‌آیین‌نامه اجرایی ماده واحده موضوع قانون شمول قانون خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی مصوب ۱۳58/9/24 شورای‌ انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی مصوب 64.3.28 مجلس شورای اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۵/۲۱

شماره 46756ت436 – ۱۳۶۸/۵/۵

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۴/۲۱ بنا به پیشنهاد شماره 217.3521.3938 مورخ 1368.2.13 وزارت کشاورزی و در اجرای ماده 9 قانون خدمت‌ پزشکان و پیراپزشکان مصوب 67.1.30 مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه اجرایی قانون شمول قانون خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی مصوب 58.9.24 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی مصوب 64.3.28 مجلس شورای اسلامی را به شرح ذیل مورد تصویب قرار‌دادند:


‌ماده 1 – نیازهای دامپزشکی وزارتخانه‌های کشاورزی، جهاد سازندگی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دفاع از فارغ‌التحصیلان موضوع تبصره (2) ماده‌ واحده قانون شمول قانون خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی… مصوب 1364.3.28 مجلس شورای اسلامی که در این آیین‌نامه “‌ماده واحده” ذکر‌ می‌شود به شرح زیر، توسط هیأت موضوع تبصره (1) “‌ماده واحده” تشخیص و حتی‌الامکان تأمین می‌گردد.

‌الف) فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشکده‌های دامپزشکی سراسر کشور
ب) فارغ‌التحصیلان ایرانی لیسانس و فوق‌لیسانس و دکترای دامپزشکی خارج از کشور
ج) فارغ‌التحصیلان ایرانی فوق دیپلم (‌کاردانی) در رشته‌های دامپزشکی


‌ماده 2 – وزارت فرهنگ و آموزش عالی مکلف است لیست فارغ‌التحصیلان مشمول ماده واحده مندرج در ماده یک این آیین‌نامه را جهت اطلاع و اقدام لازم به‌ سازمان دامپزشکی کشور و اداره وظیفه عمومی ارسال دارد.


‌ماده 3 – به منظور اجرای دقیق “‌ماده واحده” سازمان دامپزشکی کشور صورت اسامی فارغ‌التحصیلان مشمول را که مجاز به خروج از کشور نمی‌باشند به‌ شهربانی جمهوری اسلامی ایران (‌اداره گذرنامه) در اسرع وقت ارسال خواهد نمود.


‌ماده 4 – در اجرای هر چه دقیق‌تر تبصره (3) ماده واحده، مشمولان این قانون در موارد زیر و پس از تأیید شورای ذیربط مجاز به خروج از کشور می‌باشند.

‌الف) برای درمان بیماری خود یا به عنوان همراه با همسر، پدر و مادر، فرزند، برادر و یا خواهر بیمار خود با تأیید شورای عالی پزشکی وزارت بهداشت درمان و‌آموزش پزشکی

ب) حج واجب
ج) انجام مأموریت‌های کوتاه مدت اداری حداکثر به مدت یک ماه.
‌د) برای اعضاء هیأت علمی مراکز آموزش و نیز آن دسته از مشمولان لایحه، جهت طی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی
ه) به تبعیت از همسر در مورد آن دسته از مشمولان که همسر آنان از بورس آموزشی یا مأموریت آموزشی بیشتر از (4) ماده استفاده می‌نمایند.‌

تبصره – خروج افراد موضوع این قانون از کشور با رعایت تبصره (3) “‌ماده واحده” موکول به اخذ وثایق کافی به تشخیص وزیر ذیربط می‌باشد.


‌ماده 5 – آن دسته از مشمولان این قانون که از بورس نیروهای مسلح استفاده می‌نمایند. به عنوان سهمیه در اختیار نیروی مربوطه قرار می‌گیرند و پس از اتمام‌ خدمت مقرر، مراتب از طریق سازمان دامپزشکی کشور جهت رفع ممنوعیت خروج از کشور به اداره گذرنامه اعلام خواهد گردید.


ماده 6 – برای کسانی که خدمت دوره ضرورت را انجام داده‌اند یا به هر نحو از آن معاف می‌باشند، مدت خدمت ضرورت با معافیت، از 5 سال موضوع “‌ماده‌واحده” کسر خواهد شد.


‌ماده 7 – صورت اسامی افرادی که خدمت موضوع این آیین‌نامه را در یکی از وزارتخانه‌های جهاد سازندگی کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و‌ وزارت دفاع به پایان رسانیده‌اند از طریق سازمان دامپزشکی کشور به وزارت فرهنگ و آموزش عالی ارسال، تا با رعایت سایر مقررات مربوط، نسبت به تحویل‌ مدارک تحصیلی اقدام گردد.


‌ماده 8 – هیأت موضوع تبصره (1) “‌ماده واحده” متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های کشاورزی (‌سازمان دامپزشکی) جهاد سازندگی، دفاع، بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی حداقل سالی یک بار بنا به دعوت سازمان دامپزشکی، در سازمان مذکور تشکیل می‌گردد.

‌تبصره – هیأت موضوع این ماده موظف است حداقل 75% از مشمولین این آیین‌نامه را به سازمان دامپزشکی اختصاص دهد.


‌ماده 9 – کارمندان رسمی چهار وزارتخانه مذکور در متن ماده واحده که با دریافت مدرک تحصیلی جدید مشمول این قانون می‌شوند تا پایان خدمت موضوع این‌ قانون طبق مقررات قانون استخدام کشوری حقوق و مزایای خود را از محل ردیف سازمانی محل خدمت اصلی دریافت می‌نمایند و سایر کارمندان با هماهنگی‌ با سازمان ذیربط به صورت مأمور با پرداخت حقوق خدمات قانونی خود را در یکی از چهار وزارتخانه مندرج در قانون خواهند گذراند.


‌ماده 10 – اعتبار لازم برای تأمین حقوق و مزایای مشمولینی که در خدمت هر یک از چهار وزارتخانه مندرج در لایحه قانونی قرار می‌گیرند توسط وزارت برنامه‌ و بودجه در لایحه بودجه منظور و در اختیار وزارتخانه‌های ذیربط قرار خواهد گرفت.


‌ماده 11 – حقوق و مزایای ماهانه مشمولان این قانون معادل حقوق و مزایای گروه و پایه‌ای که طبق مقررات قانون استخدام کشوری به کارکنان مشابه و هم‌سطح آنها تعلق می‌گیرد تعیین و پرداخت خواهد شد.


‌ماده 12 – مدت مرخصی استعلاجی و استحقاقی و میزان فوق‌العاده ایام مأموریت مشمولین این آیین‌نامه تابع قانون استخدام کشوری خواهد بود.


‌ماده 13 – صدور کارت معافیت از خدمت دوره ضرورت، در هر صورت موکول به اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر اتمام خدمت قانونی مشمولین این آیین‌نامه‌ خواهد بود.


‌ماده 14 – اشتغال و به کارگیری مشمولین این آیین‌نامه قبل از انجام تعهدات قانونی مجاز نمی‌باشد و متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.


‌ماده 15 – مفاد این آیین‌نامه جهت مشمولانی که در حال حاضر مشغول انجام خدمت قانونی خود می‌باشند نیز قابل اجراء خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر