‌قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۱۰/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۱۱/۳۰

‌ماده 1 – امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی که بر اساس مجوزهای رسمی وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأسیس شده یا می‌شود در این قانون (‌مؤسسه) نامیده می‌شوند صرفاً تابع این قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن‌ می‌باشند.

‌تبصره – اصطلاحاتی که در این قانون بکار رفته است تابع تعاریف مندرج در قوانین و مقررات مربوط می‌باشد.


‌ماده 2 – اعتبارات جاری و عمرانی این مؤسسات و همچنین اعتبارات اختصاصی (‌معادل درآمدهای اختصاصی برآورد شده از سوی مؤسسات)‌ همه ساله صرفاً در قالب برنامه و طرح به صورت کمک در بودجه کل کشور منظور و تصویب می‌شود.


‌ماده 3 – تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی هر سه ماه ، حداقل به مأخذ سه دوازدهم بودجه مصوب و در مورد اعتبارات اختصاصی معادل کلیه‌ درآمدهای وصولی که به خزانه واریز شده است از طریق دستگاههای اجرایی ذیربط در اختیار هر یک از مؤسسات قرار می‌گیرد.


‌ماده 4 – کلیه اعتبارات جاری و عمرانی و اختصاصی منظور در قانون بودجه کل کشور تا آخر سال مالی قابل تعهد و پرداخت است و مانده وجوه‌ اعتبارات مصرف نشده هر سال به سال بعد منتقل و ضمن بودجه تفصیلی آن سال مؤسسه منظور خواهد شد.


ماده 5 – کلیه مؤسسات موضوع این قانون می‌توانند در جهت اجرا و تکمیل پروژه‌ها و برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی و عمرانی از هدایا و‌ کمکهای مردمی استفاده نمایند و نحوه هزینه کردن آن گونه کمکهای مردمی تابع آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد هیأت امناء مؤسسات ذیربط به‌ تصویب وزارتین مربوطه برسد.


‌ماده 6 – به وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجازه داده می‌شود در جهت ایجاد تسهیلات لازم برای احداث،‌ تعمیر، نگهداری و خدمات سلف سرویس‌ها، خوابگاههای دانشجویی و تأمین مسکن اعضای هیأت علمی، شرکت سهامی خاص تأسیس نماید که‌ اساسنامه این شرکتها با پیشنهاد مشترک وزرای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.


‌ماده 7 – این مؤسسات مکلفند حساب کلیه اعتبارات و هزینه‌ها را نگهداری و صورت حساب دریافت و پرداخت هر ماه و حساب نهایی هر سال را‌ تنظیم و پس از گواهی ذیحساب بهمراه اسناد و مدارک مربوطه جهت رسیدگی یا حسابرسی در اختیار دیوان محاسبات قرار دهند و یک نسخه از‌ صورتحساب دریافت و پرداخت هر ماه و حساب نهایی هر سال را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال نمایند.


‌ماده 8 – این مؤسسات مکلفند گزارش عملیات انجام شده سالانه را بر اساس اهداف پیش‌بینی شده، در بودجه به کمیسیونهای برنامه و بودجه و‌ فرهنگ و آموزش عالی و بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.


ماده 9 – آیین‌نامه اجرایی هر یک از مواد فوق بر حسب نیاز به پیشنهاد هیأت امنای مؤسسات مربوطه و تصویب مشترک وزرای فرهنگ و آموزش‌ عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل اجراء خواهد بود.

‌تبصره – ترکیب هیأتهای امناء مطابق مصوبه جلسات 181 و 183 مورخ 9 و 1367.12.23 شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می‌شود.


‌ماده 10 – این قانون از اول سال ۱۳۷۰ لازم‌الاجرا بوده و از تاریخ مذکور قانون محاسبات عمومی کشور و آیین‌نامه معاملات دولتی به استثنای ماده 31 قانون مذکور، در مورد این مؤسسات نافذ نخواهد بود.


‌قانون فوق مشتمل بر ده ماده و دو تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ هجدهم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1369.10.26 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی