۸۲۳۷۶/ت۵۸۹۴۴هـ – ۱۴۰۰/۸/۳
هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۷/۲۸ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (و) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ـ وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
۲ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
۳ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۴ـ دستگاه های اجرایی: دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه از جمله نهاد های عمومی غیردولتی و بنیاد ها و نهاد های انقلاب اسلامی (به استثنای کمیته امداد امام خمینی (ره) ) که به هر شکل از اقشار آسیب پذیر حمایت می کنند.
۵ ـ اشخاص مشمول: اشخاص آسیب پذیری که از کمک ها و پرداخت های حمایتـی (به استثنای کمک های رفاهی پرداختی دستگاه به کارمندان خود) و تسهیلات قرض الحسنه بهره مند می شوند.
۶ ـ سامانه: سامانه موضوع ماده (۱۱) دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا، موضوع تصویب نامه شماره ۵۰۹/ت۵۷۵۳۱ﻫ مورخ ۱۳۹۹/۱/۵ که به صورت برخط با سامانه استعلام بانک مرکزی ارتباط خواهد داشت.
۷ـ خزانهداری: خزانهداری کل کشور.
۸ ـ احراز هویت: فرایند احراز هویت اشخاص مشمول توسط دستگاه های اجرایی، مطابق ماده (۵۶) آیین نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، موضوع تصویب نامه شماره ۹۲۹۸۶/ت۵۷۱۰۱هـ مورخ ۱۳۹۸/۷/۲۲.
۹ـ شناسایی: فرایند دریافت و بررسی مستمر اطلاعات اشخاص مشمول توسط دستگاه های اجرایی مطابق بند (۳۳) ماده (۱) آیین نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی.
ماده ۲ـ وزارت مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، سامانه را بهگونهای معماری و طراحی کند که امکانات زیر را فراهم نماید:
۱ـ ثبت مشخصات هویتی اشخاص مشمول.
۲ـ استعلام سامانه ای (سیستمی) صحت حساب های بانکی (شبا) اشخاص مشمول از بانک مرکزی.
۳ـ صدور شناسه یکتا.
۴ـ بررسی و استحقاق سنجی اشخاص مشمول برای دستگاه اجرایی و مؤسسات خیریه خصوصی و مردم نهاد با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان.
۵ ـ دریافت اطلاعات عملکرد کمک ها و پرداخت های حمایتی از بانک مرکزی، سازمان هدفمندسازی یارانهها، خزانهداری و سایر دستگاه های اجرایی حسب مورد.
۶ ـ نگهداری سوابق پرداخت ها به تمامی اشخاص حقیقی اعم از ایرانی یا اتباع خارجی.
تبصره ۱ـ بانک مرکزی از طریق شرکت مشاوره رتبهبندی اعتباری ایران براساس اطلاعاتی که وزارت در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد، وضعیت استحقاقسنجی مددجویان و متقاضیان تسهیلات را در اختیار مؤسسات مالی و غیرمالی و همچنین اشخاص حقوقی مشمول قانون قرار داده و شناسه (کد) ملی دریافتکنندگان تسهیلات را به وزارت انتقال می دهد.
تبصره ۲ـ کلیه دستگاه های اجرایی نظیر سازمان هدفمند سازی یارانه ها، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سامانه شاهکار و احراز الکترونیکی هویت)، بانک مرکزی و سایر دستگاه ها موظف به همکاری با وزارت در به روزرسانی و تکمیل اطلاعات سامانه مذکور می باشند.
تبصره ۳ـ سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف است زیرساخت لازم را از محل اعتبارات مصوب مربوط برای نگهداری و تکمیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و ایجاد پرونده الکترونیکی رفاه و تأمین اجتماعی موضوع ماده (۸۱) قانون برنامه ششم توسعه فراهم نماید.
ماده ۳ـ برخورداری کمک ها و پرداخت های حمایتی مؤسسات خیریه خصوصی و مردم نهاد از معافیت های مالیاتی مندرج در بند (و) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از زمان تکمیل سامانه موضوع ماده (۲) این آییننامه اجرایی با اعلام وزارت، منوط به دریافت شناسه یکتا بابت هزینه های مذکور از سامانه و ارایه آن به سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.
ماده ۴ـ دستگاه های اجرایی در مورد کلیه پرداخت های نقدی حمایتی از محل منابع عمومی، هدفمندی یارانه ها، منابع داخلی و پرداخت های مستقیم به اشخاص حقیقی مکلفند نسبت به ثبت کلیه کمک ها و پرداخت های حمایتی خود به جامعه هدف در سامانه و به تفکیک شناسه (کد)ملی گیرنده حمایت اقدام نمایند. کلیه کمک ها و پرداخت های نقدی مذکور از طریق حواله الکترونیک بانکی انجام و در سرفصل (فیلد) اختصاص داده شده در دستور پرداخت الکترونیکی مطابق با دستورالعمل شناسهگذاری پرداخت های حمایتی درج می شود. دستورالعمل شناسهگذاری پرداخت های حمایتی حداکثر شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه به پیشنهاد سازمان و تأیید وزارت توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می شود.
تبصره ـ بانک مرکزی مکلف است کلیه اطلاعات حواله های الکترونیک صادره مشمول این آییننامه اجرایی در بستر بانک مرکزی یا شبکه بانکی را به سازمان و وزارت ارسال کند.
ماده ۵ ـ دستگاه های اجرایی مکلفند پیش از ثبت درخواست هرگونه کمک و پرداخت حمایتی در سامانه نسبت به احراز هویت و شناسایی متقاضیان دریافت کمک و پرداخت حمایتی اقدام نمایند.
ماده ۶ ـ وزارت مکلف است امکان استعلام استحقاقسنجی اشخاص مشمول را به درخواست دستگاه های اجرایی و مؤسسات خیریه خصوصی و مردم نهاد ایجاد نماید.
دستورالعمل و ضوابط استحقاقسنجی هرگونه حمایت توسط وزارت با همکاری سازمان و دستگاههای اجرایی ذیربط ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، تهیه و ابلاغ می شود.
ماده ۷ـ وزارت مکلف است پس از بررسی و صحتسنجی اطلاعات هویتی و استحقاقسنجی اشخاص مشمول که توسط دستگاههای اجرایی در سامانه وارد شده، نسبت به صدور شناسه یکتا اقدام و اطلاعات مذکور را تا پانزدهم هرماه به صورت سامانهای (سیستمی) و برخط برای سازمان ارسال نماید.
ماده ۸ ـ سازمان پس از دریافت اطلاعات موضوع ماده (۷) این آیین نامه، نسبت به تخصیص اعتبار با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ـ به دستگاه های مشمول برای پرداخت های حمایتی متناسب با قوانین و مقررات مربوط اقدام می کند. پس از تأیید سازمان، اطلاعات تخصیص برای پرداخت به تفکیک اشخاص مشمول به خزانهداری ارسال می شود. خزانهداری تأییدیه پرداخت را به همراه شناسه یکتای پرداخت به صورت برخط و یا برونخط برای سازمان و وزارت ارسال می کند.
تخصیص اعتبار دستگاههای اجرایی تا قبل از اجرای کامل سازوکارهای مندرج در این آییننامه اجرایی بر اساس روال قبلی انجام می شود.
ماده ۹ـ کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری دولتی، خصوصی و غیردولتی مکلفند تسهیلات قرضالحسنه پرداختی را به تفکیک شناسه (کد) ملی گیرنده تسهیلات در سامانه مذکور ثبت نمایند.
ماده ۱۰ـ چنانچه مدیران دستگاه های اجرایی از اجرای بند (و) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور استنکاف نمایند، مشمول مجازات مندرج در بند (۱) مجازات تعزیری درجه پنج موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی ـ مصوب ۱۳۹۲ ـ با اصلاحات و الحاقات بعدی می گردند.
ماده ۱۱ـ کمیته امداد امام خمینی (ره) می تواند در چهار چوب مفاد این آییننامه اجرایی نسبت به ارایه اطلاعات اقدام نماید.