 – اعطای وام ازدواج به دانشجویانی که ضمن تحصیل ازدواج می‌کنند.
3 – اعطای وام در سایر موارد ضروری.

تبصره – میزان و نحوه پرداخت وام و کمک هزینه تحصیلی به تصویب هیأت امناء صندوق خواهد رسید و به نحوی عادلانه و یکنواخت میان‌ دانشجویان توزیع می‌گردد.


ماده 3 – بودجه صندوق دو وزارتخانه از محل کمکهای دولت، تسهیلات اعطائی سیستم بانکی، درآمد حاصله از سرمایه‌گذاریهای وجوه مازاد‌ صندوق، کمک و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، وجوه حاصل از محل برگشت اقساط بدهکاران و اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجوئی تأمین‌ خواهد شد. ‌

تبصره – بودجه صندوق دانشگاههای غیر دولتی از تسهیلات اعطائی سیستم بانکی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی و وجوه از محل برگشتی‌ اقساط بدهکاران تأمین می‌شود.


ماده 4 – هر صندوق زیر نظر هیأت امنایی با ترکیب ذیل اداره خواهد شد:
1 – وزیر ذیربط (‌رئیس هیأت امناء)
2 – رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نماینده وی.
3 – وزیر امور اقتصادی و دارائی یا نماینده وی.
4 – معاون امور دانشجوئی وزارتخانه ذیربط.
5 – رئیس صندوق (‌دبیر هیأت امناء)

تبصره – 1 – هیأت امناء دانشگاههای غیر دولتی متشکل از اشخاص ذیل خواهد بود:
1 – رئیس دانشگاه (‌رئیس هیأت امناء).
2 – معاون مالی دانشگاه.
3 – معاون آموزشی دانشگاه.
4 – معاون دانشجوئی دانشگاه.
5 – رئیس صندوق (‌دبیر هیأت امناء)

تبصره 2 – رئیس صندوق به پیشنهاد رئیس و تصویب هیأت امناء برای مدت 4 سال منصوب می‌شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

تبصره 3 – اساسنامه صندوق مشتمل بر وظایف و اختیارات هیأت امناء، وظایف رئیس صندوق، امور مالی صندوق، مقررات پرداخت کمک هزینه‌ و وام و نحوه استرداد آن و اخذ تضمین لازم در این زمینه، بنا به پیشنهاد مشترک وزرای فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌ تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[‌اساسنامه صندوق رفاه دانشجویان، مصوب ۱۳۷۳]

تبصره 4 – اساسنامه صندوقهای دانشگاههای غیر دولتی و غیر انتفاعی به پیشنهاد ریاست دانشگاه به تصویب هیأت امناء دانشگاه مربوطه خواهد ‌رسید.

‌تبصره ۵ – [الحاقی ۱۳۸۰/۵/۲۱]
امور مالی و معاملاتی صندوق رفاه دانشجویان تابع مفاد قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و‌ تحقیقاتی – مصوب ۱۳۶۹.۱۰.۱۸ – است.


ماده 5 – از تاریخ تصویب این قانون، قانون تشکیل صندوق رفاه دانشجویان مصوب ۱۳۵۲/۵/۱۷ و سایر مقررات مغایر ملغی می‌گردد.

تبصره – جهت جلوگیری از توقف امور مربوط به رفاه دانشجویان تا تصویب اساسنامه و انتقال اموال و دارائی های مذکور در تبصره 1 ماده یک به ‌مراجع ذیربط، صندوق فعلی رفاه به کار خود ادامه خواهد داد. ‌


قانون فوق مشتمل بر پنج ماده و نه تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه چهارم اسفند ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و‌ در تاریخ 9/12/1371 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری