قانون تعرفه گمرکی [۱۳۱۵]

تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۰۴/۰۱

[به موجب ماده ۱۰ ‌قانون اصلاح قانون تعرفه گمرکی و مالیات راه، مصوب ۱۳۲۰ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۱۵/۲/۳۱


ماده 1 – از واردات و صادرات طبق تعرفه ضمیمه و تبصره‌های مذکوره در آن حقوق گمرکی بر اساس ریال نقره گرفته میشود ‌حقوق گمرکی اجناسی که مشمول هیچیک از مواد تعرفه نشوند صدی پانزده قیمت آن اجناس خواهد بود.
‌حقوق گمرکی سوای عوارض مختلفه از قبیل شانسلری – انبارداری –حمالی- سرب و غیره است.


ماده 2 – دولت مجاز است نسبت به تمام یا بعضی از اجناس وارده از کشورهائی که میزان حقوق گمرکی یا عوارض دیگر یا تشریفات گمرکی آن ‌کشورها صادرات ایران را دچار تضییقاتی مینماید حقوق گمرکی مندرج در تعرفه ضمیمه را تا حد مقتضی ترقی دهد اضافه مزبور از طرف وزارت مالیه پیشنهاد و بلافاصله پس از تصویب هیئت دولت بموقع اجرا گذارده میشود.
در مواردی که از کشورهای فوق‌الذکر اجناسی وارد شود که طبق تعرفه معاف ‌از حقوق گمرکی باشند حقوقی بمیزان مقتضی از طرف دولت مقرر خواهد شد.


ماده 3 – علاوه بر معافیت‌های منظور در تعرفه و قوانین مخصوص و قراردادهای بین دولت و سایر دول اشیاء ذیل از حقوق گمرکی معاف‌اند:

1 – اشیاء متعلق به اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و دربار سلطنتی و والاحضرت همایونی و همچنین اشیاء متعلق به سلاطین و رؤساء‌ کشورهای خارجه و ملتزمین رکاب در موقع ورود و خروج آن ها.

2- اشیائی که سفرای کبار و وزراء مختار و شارژدافرها و مستشاران و نواب و اتاشه‌های کشوری و نظامی در سفارت‌خانه‌ها برای خود وارد و‌صادر میکنند به شرط معامله متقابله نسبت به اشیاء مامورین سیاسی ایران در آن کشورها.

3 – اشیاء مخصوص استعمال شخصی ژنرال ‌قنسول ها و ویس‌قنسولها دارای کاریر که در مدت 9 ماه اول اقامتشان وارد شود با رعایت‌ معامله متقابله.

4 – علائم کشوری – پرچمها – و اثاثیه و لوازم دفتری متعلق بشانسلری ژنرال ‌قنسولگری و قنسولگری و ویس‌قنسولگری‌ها در موقع ورود یا‌ صدور با رعایت معامله متقابله.

5 – اشیاء مستعمل شخصی مسافرین که با وضعیت اجتماعی آنها متناسب باشد در موقع ورود و خروج.

6 – اثاثیه و لوازم خانه مستعمل اتباع ایران که لااقل دو سال در خارجه اقامت نموده و به ایران معاودت مینمایند و در مورد مامورین دولت بدون‌ قید مدت اقامت و همچنین اثاثیه و لوازم خانه مستعمل اتباع خارجه که برای اقامت دائم بایران وارد میشوند.

7 – آلات و افزار مستعمل کار و حرفه صنعتگران و کارگرانی که برای اقامت بایران وارد میشوند..

تبصره – معافیت‌های مندرج در بند 5 – 6 – 7 این ماده شامل اشیاء ذیل نمیشود:
‌هارمینیوم – پیانو – ارک – سینماتوگراف – رادیو و کلیه وسائط نقلیه.

8 – حیواناتی که برای تعلیف به خارجه فرستاده میشوند و یا برای تعلیف به ایران وارد میشوند در موقع ورود و خروج

9 – اجناس و یا امتعه ساخت ایران که بعلت ممنوعیت یا عدم فروش و غیره بایران عودت داده میشوند

10 – اجناس و یا امتعه ساخت ایران یا خارجی که برای تکمیل و یا تعمیر و یا شرکت در نمایشگاهها به خارجه حمل و به ایران عودت داده ‌میشوند و همچنین اجناس خارجی که برای منظورهای فوق‌الذکر بایران وارد و مجددا خارج میشوند.
‌هر گاه اجناس و امتعه مزبور در موقع خروج یا ورود بعلت تکمیل یا تعمیر اضافه قیمت و یا افزایش و یا کسر وزن حاصل کرده باشند بهمان نسبت ‌حقوق به آنها تعلق خواهد گرفت

11 – وسایل نقلیه حامل مسافرین عازم به خارجه که مجدداً به ایران وارد میشوند و همچنین وسایل نقلیه حامل مسافرین که به ایران وارد و مجددا خارج میشوند مشروط به اینکه وجه‌الضمانه کافی سپرده شده باشد و مهلت از 12 ماه تجاوز نکند.
‌لکومتیوها و کالسگه‌های راه‌آهن و وسایل نقلیه هوائی که بترتیب منظم دائمی در خطوط بین ایران و خارجه کار میکند و همچنین مقدار سوختی‌ که جهة راه لازم باشد.

12 – قطعات ناوهائی که در سواحل ایران غرق و یا به خاک نشسته‌اند و همچنین اسباب و لوازم ناوهای ایرانی که در سواحل خارجه غرق گردیده و یا به خاک نشسته و تا یک سال پس از وقوع قضیه بایران حمل میشوند

13 – نقره‌های وارده برای دولت به شکل شمش قرص – خاک

14 – نمونه‌جات بی‌قیمت در حدود نظامنامه مصوب هیئت وزراء.

15 – اجناس و وسایط نقلیه که بطور ترانزیت یا کابوتاژ به خاک ایران وارد و صادر میشوند در حدود نظامنامه مصوب هیئت دولت.


ماده 4 – اجناسی که حقوق گمرگی آن از روی وزن معین شده از روی وزن خالص مال‌التجاره بعلاوه لفافهائی که در حدود رسوم تجارت و‌ نظامنامه هیئت وزراء باشد حقوق گمرکی خواهند پرداخت.


ماده 5 – دولت مجاز است با دول خارجه قراردادهای گمرکی مخصوصی که حقوق مندرج در آن از میزان تعرفه ضمیمه کمتر نباشد منعقد نماید.‌ اعتبار قراردادهای مزبور محدود به یک سال خواهد بود.


ماده 6 – دولت مجاز است حقوق گمرکی اجناسی که ورودشان در تاریخ تصویب این قانون بموجب سهمیه‌های اقتصادی ممنوع است در صورتی که بعدا مجاز گردد تا صد ترقی دهد.


ماده 7 – نظامنامه اجرائی این قانون و تعرفه ضمیمه بوسیله وزارت مالیه تهیه شده و به تصویب هیئت وزراء خواهد رسید.


ماده هشتم – قانون مستثنیات گمرکی مصوب اول اسفند 1307 و قانونهای مربوطه به معافیت لوازم دفع ملخ مصوب 6 بهمن ماه 1308 و 4 شهریور ماه 1309‌ ملغی است.
‌حقوق گمرکی تا اول خرداد ماه طبق تعرفه‌های معمول قبل از بیستم اردی بهشت ماه 1315 محسوب و از اول خرداد ماه 1315 این قانون بموقع اجرا‌ گذارده می‌شود.


این قانون که مشتمل بر هشت ماده و صورت ضمیمه است در جلسه سی و یکم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و پانزده به تصویب مجلس شورای‌ ملی رسید.

رییس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری