آیین‌نامه اجرایی ماده (١۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

شماره ١۴٢۴١٩/ت۶١١٩٨هـ – ١۴۰٢/۸/۱۰


هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۸/۳ به پیشنهاد شماره ١۰۰/٢۰/١٣۰۰۴/١۴۰٢ مورخ ٢٩/١/١۴۰٢ وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (١۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوب ١۴۰١، آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه علاوه بر تعاریف مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده )۶١( قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی )موضوع تصویبنامه شماره ١۵٣۴۴۰/ت۵٢٣٧۵هـ مورخ ٢١/١١/١٣٩۴(، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ قانون: قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوب ١۴۰١.

٢ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

٣ـ ساتبا: سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق.

۴ـ سرمایه‌گذار: اشخاص حقیقی و حقوقی )غیردولتی( که ساتبا براساس ماده )۶١( قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ١٣٨٩ با آنها دارای قرارداد خرید تضمینی برق از منابع تجدیدپذیر است.

۵ ـ سوخت مصرف‌شده: میزان سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی کشور در صورت تولید معادل برق خریداری‌شده از سرمایهگذاران موضوع این آیین‌نامه.


ماده ٢ـ میزان سوخت مصرف‌نشده به ازای هر کیلووات برق، سبدی از گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره است که براساس بازدهی و میانگین وزنی سوخت مصرفشده در سال قبل نیروگاههای حرارتی کشور که تمام برق خود را به شبکه سراسری تحویل نمودهاند توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، نیرو )ساتبا( و سازمان، حداکثر تا پایان فروردین هر سال اعلام خواهد شد.


ماده ٣ـ ساتبا موظف است حداکثر ظرف یک ماه از پایان هر فصل، گزارش فصلی میزان برق خریداری‌شده از سرمایه‌گذاران موضوع این آیین‌نامه و مقدار سوخت مصرف‌نشده معادل آن را براساس ضوابط ماده )٢( این آیین‌نامه و مطالبات تسویه‌نشده آنها در مقطع پایان فصل مذکور را به تفکیک هر یک از سرمایه‌گذاران تهیه و به سازمان، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نماید.

تبصره ١ـ ساتبا موظف است حداکثر تا پایان اولین فصل پس از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، گزارش میزان حجم و بهای برق خریداریشده و معادل مقدار تجمعی سوخت مصرف‌نشده معادل آن به تفکیک هر سرمایه‌گذار را از ابتدای سال ١۴۰٢، به سازمان، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نماید. سرمایه‌گذار صرفاً در مدت اعتبار قرارداد خرید تضمینی برق مشمول این آیین‌نامه میشود.

تبصره ٢ـ ساتبا موظف است میزان کاهش آلایندههای ناشی از اجرای این آیین‌نامه را با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و به صورت سالیانه انتشار عمومی نماید.


ماده ۴ـ سازمان موظف است منابع لازم را از سرجمع گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی در قانون بودجه سنواتی پیشبینی و حداکثر طی ده روز کاری پس از دریافت گزارش فصلی موضوع ماده )٣( این آیین‌نامه از ساتبا، از محل منابع پیشبینی‌شده در قانون بودجه آن سال، با رعایت ماده )٣۰( قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ١٣۵١ نسبت به تخصیص اعتبارات مربوط تا سقف مبلغ مطالبات به همراه محل تأمین اعتبار در قانون بودجه سال و نیز مقدار تجمعی سوخت مصرف‌نشده برای هر سرمایه‌گذار اقدام و مراتب را به وزارت نفت و ساتبا به صورت کتبی اعلام نماید.

تبصره ـ در صورتی که مفاد قانون بودجه سنواتی، در خصوص نحوه پرداخت اعتبارات به صورت نقدی یا کالایی صراحت نداشته باشد، اولویت با پرداخت اعتبارات ازطریق تحویل حواله سوخت گاز یا فرآورده‌های نفتی میباشد.


ماده ۵ ـ وزارت نفت از طریق شرکتهای تابعه ذیربط مکلف است حداکثر ظرف یک ماه پس از دریافت مکاتبه موضوع ماده )۴( این آیین‌نامه از سازمان، نسبت به تحویل معادل مبلغ اعتبار تخصیصی تا سقف ارزش مانده سوخت مصرفنشده در قالب حواله حامل انرژی معادل به سرمایه‌گذار اقدام و مبلغ معادل آن را به حساب بدهکار دولت )خزانه‌داری کل کشور( منظور و اعلامیه مقادیر تحویلی و مبلغ معادل را به سازمان، ساتبا و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نماید.

تبصره ١ـ مانده سوخت مصرفنشده، معادل کل سوخت مصرفنشده هر سرمایه‌گذار از ابتدای سال ١۴۰٢ تا مقطع پایان فصل موضوع گزارش موضوع ماده )٢( این آیین‌نامه با کسر مقادیر سوخت مصرف‌نشده تحویلی از ابتدای سال ١۴۰٣ میباشد. محاسبه ارزش مانده سوخت مصرفنشده و نیز تبدیل سبد انرژی تحویلی به معادل سوخت مصرفنشده آن، براساس نرخ تسعیر ارز موضوع تبصره )٢( این ماده صورت میپذیرد.

تبصره ٢ـ نرخ تسعیر ارز در محاسبه مبلغ معادل میزان سوخت مصرف‌نشده، براساس میانگین معاملات خرید و فروش حواله ارز صادراتی در سامانه معاملات الکترونیکی ارز )ایتیاس( با رعایت مقررات ارزی ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در ماه شمسی قبل از تاریخ تحویل است.

تبصره ٣ـ حجم سبد حامل انرژی معادل اعتبار تخصیصی برای تحویل به سرمایه‌گذار با اعمال ضریب نود و پنج درصد )٩۵%( متوسط قیمتهای ذیل در ماه شمسی قبل از تاریخ تحویل محاسبه میشود:

١ـ قیمت فروش صادراتی فرآوردهها در بهابازار )بورس( انرژی و در صورت عدم وجود به قیمتهای اعلامی وزارت نفت به شرکتهای پالایش نفت.

٢ـ قیمت گاز طبیعی خوراک پتروشیمیها یا قیمت کشف‌شده در بهابازار )بورس( انرژی.

٣ـ قیمت صادراتی نفت خام براساس گزارش مقامات وزارت نفت.

۴ـ در صورت تحویل گواهی سپرده کالایی نفت خام، ملاک محاسبه آخرین قیمت گواهی در بهابازار )بورس( قبل از تاریخ تحویل می‌باشد.

تبصره ۴ـ تحویل حواله انرژی موضوع این آیین‌نامه، قابل انتقال به غیر میباشد.

تبصره ۵ ـ تحویل حواله حامل انرژی به کارگزار معرفیشده توسط سرمایه‌گذار ذینفع مجاز است.

تبصره ۶ ـ با اعلام وزارت نفت، مبلغ معادل سبد حواله حامل انرژی تحویلی به صورت جمعی ـ خرجی از محل ردیف اعتباری مربوط در قانون بودجه سنواتی در دفاتر ساتبا و خزانه‌داری کل کشور در چهارچوب نظام حسابداری بخش عمومی اعمال حساب میشود.


ماده ۶ ـ فروش داخلی یا صادراتی حواله حامل انرژی تحویل‌شده به سرمایه‌گذاران موضوع این آیین‌نامه از طریق بهابازار )بورس( انرژی مجاز است.

تبصره ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است از طریق شرکت بورس انرژی ایران نسبت به اتخاذ تمهیدات و سازوکارهای لازم برای تسهیل عرضه حواله حامل انرژی موضوع این آیین‌نامه در بهابازار )بورس( انرژی، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه اقدام نماید.


ماده ٧ـ سازمان مکلف است هر ساله در موعد تنظیم لوایح قانون بودجه سنواتی با اخذ اطلاعات مربوط به مطالبات سرمایه‌گذاران از ساتبا اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت تعهدات دولت در اجرای ماده )١۴( قانون را در چهارچوب مفاد این آیین‌نامه در لوایح قانون بودجه سنواتی پیشبینی نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر