‌آیین‌نامه مالی، معاملاتی، استخدامی و نظام پرداخت سازمان تعزیرات حکومتی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۳/۰۹/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۹/۱۹

شماره ۱۳۴۲۲ – ۱۳۷۳/۹/۸

‌تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که بر اساس اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به‌ استناد ماده 15 آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی موضوع مصوبه شماره 40720 مورخ 73.8.2 هیأت وزیران اتخاذ شده است جهت اجرا ابلاغ می‌شود.


‌قسمت اول – امور مالی

‌ماده 1) –
‌الف – بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی که همه ساله ضمن قانون بودجه در ردیف خاصی پیش‌بینی می‌گردد.
ب – مبالغی که توسط ریاست جمهوری تأمین و به صورت کمک در وجه سازمان پرداخت می‌شود.


‌ماده 2) – تمامی بودجه و اعتبارات سازمان خارج از شمول قانون محاسبات و سایر مقررات عمومی بوده و منحصراً مشمول مقررات زیر است:
1 – قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 64.11.6‌ مجلس شورای اسلامی.
2 – آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور در بند 1، مصوب 65.2.21 هیأت وزیران.
3 – آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی مصوب 73.8.2 نمایندگان ویژه رییس جمهور در ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که بر اساس اختیار ناشی از‌ تصویب‌نامه شماره 40214ت287ه مورخ 73.7.23 به تصویب رسیده است.
4 – این آیین‌نامه.


ماده ۳ـ
[اصلاحی ۱۳۸۱/۱۲/۱۸]
[اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
ذیحسابان سازمان از میان کارکنان دولت به پیشنهاد سازمان و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب می گردند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
ذیحساب ستاد مرکزی سازمان، مدیرکل امور مالی و ذیحسابان ادارات کل استانها، رییس اداره امور مالی اداره کل استان خواهند بود.


ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
چک ها و اسناد هزینه تعهدآور با امضای مشترک رییس سازمان یا مقام مجاز از طرف وی و ذیحساب معتبر خواهد بود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
افتتاح حسابهای بانکی و معرفی امضاهای مجاز حسب مورد از طریق خزانه‌داری کل یا خزانه معین استان انجام می گیرد.


ماده ۵ ـ [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
اختیار و مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و حواله به عهده وزیر دادگستری یا رییس سازمان یا افراد مجاز از طرف آنان و مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات لازم الاجرا در سازمان، به عهده ذیحساب خواهد بود.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
اختـیارات و مسئولیتهای موضوع این ماده حسب مورد کلاً یا بعضاً قابل تفویض است.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
در مواردی که تهیه اسناد و مدارک برای برخی هزینه ها مقدور نباشد، بنا به تشخیص رییس سازمان و یا مقامات مجاز، بعد از پرداخت به هزینه قطعی منظور می شود.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
مهلت تعهد و پرداخت هزینه های سازمان که از محل اعتبارات مصوب هزینه ای و تملک داراییهای سرمایه ای تأمین شده و تا پایان اسفند ماه وجه آن توسط خزانه‌داری کل یا خزانه معین استان در اختیار ذیحسابی مربوط قرار گرفته باشد به ترتیب برای اعتبارات هزینه ای پایان فروردین ماه و اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای پایان تیرماه سال بعد می باشد.


‌ماده 6) – در مورد وجوه باقیمانده و هزینه نشده در پایان هر سال به ترتیب زیر اقدام می‌شود:
1 – در مورد بودجه مصوب سازمان موضوع بند الف ماده 1 وجوه مانده به حساب خزانه برگشت داده می‌شود.
2 – در مورد آن قسمت از بودجه که از محل کمک ریاست جمهوری تأمین شده، وجوه مانده به حساب ریاست جمهوری برگشت داده می‌شود.

۳ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
مانده وجوهی که از محل درآمد تبصره (۵) ماده واحده قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی و سایر منابع در اختیار سازمان قرار می گیرد به سال مالی بعد منتقل خواهد شد.


ماده 7) – انجام هر گونه هزینه و ایجاد دین مازاد بر اعتبار به عهده سازمان ممنوع می‌باشد مگر در مواردی از امور پیمانکاری که عرفاً خرید کالا یا انجام خدمات‌ مستلزم ادامه آن در سالهای بعد باشد و مراتب قبلاً تا مبلغ دویست میلیون ریال به تأیید وزیر دادگستری و پیش از آن به تأیید رییس جمهور رسیده باشد.


‌قسمت دوم – امور معاملاتی


‌ماده 8) – نصاب معاملات از نظر میزان و مبلغ و مسئولیت و مقررات مربوطه همان است که در قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت‌ قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند، تصویب شده است.


‌قسمت سوم – امور استخدامی


‌ماده 9) – کارکنان سازمان اعم از رؤسای شعب رسیدگی و سایر مأمورین با رعایت شرایط احراز مندرج در طرح طبقه‌بندی به یکی از طرق زیر تأمین می‌شود.
1 – از طریق استخدام رسمی.
2 – از طریق استخدام قراردادی تمام وقت یا پاره وقت.
3 – از طریق مأموریت از سایر سازمانها به صورت تمام وقت یا پاره وقت.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
انتخاب افراد برای استخدام در سازمان از طریق آزمون استخدامی و مسابقه و در صورت ضرورت با مصاحبه تخصصی بنا به تشخیص سازمان و با توجه به اصل شایستگی و مراحل گزینش خواهد بود.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
کارکنان خرید خدمت در حکم کارکنان پیمانی بوده و از حقوق و مزایای استخدام پیمانی برخوردار می باشند.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
انتصاب افراد در پست رییس و عضو شعبه سازمان مستلزم قبولی در مصاحبه و طی حداقل سه ماه دوره آموزشی، کارآموزی و کارورزی است.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
سوابق خدمتی کارکنان قراردادی و پیمانی سازمان در صورت تبدیل وضعیت به پیمانی و رسمی جزو سنوات خدمتی آنها محسوب می گردد.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
سازمـان می توانـد با عقد قرارداد با اشـخاص حقیـقی و حقـوقی تأیید صلاحیت شده براساس فعالیت مشخص، حجم کار معین و ساعتی بخشی از خدمات مورد نیاز خود را تأمین نماید.


ماده ۱۰ـ [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
کارکنان رسمی سازمان از بین واجدین شرایط پس از گزینش و مصاحبه استخدام می شوند و از نظر طبقه‌بندی مشاغل، مشمول طرح طبقه بندی و رسته خاصی است که به پیشنهاد رییس سازمان به تأیید وزیر دادگستری خواهد رسید.

‌تبصره: کارکنان موضوع ماده 10 به استثنای طرح طبقه‌بندی و مواردی که در این آیین‌نامه مشخص شده از نظر امتیازات و تکالیف استخدامی مشمول قانون‌ استخدام کشوری و آیین‌نامه و مقررات موضوعه راجع به کارکنان مشمول قانون مذکور می‌باشد.
‌سازمانها نباشند پس از گزینش و مصاحبه استخدام می‌شوند و از نظر طبقه‌بندی مشاغل مشمول طرح طبقه‌بندی و رسته خاصی است که به پیشنهاد وزیر‌ دادگستری به تأیید رییس جمهور خواهد رسید.

‌تبصره: کارکنان موضوع ماده 10 به استثنای طرح طبقه‌بندی و مواردی که در این آیین‌نامه مشخص شده از نظر امتیازات و تکالیف استخدامی مشمول قانون‌ استخدام کشوری و آیین‌نامه و مقررات موضوعه راجع به کارکنان مشمول قانون مذکور می‌باشد.


‌ماده 11) – کارکنان قراردادی اعم از تمام وقت یا پاره وقت از نظر امتیازات و تکالیف تابع قراردادهایی خواهند بود که با سازمان منعقد می‌نمایند، اینگونه‌ قراردادها واجد هیچگونه تعهد استخدامی برای طرفین نیست. ولی کارکنان مشمول این قراردادها با پرداخت حق بیمه از بیمه‌های درمانی سازمان تأمین‌ اجتماعی استفاده خواهند کرد.


‌ماده ۱۲) – [حذفی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]

تبصره-
[الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۱۸]
[اصلاحی ۱۳۸۳/۵/۱۸]
[حذفی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]


‌ماده ۱۳) – کارکنان قراردادی پاره وقت به صورت ساعتی با سازمان همکاری می‌نمایند، سازمان می‌تواند با قضات و کارکنان مشاغل در سایر سازمانهای دولتی و‌ خصوصی نیز در ساعت غیر اداری یا در صورت استفاده مستخدم از مرخصی بدون حقوق قرارداد منعقد نماید.


ماده ۱۴) – کسانی که از مؤسسات دیگر به سازمان مأمور خدمت می‌شوند می‌توانند با رعایت آیین‌نامه مأموریتها موضوع ماده 11 قانون استخدام کشوری بدون‌ محدودیت مندرج در ماده 1 آیین‌نامه مذکور با حفظ سمت در مؤسسه متبوع، با سازمان همکاری نمایند و حقوق و مزایای مستمر خود را حسب توافق دو‌ دستگاه از سازمان تعزیرات یا از مؤسسه متبوع خود دریافت نمایند. در صورتی که به علت نیاز دستگاه متبوع مستخدم موضوع این ماده، حفظ سمت میسر‌ نباشد، با توجه به شرایط احراز در یکی از سمت‌های خالی در سازمان منصوب می‌شود.


‌قسمت چهارم – نظام پرداخت


ماده ۱۵ـ [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
حقوق و مزایا و فوق العاده ها براساس فصل دهم قانون مدیریـت خدمات کشوری، آیین‌نامه ها و دسـتورالعملهای سازمان در سـقف اعتبارات مـصوب و با تأیید رییس سازمان قابل پرداخت خواهد بود.

ماده ۱۶ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۴]
سازمان مجاز است در شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت به تعداد لازم مجتمع تعزیرات حکومتی زیر نظر ادارات کل ایجاد نماید. رییس یا سرپرست مجتمع معاون اداره کل استان خواهد بود.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور