اصلاح آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی [مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۱۸]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲۵

شماره: ۱۶۵۵۴۵ت۵۹۵۹۱هـ – ۱۴۰۰/۱۲/۱۸

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ به پیشنهاد شماره 45914 مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ وزارت دادگستری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی موضوع تصمیم نامه شماره 40730 مورخ ۱۳۷۳/۸/۲ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – ماده (18) به شرح اصلاح می شود:
الف – متن زیر به عنوان تبصره (2) به بند (ج) الحاق و عنوان تبصره قبلی به تبصره (1) اصلاح می شود:
تبصره 2 – سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است ضوابط حاکم بر اعلام نظر کارشناسی را به صورت برخط (آنلاین) در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار دهد.
همچنین آموزش های لازم برای اعمال ضوابط را به رؤسا، اعضای شعب و کارکنان تعزیرات حکومتی ارایه نماید. در مواردی که ضوابط اعلام و آموزش های لازم ارایه شده باشد، اعمال مقررات این تبصره لازم نیست.

ب – متن زیر به عنوان بند (هـ) الحاق می شود:
هـ – گزارش مأموران وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با محصولات و کالاهای اساسی کشاورزی موضوع قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی – مصوب 1391 – .


2 – در ماده (22)، عبارت “دو میلیون ریال” به عبارت “یکصد میلیون ریال” اصلاح می شود.


3 – متون زیر به عنوان تبصره های (1) و (2)‌ به ماده (28) الحاق می شوند:

تبصره 1 – در تخلفات، گران فروشی،‌ کم فروشی،‌ عدم درج قیمت، تقلب در کسب و عدم صدور صورتحساب (فاکتور)، رسیدگی بدون لزوم احضار مشتکی عنه و صرفاً با احراز صحت مستندات تخلف و استماع اظهارات مشتکی عنه به نحو مقتضی انجام می شود. در این موارد همه آرای محکومیت قابل تجدید نظر بوده و متخلف می تواند در مرحله تجدید نظر نسبت به ارایه مستندات مربوط اقدام نماید. در خصوص سایر آرا، تجدید نظرخواهی بر اساس مقررات ماده (22) این آیین‌نامه خواهد بود.
تبصره 2 – استفاده از سامانه های رایانه ای، مخابراتی،‌ پیام نگار،‌ ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن برای اخطار، احضار و ابلاغ اوراق و همچنین نیابت به نحوی که صحت ابلاغ احراز گردد، بلامانع است.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر