شماره ۱۴۶۷۹۶/ت۶۱۲۱۸هـ – ۱۶/۸/۱۴۰۲
هیئت وزیران در جلسه ۳/۸/۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارتخانههای نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون مانعزدایی از توسعه صنعت برق مصوب ۱۴۰۱، آییننامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ ماده (۴): ماده (۴) قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق مصوب ۱۴۰۱.
۲ـ صنایع انرژیبر: مشتمل بر صنایع فوالدی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانیهای فلزی و غیر فلزی، واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی.
۳ـ کارگروه راهبری: کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های نیرو، صنعت، معدن و تجارت، نفت و سازمان حفاظت محیط زیست.
۴ـ نیروگاه: نیروگاه های سیکل ترکیبی، تجدیدپذیر و اتمی و تولید همزمان برق و حرارت و برودت.
۵ ـ بازده: بازدهی نامی نیروگاه در شرایط ایزو.
ماده ۲ـ ظرفیت نیروگاهی که هریک از صنایع انرژیبر، مطابق مفاد ماده (۴) مکلف به احداث آن هستند و همچنین مصارف هر نیروگاه (با ارائه شناسه مشترک) با تأکید بر اهمیت و اولویت نیروگاههای تجدیدپذیر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت نیرو اعلام میشود. کارگروه راهبری نسبت به تسهیل در بررسی و صدور مجوزها براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام مینماید.
تبصره ۱ ـ در صورت عدم احداث و بهرهبرداری نیروگاه ها توسط صنایع انرژی بر مطابق برنامه زمان بندی مصوب مشروط به صدور موافقت اصولی، این صنایع از شمول تمامی مشوقهای مربوط به این آییننامه خارج خواهند شد و تأمین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، مشمول ضوابط ابلاغی شرکت مدیریت شبکه برق ایران میباشد.
تبصره ۲ـ برای تحقق بازدهی حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵%) نیروگاه های حرارتی موضوع ماده (۴)، صنایع انرژیبر مکلفند بخش گازی نیروگاه های سیکل ترکیبی مصوب را حداکثر ظرف (۲۴) ماه و بخش بخار را حداکثر ظرف (۲۲) ماه پس از راهاندازی واحدهای گاز احداث و بهرهبرداری نمایند. استفاده از مزایای این آییننامه و ماده (۴) منوط به رعایت زمان بندی است.
تبصره ۳ـ تأمین مالی نیروگاه از محل منابع داخلی صنایع و با استفاده از روش های مختلف تأمین مالی از جمله اخذ تسهیالت از صندوق توسعه ملی و سایر تسهیالت داخلی و خارجی و سایر روش های تأمین مالی صورت میپذیرد. تأمین ارز موردنیاز برای احداث نیروگاه از محل ارز صادراتی صنایع مجاز است. نیروگاه در چهارچوب ماده (۳۱) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ مشمول مشوقهای مالیاتی موضوع این ماده خواهد شد.
تبصره ۴ـ احداث بخش بخار نیروگاههای گازی موجود توسط صنایع انرژیبر و مازاد بر ظرفیت تعیین شده در ماده (۲) این آییننامه، مشروط به صدور موافقت اصولی، در صورت رعایت زمانبندی مقرر در ماده (۴) قانون، مشمول مزایای این آییننامه است.
ماده ۳ـ در خصوص مجوزهای مربوط به احداث نیروگاه :
الف ـ تعرفه سوخت نیروگاههایی که با تأیید شرکتهای تابع وزارت نفت دارای شمارشگر (کنتور) مصرف سوخت جداگانه میباشند و با اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل برق تولیدی خود به شبکه سراسری برق میکنند، برای برق تحویل شده به شبکه سراسری برق، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر اساس بازده موضوع ماده (۴) و با رعایت تبصره (۲) ماده (۲) این آییننامه تعیین میشود.
ب ـ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است بر اساس مصوبات کارگروه راهبری پاسخ استعلام احداث نیروگاهها را حداکثر ظرف (۴۵) روز پس از ارایه گزارش ارزیابی محیط زیستی در چهارچوب الگوی مصوب اعلام نماید.
ج ـ وزارت نیرو موظف است بر اساس مصوبات کارگروه راهبری مجوز تأمین آب مورد نیاز نیروگاه را ظرف حداکثر پانزده روز پس از تاریخ تأیید در کارگروه راهبری صادر نماید.
د ـ در اتصال به شبکه نیروگاهها، احداث پست بلافصل و خط بلافصل برعهده صنایع انرژیبر مرتبط و توسعه شبکه بالادست برعهده وزارت نیرو (شرکت توانیر) است.
تبصره ـ وزارت نیرو موظف است بر اساس برنامه زمان بندی بهرهبرداری از واحدهای نیروگاهی اعلامی توسط صنایع انرژیبر، طرحهای توسعه شبکه را با پیشبینی منابع مالی داخلی یا بودجه سالانه تأمین و پیش از بهرهبرداری واحد نیروگاهی صنایع انرژی بر، شبکه را توسعه دهد و به بهرهبرداری برساند.
ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۸]
به صنایع سرمایهگذار نیروگاهها اجازه داده میشود انرژی تولید شده خود را مصرف و مازاد آن را در قالب قرارداد دو جانبه با قیمت توافقی یا بهابازار (بورس) انرژی به سایر متقاضیان به فروش برسانند.
تبصره ۱ـ وزارت نیرو موظف است صرفا با دریافت هزینه عبور (ترانزیت) بر اساس قوانین و مقررات موجود، نسبت به جابهجایی انرژی تولید شده سرمایهگذار به محل مصرف اقدام نماید و هیچگونه هزینه مازادی را بابت مابه التفاوت اجرای مقررات و یا تفاوت تعرفه از مصرف کنندگان تعیین شده در ماده (۲) این آییننامه، حداکثر به اندازه تولید نیروگاه آن مصرف کننده دریافت ننماید.
تبصره ۲ـ وزارت نیرو موظف است با توجه به میزان برق در دسترس شبکه سراسری، نسبت به پشتیبانی و تأمین برق صنایع انرژیبر سرمایهگذار نیروگاهها و واحدهای صنعتی طرف قرارداد آنها در مواقع خروج و یا محدودیت اضطراری آن نیروگاهها اقدام نماید.
ماده ۵ ـ وزارت نیرو موظف است برق و انرژی صنایع و سایر مصرف کنندگان صنعتی طرف قرارداد آنها را به میزان برق تولیدی نیروگاه از شمول برنامههای مدیریت مصرف خارج نماید و بر اساس توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیههای تخصیصی سالیانه صنایع در دوره ناترازی را تأمین نماید.
ماده ۶ ـ نیروگاه ، مشابه با سایر نیروگاههای متصل به شبکه، مکلف است استانداردهای مربوط به حفظ پایداری شبکه که توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران ابلاغ میشود را رعایت نماید.
ماده ۷ـ حل اختالف آن دسته از موارد مرتبط با اجرای این آییننامه که در کارگروه راهبری به نتیجه نمیرسد، در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
ماده ۸ ـ گواهی ظرفیت نیروگاههای مشمول این آییننامه متعلق به صنایع است و صنایع میتوانند اوراق گواهی ظرفیت مازاد نیروگاههایی خود را در بهابازار (بورس) انرژی به فروش برسانند. کلیه قراردادهای قبلی تقاضای برق (دیماندی) با ظرفیت و انشعاب خریداریشده توسط صنایع به قوت خود باقی است.
ماده ۹ـ در خصوص نیروگاههای تجدیدپذیر و اتمی:
الف ـ وزارت نیرو موظف است در صورت درخواست صنایع مشمول ماده (۲) این آییننامه که تأمین تمام یا بخشی از برق موردنیاز خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر و اتمی انجام میدهند، نسبت به انجام تمامی تمهیدات الزم به منظور عبور (ترانزیت) و تحویل برق هموار به مشترکین در نقطه مصرف بر اساس میزان تولید نیروگاه به عمل آورد.
ب ـ در صورت احداث و بهرهبرداری نیروگاه تجدیدپذیر و اتمی توسط صنایع مشمول و تزریق برق به شبکه سراسری، مصارف تحت مالکیت سرمایهگذار احداثکننده نیروگاه، متناسب با توان نیروگاه احداثشده تجدیدپذیر و اتمی و با اعمال ضریب تشویقی، از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی تولید و مصرف معاف میباشند.
تبصره ـ دستورالعمل و روشهای اجرایی مربوط به این ماده توسط وزیر نیرو ابالغ میشود.
ماده ۱۰ـ کارگروه راهبری مسئول نظارت بر حسن اجرای این آییننامه میباشد .
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر