قانون مستثنیات گمرکی

تاریخ انتشار: ۱۳۰۷/۱۲/۲۵

[این قانون به موجب ماده ۸ قانون تعرفه گمرکی، مصوب ۱۳۱۵ لغو شده است.]


‌که در اول لیله اول و نهم اسفند 1307 به صحه ملوکانه و تصویب مجلس شورای ملی رسیده است.


ماده واحده – مجلس شورای ملی بدولت اجازه میدهد اشیای ذیل را از پرداخت حقوق گمرگی معاف نماید:

1 – اشیای متعلق به اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و دربار سلطنتی و والاحضرت اقدس ولایت عهد و همچنین اشیاء و بنه متعلق بسلاطین و‌ رؤسای ممالک خارجه و ملتزمین رکاب آنها در موقع ورود و خروج آنها از ایران.

2 – نسبت به سفراء کبار و وزرای مختار و شارژدافرها و مستشاران و نواب و اتاشه‌های کشوری و نظامی در سفارتخانه‌ها راجع باشیائی که برای‌ خود وارد یا صادر مینمایند همان مقررات مراعات میشود که در ممالک آنها نسبت باشیائی که برای مأمورین سیاسی ایران وارد یا صادر میشود‌ مرعی گردد.
‌اثاثیه و سایر اشیاء مخصوص استعمال شخص جنرال قنسولها و قونسولها و ویس‌قنسولها دارای کاریر که در مدت نه ماه اول اقامتشان وارد شود با‌ رعایت معامله متقابله.
‌علائم مملکتی، بیرقها و اثاثیه و لوازم دفتری متعلق به شانسلری جنرال قنسولگری و قونسولگری و ویس‌قنسولگری‌ها در موقع ورود یا صدور با رعایت‌ معامله متقابله.

3 – اشیاء و آذوقه مخصوص استعمال شخصی مسافرین بحد متعارف.

4 – آلات و ابزار مستعمل کار و حرفه که مسافرین برای حرفه خود وارد میکنند (‌باستثنای پیانو و ویولون و هارمونیو) و دوچرخه و وسائل‌ نقلیه از هر قبیل و نورافکن و سینماتوگراف.

5 – حیواناتی که برای تعلیف بخارجه فرستاده میشود.

6 – امتعه مصنوعه ایرانی که بعلت ممنوعیت یا عدم فروش و غیره به ایران عودت داده میشود.

7 – امتعه مصنوعه ایرانی یا خارجی که برای تعمیر یا تکمیل بخارجه حمل و به ایران عودت داده میشود. ‌هر گاه این امتعه در موقع ورود اضافه قیمت یا افزایش وزن حاصل کرده باشند به همان نسبت حقوق بآنها تعلق خواهد گرفت.

8 – چهارپایان و دستگاه‌ها و عرابه‌های ممنوعه که مسافرین عازم بخارجه را حامل بوده و مجددا بایران وارد میشوند مشروط بر اینکه ‌وجه‌الضمانه کافی سپرده شده باشد و مهلت از 12 ماه تجاوز نکند.

9 – لوکوموتیوها و کالسکه‌های راه‌آهن و وسایل نقلیه هوائی که بترتیب منظم دائمی در خطوط بین ایران و خارجه کار میکنند و همچنین مقدار‌سوختی که جهت راه لازم باشد.

10 – لفافه‌های متعارفی باستثنای ظروف شیشه و لفاف‌های تجملی.

11 – قطعات کشتی از قبیل دکل و شراع و لنگر و طناب و سایر متعلقات بجهازاتی که در سواحل ایران غرق و یا به خاک نشسته‌اند و همچنین ‌اسباب و لوازم جهازات تجارتی ایران که در سواحل خارجه غرق گردیده و یا به خاک نشسته و تا شش ماه بعد از وقوع قضیه مجدداً بایران حمل‌ میشود.

تبصره 1 – معافیت‌های مقرره در این قانون شامل اشیائی که ورود یا خروج آنها ممنوع یا موکول به اجازه مخصوص است نخواهد بود.

تبصره 2 – دولت میتواند ادویه و اشیاء متعلقه به شیر و خورشید سرخ و مؤسسات صحیه و خیریه و ملزومات علمی و صنعتی مدارس و لوازمی که برای مصنوعات داخلی وارد میشود در موارد مقتضیه از حقوق گمرکی معاف نماید.

تبصره 3 – دولت میتواند بر طبق ترتیبات و شرایطی که در نظامنامه مربوطه معین خواهد نمود تمام یا قسمتی از حقوق گمرکی ماخوذه از امتعه‌ ‌را که برای تکمیل ساخت آن به ایران وارد و مجددا حمل بخارج میشود رد نماید.


این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه لیله اول اسفند ماه یکهزار و سیصد و هفت شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – دادگر