آیین‌نامه تسهیل کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۷

شماره ٩٢۵۴۶/ت۶۰٧٩۴هـ – ١۴۰٢/۵/۲۸


هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۵/۲۵ به پیشنهاد شماره ٣۵٧١٣/١۰۰/۰١ مورخ ٢٨/٩/١۴۰١ دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و به استناد تبصره ماده )١( قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ١٣٩۶، آیین‌نامه تسهیل کسب شایستگیهای نوآوری و کارآفرینی کشور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط، به کار میروند:

١ـ قانون: قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ١٣٩۶.
٢ـ مجریان دولتی: تمام ارائه‌دهندگان دولتی آموزشهای رسمی و غیررسمی و سازمان‌نایافته موضوع بند )٧( ماده )٢( قانون.
٣ـ شورای عالی: شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی.
۴ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی موضوع تبصره )٢( ماده )۶( قانون .
۵ ـ شایستگی کارآفرینی: توانایی خلق ارزش جدید )مادی و معنوی( از طریق خلاقیت و نوآوری، با تلاش متعهدانه و در نظر گرفتن مخاطرات ناشی از آن، ضمن تکیه بر منابع موجود و بهره‌گیری از آینده‌نگری.
۶ ـ شایستگی نوآوری: توانایی ایجاد و بکارگیری یک ایده نو و خلاق قابل تبدیل به یک محصول، خدمت یا شیوه مفید.
٧ـ اتاقها: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران.

ماده ٢ـ اهداف این آیین‌نامه به شرح زیر میباشد:
١ـ ترویج و تقویت فرهنگ کارآفرینی و توسعه نوآوری متناسب با قابلیتها و ظرفیتهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، آموزش عالی و آموزش غیررسمی با بهره‌گیری از نظام آموزشی کشور.

٢ـ افزایش سهم سرمایه انسانی و ارتقای بهرهوری در زنجیره تولید تا مصرف، از طریق آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگی- های نوآوری و کارآفرینی.

٣ـ ارتقای توان کارآفرینی نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد از طریق آموزش متناسب با نیازهای بازار کار )فعلی و آتی(.

۴ـ انسجام و هم‌افزایی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و پشتیبانی در تمام سطوح آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگیهای نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر ارزشهای ایرانی و اسلامی در سطح سازمانی و عمومی .

۵ ـ ارتقای جایگاه کشور در شاخصهای نوآوری از طریق تسهیل در ایجاد و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی.


ماده ٣ـ در راستای تحقق اهداف مذکور در بندهای )١( و )٢( سیاستهای کلی اشتغال و بندهای )١( و )۵( سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و این آیین‌نامه، دستگاههای اجرایی موضوع این ماده مکلفند ظرف یکسال از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، مقدمات اجرای تکالیف زیر را فراهم نمایند:

١ـ وزارتخانه‌های موضوع ماده )۵( قانون مکلفند با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظامهای حرفهای، انجمنهای علمی حرفهای و اتاقها، سرفصل برنامه‌های درسی در آموزشهای رسمی )عمومی و عالی( و غیررسمی خود را بر اساس استانداردهای آموزش، ارزشیابی و شایستگیهای کارآفرینی و نوآوری در چهارچوب مصوبات شورای عالی به نحوی اصلاح نمایند که توسعه توانمندیهای نوآورانه و کارآفرینانه در مخاطبان، با مهارتهای تخصصی نرم و سخت رشتههای شغلی، مهارتی و تحصیلی ترکیب گردد.

٢ـ سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند با همکاری نظامهای حرفه‌ای، انجمنهای علمی حرفه‌ای و اتاقها، شایستگیهای نوآوری و کارآفرینی مدیران، سرپرستان، رؤسا، اساتید، معلمان، هنرآموزان و مربیان را به منظور تحکیم نقش الگویی آنان برای مخاطبین، از طریق طراحی برنامههای آموزشی و تربیتی ارائه نمایند .

٣ـ وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری مکلفند سازوکار لازم برای حمایت از ارائه دهندگان خدمات استعدادیابی، مشاوره و هدایت شغلی و تحصیلی را با تأکید بر شناسایی و تقویت شایستگیهای نوآوری و کارآفرینی و تشویق مخاطبان به انتخاب در رشته‌ها، حرفه‌ها و مهارتهای مورد نیاز حال و آینده کشور، متناسب با استعدادها، علاقه‌مندی و تواناییهای آنان، طراحی و عملیاتی نمایند .

۴ـ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری و اتاقها و با هدف توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور و پرورش خلاقیت و نوآوری در دانشآموزان و دانشجویان و با بهرهگیری از ظرفیت دستگاههای اجرایی ذیربط و مشارکتهای مردمی و بنگاههای اقتصادی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و با استفاده از ظرفیت پارکهای علم و فناوری، اردوگاههای خلاق پروری )بوت کمپهای آموزشی( در سطوح عمومی و عالی در حوزه فناوریهای تحول آفرین را طراحی و اجرا نماید.

۵ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و اتاقها و با استفاده از ظرفیت نهادهای ذیربط، دوره‌های آموزش مهارتهای نرم و آموزش خلاقیت و کارآفرینی را در سطوح عمومی و عالی طراحی و اجرا نماید.


ماده ۴ـ مجریان دولتی مکلفند در چهارچوب دستورالعمل موضوع بند (ز) ماده (٣) آیین‌نامه اجرایی قانون موضوع تصویبنامه شماره ١۵٩۰۰٣/ت۵۵۴۵٧هـ مورخ ٢٩/١١/١٣٩٧، گزارش عملکرد خود در اجرای این آیین‌نامه را در مقاطع ششماهه به دبیرخانه شورای عالی ارائه نمایند.


ماده ۵ ـ مجریان دولتی مکلفند تکالیف مقرر در این آیین‌نامه را از محل اعتبارات مصوب مربوط اجرا و اعتبارات لازم برای اجرای این آیین‌نامه در سالهای آینده را به منظور درج در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نمایند.


ماده ۶ ـ سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است به استناد بند (ب) ماده (۴) آیین‌نامه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، موضوع تصویبنامه شماره ۴۴۶۴٢/ت٢٧٧۰١هـ مورخ ۱۳۸۱/۱۰/۲۸ با اصلاحات بعدی، برنامه‌های موضوع این آیین‌نامه را در تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد اختصاصی دستگاه مربوط، لحاظ و گزارش آن را به دبیرخانه شورای عالی ارائه نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر