آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی [مصوب ۱۴۰۲]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

شماره ۱۸۶۰۹۴/ت۶۰۵۸۲هـ – ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۶ به پیشنهاد شماره ۱۴۰۱۲۱۰۰/۲۲۱۸۰ مورخ ۱۴۰۱/۸/۷ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱– وسیله نقلیه تاریخی، وسیله نقلیه با نیروی محرکه مکانیکی است که ضمن داشتن اصالت، از سلامت فنی کامل برخوردار بوده، حداقل سی سال قدمت داشته و در شرایط مطلوب و مناسب نگهداری شده باشد و به عنوان وسیله حمل و نقل روزمره از آن استفاده نشود و انواع آن به شرح زیر است:

۱– وسیله نقلیه نفیس: وسیله نقلیه ای که بیش از پنجاه سال از تولید آن گذشته باشد.

۲– وسیله نقلیه قدیمی: وسیله نقلیه ای که بیش از سی سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت بی نظیر باشد.

۳– وسیله نقلیه ویژه: وسیله نقلیه ای که دارای بعد فرهنگی باشد.

۴– کارگروه: کارگروه موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه

۵– وزارت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

ماده ۲– به منظور شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها، کارگروهی با حضور نمایندگان تام الاختیار بالاترین مقام اجرایی وزارت (رئیس)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی)، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس راهنمایی و رانندگی)، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می شود. دبیرخانه کارگروه در وزارت (معاونت میراث فرهنگی )مستقر می شود.

تبصره – اعضای کارگروه حداکثر دو هفته پس از لازم الاجرا شدن این آیین‌نامه موظف به معرفی نماینده تام الاختیار خود به رئیس کارگروه می باشند.

ماده ۳– وظایف کارگروه به شرح زیر است:

1– شناسایی، تشخیص، دسته بندی و معرفی وسیله های نقلیه موضوع ماده (1) این آیین‌نامه به مراکز مرتبط برای صیانت از آنها با رعایت حفظ سرمایه مجموعه داران.

2– تهیه فهرست وسیله های نقلیه موضوع ماده (1) این آیین‌نامه جهت صدور شناسنامه تاریخی توسط وزارت.

۳– تأیید ضوابط و شاخص های شناسایی و دستورالعمل اجرایی، کاربرگ های کارشناسی و سربرگ های مورد نیاز به منظور دسته بندی وسیله های نقلیه تاریخی موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه جهت ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو که توسط وزارت تدوین گردیده است.

۴– صدور مجوز برگزاری کلیه رویدادهای مرتبط با وسایل نقلیه تاریخی.

تبصره– دستورالعمل های مربوط به ماده (1) این آیین‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط، توسط کارگروه تهیه و توسط بالاترین مقام اجرایی وزارت ابلاغ می شود.

ماده ۴ – فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای وسیله های نقلیه تاریخی پس از احراز اصالت و مالکیت حداکثر (ظرف ده روز)، شناسنامه مالکیت و پلاک تاریخی را طراحی و صادر نماید.

تبصره ۱– عدم پاسخ ظرف مدت یاد شده، به منزله تأیید اصالت و مالکیت می باشد.

تبصره ۲ – وسیله های نقلیه دارای شناسنامه تاریخی، از سوی وزارت برای انجام فرایند دریافت پلاک تاریخی و سند مالکیت به پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی می گردند.

تبصره 3– ارایه خدمات شماره گذاری به وسیله های نقلیه تاریخی موجود در کشور (تولید داخل و وارداتی) که فاقد سابقه شماره گذاری می باشند، در صورت داشتن سابقه ورود گمرکی به کشور یا اسناد مالکیت و نیز دارا بودن شرایط موضوع ماده (1) این آیین‌نامه، امکان پذیر می باشد.

ماده ۵ – دستگاه های متولی از رده خارج کردن وسیله های نقلیه، مجاز به از رده خارج کردن خودروهایی که حسب اعلام کارگروه، تاریخی محسوب می شوند، نمی باشند.

تبصره – خودروهای تاریخی از انجام معاینه فنی خودرو معاف می باشند.

ماده ۶ – تردد وسایل نقلیه تاریخی در معابر عمومی منوط به اخذ مجوز می باشد.

تبصره ۱ – دستورالعمل نحوه و محدوده تردد وسایل یاد شده، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و با همکاری سایر اعضای کارگروه تدوین و توسط پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ابلاغ می گردد.

تبصره 2– سامانه مربوط به صدور مجوز موضوع این ماده ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ایجاد می گردد.

ماده ۷ – خروج وسیله های نقلیه تاریخی از کشور پس از تأیید کارگروه صرفاً با اخذ مجوز از وزارت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.

ماده ۸ – هر گونه فعالیت در زمینه مجموعه داری و تأسیس موزه تخصصی وسیله های نقلیه تاریخی منوط به اخذ مجوز از کارگروه می باشد.

تبصره – اشخاصی که قبل از لازم الاجرا شدن این آیین‌نامه در این خصوص مبادرت به فعالیت نموده اند، موظفند ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن آن، فعالیت خود را با مفاد این آیین‌نامه منطبق نمایند.

ماده ۹– برگزاری مسابقات رالی ورزشی مطابق الزامات فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی انجام خواهد شد.

ماده ۱۰ تصویب‌نامه شماره ۷۳۶۷۱/ت۵۰۳۴۳هـ مورخ ۱۳۹۵/۶/۱۷ و تصمیم نامه شماره ۴۴۳۹۸/۲۷۰۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۲/۸ لغو می شوند.

محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور