‌اساسنامه صندوق رفاه دانشجویان [مصوب ۱۳۷۳]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۳/۱۰/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۱۱/۱۰

شماره: 29944/ت401ه – ۱۳۷۳/۱۱/۲


هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۳/۱۰/۴ بنابه پیشنهاد مشترک شماره 188/ و مورخ 14/1/1373 وزارت های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به استناد تبصره 2 ماده 4 قانون صندوق رفاه دانشجویان ـ مصوب 1371 ـ اساسنامه صندوق یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده 1 – صندوق رفاه دانشجویان که دراین اساسنامه صندوق نامیده می شود ، دارای شخصیت حقوقی مستقل است وحسب مورد به وزارت های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وابسته و محل آن در تهران است. صندوق یاد شده زیر نظر هیات امنای موضوع ماده ( 4 ) قانون صندوق رفاه دانشجویان ـ که از این پس قانون نامیده می شود ـ اداره می شود .


ماده 2 – صندوق دارای ارکان زیر است:
1 – هیات امنا.
2 – رئیس صندوق .


ماده 3 – وظایف و اختیارات هیات امنا به شرح زیر است:
الف : سیاستگذاری و تعیین خط مشی صندوق و چگونگی بهره برداری از وجوه آن .
ب : تصویب بودجه و ترازنامه سالانه و اعتبارات و صورت منابع و مصارف وجوه .
ج : ارائه پیشنهاد تایید یا تغییر تشکیلات صندوق تصویب بـه سازمان اموراداری و استخدامی کشوربرای تصویب .
د : هماهنگی در تعیین درصد دانشجویان متقاضی وام ، ( نوع و میزان ) وام وکمک به دانشجویان مشمول دریافت در داخل و خارج کشور با هماهنگی دو وزارت یاد شده .
هـ : هماهنگی در تعیین مبلغ وچگونگی بازپرداخت وامها و اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی .
و : تصویب آیین‌نامه های اجرایی صندوق بارعایت قوانین و مقررات مربوط .
ز : انتصاب رئیس صندوق به پیشنهاد رئیس هیات امنا و تصویب هیات یاد شده .
ح : تعیین نمونه و نوع تعهد استفاده کنندگان از مزایای صندوق .
ط : تصویب ضوابط مربوط به سرمایه گذاری برای ایجاد درآمد و نیل به خودکفایی صندوق .


ماده 4 – جلسات عادی هیات امنا سالی دو بار به پیشنهاد رییس صندوق و موافقت وزیر مربوط به منظور استماع گزارش اقدامات انجام شده و بررسی و تصویب صورتهـای مالی سال قبل و اتخاذ تصمیم در سایر موارد تشکیل می‌شود.
هر جلسه با حضور حداقل 4 نفر ازاعضا رسمیت می یابد و تصمیمات با حداقل سه رای موافق اعضای حاضر درجلسه معتبر است.

تبصره ـ رییس هیات امنا می تواند جلسه فوق العاده تشکیل دهـد، در این صـورت باید حداقل یک هفته قبل ازتاریخ تشکیل جلسه از اعضا به صورت کتبی دعوت به عمل آید .


ماده 5 – رئیس صندوق بالاترین مقام اجرایی صندوق است که وظایف و اختیارات خود را با رعایت قوانین ومقررات مربوط انجام می دهد. اهم وظایف و اختیارات وی عبارتند از :
الف : اجرای کلیه مصوبات هیات امنا .
ب : نمایندگی صندوق در کلیه مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر بـرای استیفای حقوق صندوق در حدود مقررات .
ج : ارائه گزارش عملکرد سالانه صندوق به هیات امنا .
د : ارائه ترازنامه و صورت منابع و مصارف ترکیبی سالانه به هیات امنا برای تصویب که توسط ذی حساب حداکثر تا قبل از شروع سال تحصیلـی بعـد تهیـه و ارائـه می شود .


ماده 6 – سال مالی هرصندوق از اول فروردین هر سال لغایت اسفند ماه همان سال است .


ماده 7 – وجوه صندوق در حساب خاصی که در یکی از بانکها از طریق خزانه افتتاح می شود نگاهداری و کلیه پرداختها با صدور چک از حساب یادشده صورت می گیرد و به حساب هریک از دانشجویان در شعبه بانک واریز می شود .


ماده 8 – موجودی مصرف نشده پایان هر سال مالی صندوق به عنوان مازاد به سال مالی بعد انتقال و همراه منابع مالی دیگر در سال مالی بعد به مصرف می رسد .


ماده 9- [حذف ۱۳۷۶/۱۰/۷]
[امور مالی هر صندوق تابع مفاد قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی است وهیات امنا و رییس هر صندوق همان وظایـف و اختیارات هیات امنا و روسای دانشگاهها درقانون یاد شده را دارا هستند .
تبصره ـ سه درصد از عواید اختصاصی صندوق به منظور توسعه و تجهیز امکانات فعالیت های کمی و کیفی صندوق رفاه دانشجویان از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی است و مصرف آن تابع ضوابطی است که به تصویب هیات امنا می‌رسد.]


ماده 10- [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۰/۷]
کلیه اسناد و اوراق مالی صندوق با امضای رییس صندوق و مسوول امور مالی (ذیحساب) معتبر است.


ماده 11 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات لازم برای ارسال وجوه پرداختی به دانشجویان شاغل تحصیل درخارج از کشور را درقالب اعتبارات ارزی مصوب فراهم می سازد .


ماده 12 ـ دانشجویان شاغل به تحصیل دوره روزانه در دانشگاهها وموسسات آموزشی و پژوهشی داخل کشور و دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته های مورد نیاز در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی معتبر خارج از کشور با توجه به استعداد و استحقاق مالی و عدم دریافت بورس، کمک یا وام از سازمان های دیگر، همچنین عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت باشد و جهاتی که پرداخت وام یا کمک را ایجاب کند، بـا رعایت ضوابط مقرر ازطرف هیات امنا و حدود امکانات صندوق از وام مربوط استفاده می کنند.


ماده 13 ـ امور دانشجویی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور مسؤول اخذ سند تعهد هستند و در صورت تخلف متعهد، صندوق حق درخواست اجرای مفاد سند را از مراجع ذی‌ربط دارد.


ماده 14 ـ دانشجویان شاغل به تحصیل خارج از کشور سند تعهد خود را طبق مقررات مصوب هیات امنا نزد نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج تنظیم می کنند.


ماده ۱۵- [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۰/۷] – [اصلاحی ۱۳۷۷/۶/۱۱]
دانشجویان و فارغ التحصیلانی که به نحوی از مزایای صندوق بهره‌مند و به درجه رفیع شهادت نایل، جانباز، از کار افتاده کلی یا فوت شده یا‌ می‌شوند و در صورت اعلام روز داد مذکور حسب مورد از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، مستضعفان و جانبازان، سازمان بهزیسیتی کشور و یا‌ سازمان ثبت احوال از کلیه دیون خود به صندوق بری الذمه می‌شوند.


ماده 16 – تسلیم اصل مدرک تحصیلی و ریز نمرات استفاده کنندگان از کمک یـا وام فقط بعد از استرداد کلی بدهی و انجام تعهدات قانونی دیگر امکان پذیر است .


ماده 17 – کلیه دستگاهها، نهادها و ارگان های دولتی و موسسات تعاونی و خصوصی، همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر طریق یا در هر زمان از خدمات بهره مندان از مزایای صندوق استفاده می نمایند یا اقدام به صدور پروانه مجوز کار و عضویت سازمان نظام پزشکی، ایجاد کارگاه، فروشگاه و غیره یا گذرنامه مسافرت به خارج از کشور می‌کنند مکلفند بر طبق دستورالعملی که به پیشنهاد مشترک وزارتهای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیات وزیران می‌رسد در مورد کسر و واریز بدهی فارغ التحصیلان به صندوق همکاری کنند.

‌[دستورالعمل ماده (17) اساسنامه صندوق رفاه دانشجویان]


ماده 18 ـ از تاریخ تصویب این اساسنامه کلیه مقررات مغایر لغو می‌شود.


این اساسنامه به موجب نامه شماره 7334 مورخ 17/10/1373 شورای محترم نگهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است.

حسن حبیبی- معاون اول رییس جمهور