قانون اصلاح قانون انحصار دخانیات

تاریخ تصویب: ۱۳۱۰/۱۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۱۱/۰۱/۲۳

ماده 1 – حق وارد و صادر کردن در حدود مقررات قانون انحصار تجارت خارجی خرید و فروش و تهیه و نگاهداری و حمل و نقل اجناس دخانیه و‌ انواع کاغذ سیگار و متفرعات ان در کلیه مملکت منحصر بدولت و این انحصار موسوم بانحصار دولتی دخانیات خواهد بود و همچنین حق‌ نگاهداری و بکار انداختن ادوات توتون‌ بری و ماشین‌های کاغذ بری و صحافی کاغذ سیکار و کیلزریزی و ماشین های سیگارپیچی و متفرعات ان مختص‌ به مؤسسه انحصار دخانیات است.
‌مؤسسه انحصار حق خواهد داشت کلیه ادوات و ماشین‌های مذکوره در فوق که اجازه نگاهداری و بکار انداختن انها را بکسی نداده و همچنین‌ ماشینها و ادوات انها را که اجازه نگاهداری و بکار انداختن داده و بعد سلب نموده است از صاحبان انها خریده و قیمت ان را بپردازد.
‌خریداری ماشین و ادوات مذکوره بر طبق تقویم دو نفر مقوم از طرف مؤسسه انحصار و صاحب مال خواهد بود و در صورت عدم توافق مقومین از‌ طرف موسسه انحصار و صاحب مال مقوم مشترکی بتراضی تعیین و تقویم او قاطع خواهد بود و در صورت عدم توافق در تعیین مقوم مشترک بحکم قرعه از میان شش نفر بعده مساوی که از طرفین پیشنهاد میشود تعیین خواهد شد و تقویم او قاطع خواهد بود مؤسسه انحصار حق خواهد‌ داشت قیمت مزبور را به صاحب مال پرداخته ادوات و ماشین های مذکور را تصاحب نماید


ماده دوم- [اصلاحی ۱۳۴۵/۹/۲۷]
کلیه کالاهای خام دخانیه (‌انواع توتون سیگار و توتون چپق و تنباکو) که در مناطق مجاز کشت بعمل میآید پس از برداشت و خشک نمودن باید‌ حداکثر ظرف هفت ماه بوسیله صاحبان آن بمراکز خرید که از طرف مؤسسه دخانیات تعیین میشود برای فروش و تحویل حمل شود.
مؤسسه‌ انحصار دخانیات ایران مناطق مجاز کشت و مدت خرید کالاهای خام دخانیه هر محل را باقتضای مورد و منطقه با ذکر تاریخ شروع و خاتمه حمل‌ تعیین و از طریق آگهی رسماً به اطلاع کشاورزان میرساند.

تبصره – دولت مکلف است در مناطق کشت توتون اعم از بخش یا شهرستان مرکز خرید توتون دائر نماید.


ماده سوم- [اصلاحی ۱۳۱۱/۸/۱۹]
موسسه دخانیات مجاز است از تاریخ تصویب این قانون تا آخر سال 1311 و سنوات 1312 و 1313 نسبت به هر یک از انواع و اجناس دخانیه که عمل انحصار آن را بدست نگرفته یا اخذ حقوق مذکور ذیل تهیه و تجارت یک قسمت یا تمام آن‌ نوع و جنس را به موجب جواز مخصوص آزاد نماید:

‌الف – توتون سیگار و سایر اجناس دخانیه که برای مصرف در سیگار بریده میشود از قرار یک من سی ریال

ب – توتون چپق نیم کوب از قرار یک من هیجده ریال

ج – توتون چپق اشنو – سلوانه – لاهمیان (‌از محال ساوجبلاغ مکری) و توتونهای مشابه آن از تاریخ تصویب این قانون تا آخر سال 1311 از قرار یک من دوازده ریال و در 1312 چهارده ریال و در 1313 شانزده ریال

‌د – توتون چپق سنندج – کرمانشاهان – ساوجبلاغ مکری و توتون های مشابه آن از تاریخ تصویب این قانون تا آخر سال 1311 از قرار یک من هشت ‌ریال و در 1312 ده ریال و در 1313 دوازده ریال.

هـ – توتون چپق سقز و بانه – همدان – دهخوارقان – نهاوند – تویسرکان – اطراف طهران و توتون های مشابه آن از تاریخ تصویب این قانون تا آخر سال 1311 از قرار یک من پنج ریال و در 1312 شش ریال در 1313 هفت ریال.

‌و – تنباکوی شیراز – اصفهان – گلپایگان – کمره و خوانسار – دشتی و دشتستان و تنباکوهای مشابه آن از تاریخ تصویب این قانون تا آخر سال 1311 از‌ قرار یک من چهار ریال و در 1312 چهار ریال و نیم و در 1313 پنج ریال.

‌ز – تنباکوی کرمان – یزد – حوزه خراسان – سمنان – دامغان – شاهرود و تنباکوهای مشابه آن از تاریخ تصویب این قانون تا آخر سال 1311 از قرار یک من سه ریال و در 1312 سه ریال و نیم و در 1313 چهار ریال.

ح – تنباکوی چوب قلیانی – میخکی – چوله و تنباکوهای مشابه آن از تاریخ تصویب این قانون از قرار یک من دو ریال.

ط – نسوار ساخته از تاریخ تصویب این قانون یک من پانزده ریال و انفیه ساخت داخله یک من بیست ریال.

ی – انواع توتون و سیگارت و سیگار و انفیه ساخت خارجه در صورتی که ممنوعیت فعلی آن مرتفع گردد از قرار صدی دویست از قیمت که وارد شده.

ک – انواع کاغذ سیگار و متفرعات آن صدی پنجاه از قیمتی که وارد شده و میشود.

‌تبصره 1 – قیمت ورودی عبارت است از قیمت خرید و خرج جنس تا دفتر ورود به اضافه حقوق گمرکی و عوارض دیگری که بتوسط گمرک ماخوذ ‌میگردد.

‌تبصره 2 – وارد کردن اجناس دخانیه مذکوره در فقرات ی و ک در صورتی که ورود آنها موانع قانونی دیگری نداشته باشد بدون اجازه مؤسسه‌ انحصار دخانیات ممنوع بوده و مستلزم ضبط جنس خواهد بود.

‌تبصره 3 – وزارت مالیه مجاز است قبوضی را که از بابت یک من یک ریال تنباکوهای پست و یک من دو ریال چوب تنباکوی معروف بچوله و‌ میخکی تا تاریخ تصویب این قانون دریافت نموده بصاحبان آنها مسترد دارد.

‌تبصره 4 – اجناس دخانیه که با جواز سفید با دادن وثیقه حمل و تا تاریخ تصویب این قانون حقوق انحصار آنها نقدا ماخوذ نگردیده از حیث حقوق ‌انحصاری مشمول این قانون خواهد بود.


ماده چهارم – [اصلاحی ۱۳۱۱/۸/۱۹]
دولت مکلف است خرید و فروش توتون سیگار محصول 1312 و سنوات بعد را خود مباشرت نماید‌ و ترتیب خرید توتون مزبور و همچنین خرید انواع اجناس دخانیه دیگر در موقعی که دولت خود مباشرت را بدست می‌گیرد بترتیب ذیل خواهد بود:
‌پس از مباشرت دولت به انحصار عملی هر یک از انواع دخانیه مالکین محصولات آن نوع و اجناس و ادوات مربوطه به آن مکلف خواهند بود که اموال ‌مذکوره را با اخذ قیمت نقدی آن بمؤسسه انحصار دخانیات بفروشند و مؤسسه انحصار مکلف بخرید آن می ‌باشد حداقل قیمت خرید اجناس‌ مذکوره در سال اول مباشرت دولت نسبت بهر یک از اجناس دخانیه میزان متوسط قیمت 5 سال اخیر بر طبق معاملات تجار خواهد بود و در‌ سنوات بعد همه ‌ساله مؤسسه انحصار دخانیات با در نظر گرفتن وضعیت محصول و بازار نرخ آن سال را معین و یک ماه قبل از برداشت محصول در‌ محل اعلان خواهد نمود.
‌نظامنامه مربوطه بعملی نمودن انحصار دخانیات قبل از 1312 از طرف وزارت مالیه تهیه شده و به تصویب کمیسیون قوانین مالیه خواهد رسید.

[نظامنامه مربوط به عملی نمودن انحصار دخانیات، مصوب ۱۳۱۳/۶/۳۱]

تبصره – استخدام عمال و کارگران کارخانه و ماشین‌خانهای توتون‌ بری و توتون‌ سائی و گیلزریزی و سیگارپیچی و کیسه‌ گیری و جور کردن و غیره و‌ پرداخت اجرت آن ها و همچنین معاملات اجناس دخانیه مورد انحصار تابع مقررات قانون استخدام و قوانین محاسبات عمومی و بودجه نخواهد بود.


ماده پنجم – هر گاه در سال 1311 کسانی اجناسی از قبیل اقسام کاغذ سیگار و کیلز و متفرعات ان و ماشین الات راجع به تهیه سیگار و سیگارت پس از‌ تحصیل اجازه از مقامات صلاحیت دار وارد مملکت نمایند و مؤسسه انحصار دخانیات بخواهد انها را خریداری کند و صاحبان آنها تقویم مؤسسه انحصار‌ دخانیات را قبول ننمایند مؤسسه مزبوره مجاز است قیمت انها را معادل مبلغی که مقومین طرفین یا مقوم مشترک تعیین نموده پرداخته و اجناس مزبوره ‌را تصاحب نماید تعیین مقوم مشترک بترتیبی است که در ماده اول ذکر شده است


ماده ششم – کلیه اجناس دخانیه داخلی در موقع صدور به خارجه از حقوق گمرکی معاف خواهد بود و عوارض انحصاری ماخوذه از انها مسترد‌ میشود.


ماده هفتم – از تاریخ اجرای این قانون نسبت بمتخلفین از مقررات ان بر طبق فقرات ذیل رفتار خواهد شد.
‌ا- هر کس اشیائی را که بموجب این قانون خرید و فروش و تملک انها انحصار به دولت یافته قاچاق نماید مشمول قانون مرتکبین قاچاق‌ مصوب 16 اسفند 1307 خواهد شد.
ب- هر گاه ادوات توتون‌سائی و دمارکوبی و ماشین های سیکارپیچی در منازل اشخاص و غیر از تمرکز محل ماشین‌خانه کشف شود و همچنین هر‌گاه معلوم شود که اشخاصی هاون یا ماشین توتون‌ بری دستی یا موتور یا ماشین های کاغذبری و صحافی کاغذ سیگار و کیلزریزی و متفرعات انها را‌ برای بکار بردن در کار توتون‌بری و کاغذ سیگار و کیلز و نظایر ان نگاهداشته و یا برای این مقصود بکار میبرند عین ماشین و هاون و ادوات مذکوره‌ ضبط و مرتکب و معاونین او هر یک محکوم بپرداخت جریمه نقدی از پنجاه الی یکصد تومان خواهند شد و در صورت تکرار جرم بعلاوه جزای‌ نقدی بحبس تادیبی از یک ماه الی شش ماه محکوم میشوند.
ج- تخلف از ماده دوم این قانون موجب الزام به تحویل دادن تمام جنس بدون دریافت قیمت از موسسه انحصار خواهد شد
د – اختلاط چوب قلیانی کوبیده یا تنباکوی کوبیده و سائیده یا توتون چپق سائیده و توتون نیمکوب یا اجناس غیر دخانیه در توتون سیکار بریده یا در‌سیکار ممنوع و در حکم قاچاق است و متخلفین بر طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 16 اسفند ماه 1307 تعقیب خواهند شد.


ماده هشتم – وزارت مالیه مجاز است قبوضی را که از بابت یکمن یازده قران تفاوت حقوق توتون نیمکوب که تا تاریخ تصویب این قانون دریافت ‌نموده‌اند بصاحبان انها مسترد دارد.


ماده نهم – برای هر یک از اظهارنامه‌ها و تقاضانامه‌های صدور جواز دخانیات برای نقل و انتقال در داخله دو قران بعنوان حقوق دفتری دریافت و در‌ مقابل تمبر الصاق و باطل خواهد شد – حقوق انبارداری و سیم ‌بندی عدلها و مهر سربی و غیره مطابق نظامنامه که به تصویب کمیسیون قوانین مالیه‌ مجلس شورای ملی خواهد رسید کرفته میشود.

تبصره – اجناسی که با جواز از نقطه ای بنقطه دیکر حمل مینمایند چنانچه بدون عذر موجه پنج روز دیرتر از مدت معینه در جواز وارد انبار مقصد‌ بشود علاوه بر حقوق انحصار منی ده شاهی جریمه از ان اخذ میشود.


ماده دهم – اداره کل تجارت و اداره کمرک مکلف خواهند بود که قبل از دادن تصدیق صدور نسبت بمواد دخانیات که صادر میکردد و یا دادن جواز‌ ورود برای اجناس و ادوات مربوط به دخانیات اجازه کتبی انحصار دخانیات را از صادر یا واردکننده تقاضا نمایند.


ماده یازدهم – برای سرمایه انتفاعی – موسسه انحصار دولتی دخانیات مجاز است دو میلیون تومان از بانک ملی و یا بانکهای دیکر در ایران با تصویب و‌ اجازه وزارت مالیه استقراض و اخذ و مصرف نموده و اصل و فرع ان را از محل عوائد تجارتی از معاملات دخانیات بپردازد.


ماده دوازدهم – کلیه ماشینهای توتون‌بری و کیلزریزی و ماشین سیکارپیچی و صحافی کاغذ سیکار و متفرعات انها در صورتی که خود اداره انحصار‌ برای مصرف خود وارد نماید از حقوق کمرکی معاف خواهد بود.


ماده سیزدهم – قانون انحصار دولتی دخانیات مصوب 29 اسفند 1307 و قانون مصوب سیزدهم آبانماه 1309 راجع به حقوق انحصار دمار توتون سیگار و‌ چپق و همچنین قانون مصوب سیزدهم آبانماه ۱۳۰۹ راجع به مجازات اشخاصی که هاون و ماشین توتون‌بری دستی در منازل خود نگاه میدارند از‌ تاریخ اجرای این قانون ملغی خواهد بود.


ماده چهاردهم – تاریخ اجرای این قانون از اول فروردین 1311 بوده و وزارت مالیه مامور اجرای ان خواهد بود.


این قانون که مشتمل بر چهارده ماده است در جلسه بیست و ششم اسفند ماه یکهزار و سیصد و ده شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – دادگر