شماره ۴۲۲۵/۴۴۳۲۷ – ۱۳۸۹/۱/۱۴
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ ۱۳۸۸/۱۰/۱۳ بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و به استناد مواد (۸۱) و (۸۲) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب ۱۳۸۶- و با رعایت جزء «ط» بند (۱) تصویبنامه شماره ۱۵۸۷۹۵ /ت ۳۸۸۵۶هـ مورخ ۱ /۱۰ /۱۳۸۶ آییننامه اجرایی مواد یاد شده را به شرح ذیل موافقت نمودند:
ماده ۱- دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند:
الف- برنامه راهبردی خود را در چارچوپ تکالیف قانونی تهیه و برنامه های عملیاتی سالانه را با تعیین اهداف کمی در راستای برنامه راهبردی تدوین نمایند.
ب- نظام ارزیابی عملکرد را با در نظر گرفتن واحدهای استانی، مؤسسات و سازمان های وابسته در سه سطح سازمان، مدیران و کارکنان و بر مبنای شاخص های عمومی و اختصاصی مستقر نمایند.
تبصره- نحوه و فرآیند ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ می شود.
ج- نظام پاسخگویی در مقابل عملکرد را در سطوح سازمان، مدیران و کارکنان مستقر نمایند، به نحوی که کارکنان، مدیران و سازمان در چارچوب تکالیف قانونی و وظایف محول شده پاسخگوی عملکرد خود در مقابل مسئولان مافوق، مراجع ذی صلاح و دیگر ذی نفعان باشند.
د- نظام جمع آوری داده های عملکرد را در سطوح ستاد، استان ، سازمان ها و مؤسسات وابسته با زمان بندی مشخص به صورت یکپارچه و منسجم مستقر نمایند.
هـ – نظام تحلیل داده های عملکرد را مستقر نمایند، به طوری که تبدیل داده های خام به اطلاعات و دانش به نحوی صورت پذیرد که زمینه به کارگیری دانش حاصل شده در جهت بهبود عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان فراهم شود.
و- ساز و کار استفاده از نتایج ارزیابی عملکرد را به نحوی فراهم نمایند که ضمن رفع نقاط ضعف، موانع و مشکلات موجود، زمینه ارتقای بهرهوری و بهبود عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان فراهم شود.
ز- بر اساس فرآیند نظام مدیریت عملکرد نسبت به تدوین گزارش خود ارزیابی در ابعاد شاخص های عمومی و اختصاصی اقدام و میزان تحقق اهداف برنامه و بهرهوری را به صورت دورهای و منظم به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ارائه نمایند.
ح- فرآیند اجرایی نظام مدیریت عملکرد دستگاه را در راستای سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد مستقر در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور مکانیزه نمایند به نحوی که امکان ارتباط و نظارت همزمان معاونت با دستگاه و همچنین ستاد دستگاه با واحدهای استانی و مؤسسات وابسته فراهم گردد.
تبصره- دفاتر مدیریت عملکرد دستگاه (ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات) که زیر نظر بالاترین مقام دستگاه فعالیت می نمایند، مسئولیت استقرار و اجرای نظام مدیریت عملکرد را به عهده دارند.
ماده ۲- استانداری ها در چارچوب نظام مدیریت عملکرد و بر اساس دستورالعمل هایی که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ می شود، دستگاه های اجرایی استان را ارزیابی و ضمن بهره برداری از نتایج حاصل شده در برنامهریزیها و تصمیمگیریها، گزارش مربوط را به بالاترین مقام دستگاه اجرایی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ارسال نمایند.
ماده ۳ - معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور مکلف است:
الف- محورها و شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی را در دو سطح ملی و استانی به همراه ضریب اهمیت محورها و شاخص ها با همکاری دستگاه های اجرایی در سطح ملی و استانی تدوین و حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال برای ارزیابی عملکرد سال آتی به دستگاه های اجرایی و استان ها ابلاغ نماید.
ب- محورها ، شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد ، ضریب اهمیت ، استاندارد عملکرد و برش های استانی پیشنهاد شده از سوی دستگاههای اجرایی را با همکاری معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تدوین و حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال برای ارزیابی عملکرد و اختصاص بودجه سال آتی به دستگاه ابلاغ و بر اجرای آنها نظارت نماید.
تبصره – چنانچه تصویب بودجه سالانه بعد از ابلاغ شاخص ها انجام شود، مغایرت های احتمالی به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد.
ج- گزارش ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی را در دو بعد شاخص های عمومی و اختصاصی بررسی و تحلیل و گزارش جامع ارزیابی عملکرد دستگاه ها را پس از تدوین به رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
د – سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد را با هدف نظارت، پیگیری و گزارشگیری از عملکرد دستگاه های اجرایی، مکانیزه نماید.
هـ – دستور العمل های اجرایی مربوط به نحوه استقرار نظام مدیریت عملکرد (فصل یازدهم) در دستگاه های اجرایی را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آییننامه ابلاغ نماید.
و – براساس شاخص های کیفی و ارزیابی مدیریت عملکرد، نسبت به صدور مجوز تشویق مدیران و کارکنان از محل صرفه جویی بودجه در قالب فوق العاده ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری اقدام کند.
ماده ۴- مدیرانی که موفق به تحقق هشتاد درصد از شاخص کیفی و صرفه جویی در منابع شوند، از محل منابع صرفه جویی می توانند فوق العاده بندهای (۵) و (۶) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری را براساس دستورالعمل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور پرداخت نمایند.
ماده ۵- معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور قیمت تمام شده فعالیت ها یا هزینه سرانه هر دستگاه را محاسبه و اعلام خواهد کرد.
این تصمیمنامه در تاریخ ۱۳۸۸/۱/۹ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.