[به موجب ماده ۱۶ آییننامه کمک به کشاورزان سالمند روستانشین، مصوب ۱۳۶۰/۷/۲۱ لغو شده است.]
شماره ۵۶۲۲۸ – ۱۳۶۰/۶/۳۱
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۰/۶/۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۸۰۰.۳۶۷ مورخ ۶۰.۶.۱۷ سازمان بهزیستی کشور و موافقت شماره ۱۷۸۱۰ مورخ ۶۰.۶.۱۲ امور اقتصادی و دارایی و شماره ۲۶۹ ـ ۷۴۷۸.۳۱.۷۹۰۴ مورخ ۶۰.۶.۱۵ سازمان برنامه و بودجه آییننامه کمک به کشاورزان سالمند روستانشین موضوع تبصره (۱۱) قانونی بودجه سال ۱۳۶۰ را به شرح زیر تصویب نمودند.
ماده ۱ ـ سازمان بهزیستی کشور مکلف است در سال ۱۳۶۰ به کشاورز سالمند مقیم روستا
در اجرای این آییننامه حداکثر معادل مبلغ سه هزار ریال (۳۰۰۰) درماه به شرط دارا بودن شرایط زیر کمک نماید.
الف ـ سن وی در تاریخ ۱۳۶۰.۱.۱ متجاوز از شصت سال تمام باشد.
ب ـ از هیچگونه مستمری، حقوق بازنشستگی و وظیفه، کمک نهادهای انقلابی و ارگانهای
و مؤسسات دولتی و غیردولتی بهرهمند نبوده و فاقد هر گونه درآمد و یا امکانات مالی
دیگر که به طور متعارف برای تأمین هزینههای او تکافو نماید باشد.
پ ـ حرفه اصلی او کشاورزی و یا رشتههای وابسته به آن باشد ولو آن که به علت از کارافتادگی از این کار دست کشیده باشد.
تبصره ۱ ـ افرادی که حرفه اصلی آنها در روستا کشاورزی و یا رشتههای وابسته به آن
بوده ولی روستا را ترک نموده و در شهر سکونت اختیار کردهاند در صورت مجدد و مستمر
در روستا و دارا بودن سایر شرایط لازم میتوانند از کمک موضوع این آییننامه برخوردار شوند.
تبصره ۲ ـ زنانی که در امر کشاورزی و رشتههای وابسته به آن با شوهران خود همکاری
مؤثر داشته و یا دارند در صورت واجد بودن سایر شرایط لازم میتوانند از این کمک
بهرهمند شوند و در صورتی که زن و شوهر هر دو دارای شرایط لازم باشند هر یک به طور
جداگانهای از کمک موضوع این آییننامه استفاده خواهند نمود. در صورتی که مرد
کشاورز روستانشین دارای بیش از یک زن باشد که همه آنها ضمن دارا بودن سایر شرایط
لازم با او در امر کشاورزی همکاری داشته و یادارند فقط یکی از نان نام برده هر
کدام که به تشخیص شوهر در کار کشاورزی همکاری مؤثرتری داشته است علاوه بر خود او استحقاق دریافت کمک را خواهد داشت.
تبصره ۳ ـ ملاک تشخیص سن کشاورزان سالمند در اجرای این آییننامه شناسنامهای است که در تاریخ تصویب این آییننامه در دست دارند.
ماده ۲ـ تشخیص واجد شرایط بودن افراد با رعایت ضوابط موضوع ماده (۱) این
آییننامه و تبصرههای آن با شورای اسلامی روستا در صورتی که روستا شورای اسلامی
نداشته باشد تا تشکیل شورای اسلامی با انجمن محلی روستا مورد تأیید بخشداری باشد
و در نهایت به ستاد بهزیستی بخش خواهد بود.
تبصره ـ کلیه بخشها و روستاهایی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند تشخیص واجد شرایط بودن به عهده کمیته مزبور میباشد.
ماده ۳ ـ اعضای ستاد بهزیستی بخش عبارتند از:
الف ـ نماینده بخشداری
ب ـ نماینده جهاد سازندگی
پ – نماینده آموزش و پروش بخش
ت ـ مسؤول واحد بهزیستی بخش
ث ـ نماینده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بخش.
ج ـ یکنفر از ائمه جماعت بخش به انتخاب خود آنها.
چ ـ یکنفر نماینده متعهد و با تجربه از کشاورزان سالمند بالای شصت سال مقیم روستا به انتخاب و معرفی ائمه جماعت بخش مربوط.
تبصره ۱ – اعضای ستاد بهزیستی بخش از بین خود یکنفر را به اکثریت آرا به عنوان
مسؤول ستاد بهزیستی بخش برای مدت یکسال انتخاب خواهند کرد.
تبصره ۲ ـ در کلیه بخشهایی که کمیته امداد امام مستقر میباشد شورای کمیته ذکرشده به جای ستاد بهزیستی بخش قرار گرفته و وظایف محوله را انجاممیدهد.
ماده ۴ ـ با توجه به اهمیت امر تولید و خودکفایی هرچه بیشتر روستاهای کشور سازمان
بهزیستی کشور مکلف است با همکاری نهادهای انقلابی و سازمانهای دولتی از قبیل جهاد
سازندگی کمیته امداد امام، وزارت کشاورزی و عمران روستایی، مراکز خدمات کشاورزی
روستایی و عشایری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سازمان تعاون مصرف شهر و
روستا، سازمان صنایع دستی ایران و شرکت سهامی فرش ایران ترتیباتی اتخاذ نماید که
کمک موضوع این آییننامهحتی المقدور به صورت غیرنقدی و از طریق خدمات سرمایهای و
تولیدی و جنس اعطا گردد.
تبصره ـ در مواردی که با توجه با وضعیت کشاورزان سالمند مشمول این آییننامه کمک
غیرنقدی مؤثر نباشد و یا به دلایل موجهی موجبات اعطای کمک به صورت غیرنقدی فراهم
نگردد به تشخیص و پیشنهاد ستاد بهزیستی بخش کمک مورد بحث به صورت نقدی در اختیار
کشاورزان نامبرده قرار خواهد گرفت.
ماده ۵ ـ سازمان بهزیستی کشور با توجه به آمارهای جمعآوری شده در مورد تعداد
واجدین شرایط دریافت کمک در هر استان و بررسیهای لازم نسبت به تقاضای واصله از
استانها مبالغ لازم برای اعطای کمک موضوع این آییننامه را از محل اعتبار موضوع
تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۶۰ به سازمانهای بهزیستی استانها اختصاص خواهد
داد.
تبصره – سازمان بهزیستی کشور مجاز است در صورتی که برحسب تقاضای سازمانهای
بهزیستی استانها خرید و تدارک یکجای قسمتی از کالاهای لازم برای اعطای کمکهای
موضوع این آییننامه در مرکز با تأیید ستاد بسیج اقتصادی کشور از لحاظ آثار و
تبعات این خریدهای با مقادیر زیاد در بازار عرضه و تقاضا و همچنین با در نظر گرفتن
امکانات موجود و مشکلات مربوط به حمل این کالاها به روستاهای کشور موافق مصلحت و
مقرون به صرفه تشخیص داده شود. پساز بررسیهای لازم قسمتی از اعتبار موضوع تبصره
(۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۶۰ را به خرید این قبیل کالاها در مرکز اختصاص دهد، تا این
کالاها برای توزیعبین کشاورزان روستانشین مشمول این آییننامه به محل فرستاده
شود. اسناد و مدارک این قبیل خریدها در سازمان نام برده نگهداری خواهد شد تا در
صورتلزوم مورد رسیدگی و حسابرسی قرار گیرد، احتساب وجوه پرداختی بابت خرید
کالاهای موضوع این تبصره به هزینه قطعی موکول به وصول لیستهای موضوع ماده (۱۴) این آییننامه خواهد بود.
ماده ۶ ـ اعتبارات سهمی هر استان به تدریج که مورد نیاز واقع میشود با صدور
درخواستهای ابلاغ اعتبار که به امضای مشترک وزیر مشاور و رییس سازمان بهزیستی
کشور یا تعاون ایشان و ذیحساب سازمان نام برده رسیده باشد از طریق خزانه به اداره
امور اقتصادی و دارایی مرکز استان و سازمان بهزیستی استان ابلاغ خواهد گردید.
تبصره ـ بهزیستی هر استان به نسبت آمار سالمندانی که تحت پوشش کمیته امداد امام قرار میگیرند بودجه لازم را در اختیار کمیته امداد استان مربوطه قرار میدهند.
ماده ۷ ـ ادارات امور اقتصادی و دارایی مراکز استان موظفند تنخواهگردان مورد نیاز برای اعطا و یا تدارک کمکهای موضوع این آییننامه را در حدود اعتبارات ابلاغی و در صورت نیاز برای این منظور از خزانه تقاضای تنخواه گردان موقت نمایند.
ماده ۸ ـ اعتبار سهمی هر استان به موجب برنامهای که برای روستاهای تابع هر شهرستان به تفکیک شهرستان طبق پیشنهاد مدیریت بهزیستی استان براساس مفاد این آییننامه و با در نظر گرفتن نکات زیر:
الف: سیاست کشاورزی و اجتماعی و اقتصادی دولت در منطقه.
ب ـ بافت و خصوصیات روستاهای تابعه.
پ ـ امکانات موجود در سطح استان.
ت ـ کالاهایی که احتمالاً طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور طبق مفاد تبصره ماده (۵)
از مرکز خریداری و ارسال خواهد شد.
ث ـ آمارهای جمعآوری شده در مورد تعداد افراد مشمول این آییننامه
ج ـ تقاضاهای واصله از ستاد بهزیستی بخشهای تابعه.
چ ـ خطمشیها و دستورالعملهایی که به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه از طرف
سازمان بهزیستی کشور صادر و ابلاغ میشود.
به تصویب شورای بهزیستی استان خواهد رسید به تهیه و تدارک کالاها و خدمات مورد
نیاز کشاورزان واجد شرایط در سطح روستاهای تابعه استان و با پرداخت کمکهای نقدی به آنان با رعایت مفاد تبصره ماده (۴) این آییننامه اختصاص خواهد یافت.
ماده ۹ ـ سازمانهای بهزیستی استانها با توجه به برنامه مصوب شورای بهزیستی
استان موضوع ماده (۸) مبالغ لازم برای اعطای کمکهای نقدی این آییننامه به
کشاورزان مقیم روستاهای تابعه و شهرستانهایی که زیر پوشش کمیته امداد امام نباشد
را به ادارات بهزیستی شهرستانهای مربوطه حواله خواهند نمود.
ادارات بهزیستی شهرستانهای مربوطه حواله خواهند نمود.
ماده ۱۰ ـ ادارات بهزیستی شهرستانها براساس برنامه مصوب شورای بهزیستی استان
موضوع ماده (۸) این آییننامه نسبت به تهیه و ارسال کالاهای مورد نیاز ویا حواله
وجوه لازم برای اعطای کمکهای نقدی موضوع این آییننامه به واحدهای بهزیستی
بخشهای تابعه اقدام خواهند نمود. کمیته امداد امام مفاد این ماده را در مناطق زیر
پوشش خود اجرا خواهد نمود.
تبصره ـ تا زمانی که واحدهای بهزیستی تشکیل نشده است و کمیته امداد امام هم وجود
ندارد وجوه موضوع این ماده به بخشداریهای مربوطه حواله خواهد شد و به طور کلی
کلیه تکالیف و مسؤلیتهایی که در این آییننامه به عهده واحد بهزیستی بخش گذارده شده به عهده بخشداری خواهد بود.
ماده ۱۱ ـ واحدهای بهزیستی بخش (بخشداریها) مکلفند ترتیباتی اتخاذ نمایند که
کالاهای خریداری شده واصله از تهران و یا مراکز استان و یا شهرستان مربوط و یا وجه
کمکهای نقدی موضوع این آییننامه با نظارت مذکور در ماده (۴) بین کشاورزان مشمول
این آییننامه توزیع و لیستهای مربوط به تفکیککمکهای نقدی و غیرنقدی و یا اعطای
کمک غیرنقدی به اداره بهزیستی شهرستان مربوط ارسال گردد.
تبصره ـ در مناطقی که کمیته امداد امام فعالیت دارد مفاد ماده (۱۱) این کمیته اجرا خواهد نمود.
ماده ۱۲ ـ ادارات بهزیستی شهرستانها مکلفند لیستهای واصله از واحدهای بهزیستی
بخش موضوع ماده (۱۱) این آییننامه را پس از رسیدگی و تأیید حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ وصول برای واریز وجوه دریافتی به سازمان بهزیستی در مرکز استان ارسال میدارد.
تبصره – در مناطق زیرپوشش کمیته امداد امام مفاد (۱۲) را این کمیته به عهده خواهد
داشت و از طریق سلسله مراتب خود به بهزیستی استان ارسال میدارد.
ماده ۱۳ ـ سازمانهای بهزیستی استانها مکلفند لیستهای واصله موضوع ماده (۱۲)
این آییننامه را حداکثر ظرف مدت (۱۵) روز از تاریخ وصول پس از رسیدگی و تأیید
برای واریز تنخواه گردان در یافتن به اداره امور اقتصادی و دارایی مرکز استان تحویل نمایند تا به هزینه قطعی منظور گردد.
ماده ۱۴ ـ در مواردی که در اجرای تبصره ماده (۵) این آییننامه کالاهایی توسط
سازمان بهزیستی کشور خریداری و به استانها و شهرستانها و بخشها ارسالمیشود،
سازمانهای بهزیستی استانها مکلفند لیستهای مربوط به توزیع کالاهای مزبور بین
کشاورزان مشمول این آییننامه را که به طور جداگانه تنظیم را از شهرستانهای تابعه
واصل میشود به سازمان بهزیستی کشور ارسال نمایند تا توسط ذیحسابی سازمان نام برده به هزینه قطعی منظور گردد.
ماده ۱۵ ـ سازمانهای بهزیستی استان مجازند در صورت لزوم بر طبق برنامه مصوب
شورای بهزیستی استان موضوع ماده (۸) این آییننامه راساً و یا از طریق اخذ قرار داد
و جذب همکاری نهادها و سازمانهای مذکور در ماده (۴) نسبت به خرید و تدارک تمام و
یا قسمتی از کالاهای مورد نیاز و ارسال آنها بهشهرستانها و بخشهای تابعه اقدام
نمایند. اسناد و مدارک مربوط به این قبیل خریدها در محل نگاهداری خواهد شد تا
عنداللزوم مورد رسیدگی و حسابرسی قرار گیرد. احتساب وجوه پرداختی بابت خرید
کالاهای موضوع این ماده به هزینه قطعی موکول به وصول لیستهای موضوع مواد (۱۲) و (۱۳) این آییننامهخواهد بود.
ماده ۱۶ ـ با توجه به انقضای چند ماه از سال جاری و به منظور ایجاد تسهیلات لازم
و کاهش مشکلات اجرایی و تقلیل هزینههای مربوطه به سازمانهای بهزیستی استانها
مجازند ترتیبی اتخاذ نمایند که حتیالمقدور کمک یکساله ۱۳۶۰ موضوع این آییننامه به طور دفعته واحده پرداخت گردد.
ماده ۱۷ ـ سازمانهای بهزیستی استانها موظفند آمار و گزارش کامل توزیع کالاها و
خدمات و وجوه نقدی پرداختی در اجرای این آییننامه مربوط به حوزه خود را در مواعد
و به ترتیبی که از طرف سازمان بهزیستی کشور اعلام میشود به سازمان نام برده ارسال دارند.
ماده ۱۸ ـ سازمان بهزیستی استانها مکلفند به اعزام مأمور و برقراری سیستم گزارش
گیری و به طریق مقتضی دیگر در حسن اجرای مفاد این آییننامه در حوزه خود نظارت
نمایند و مشکلات و نارساییهای موجود را که در محل قابل حل و فصل نباشد برای بررسی و اتخاذ تصمیم به سازمان بهزیستی کشور گزارش نمایند.
تبصره ـ کمیته امداد امام در این مورد همکاری لازم را به ویژه در مناطق زیر پوشش خود خواهد داشت.
ماده ۱۹ ـ سازمان بهزیستی کشور مکلف است ضمن تأمین نظارت کامل بر حسن اجرای این
آییننامه ذر سراسر کشور نتایج حاصله از اجرای آن را ارزشیابی و به هیأت وزیران
گزارش نماید تا به موقع در مورد ادامه این طرح به ترتیب فعلی و با اصلاح و تجدید نظر و یا توقف آن تصمیمات لازم را اتخاذ گردد.
ماده ۲۰ ـ در هر مورد که در این آییننامه وظایف و مسئولیتهایی به عهده ستاد
بهزیستی بخش مسئول آن محول شده است در نقاطی که ستاد بهزیستی بخش و یا مسئول آن
تعیین شده است و کمیته امداد هم در آنجا مستقر نیست این وظایف و مسئولیتها به ترتیب به عهده بخشداری مربوطه خواهد بود.
ماده ۲۱ ـ کلیه وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و همچنین کلیه نهادهای انقلابی به ویژه سازمانها و نهادهای مذکور در ماده (۴) مکلفند در حدود مقدورات و امکانات خود به همکاریهای لازم را با سازمان بهزیستی کشور در اجرای این آییننامه مبذول دارند.
محمدرضا مهدویکنی – نخستوزیر