حدود انتشار امواج و پرتوهای موضوع ماده (30) قانون هوای پاک

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۱۲

شماره: 37570/ت55939هـ – ۱۴۰۰/۴/۵


هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۴/۲ به پیشنهاد سازمان انرژی اتمی ایران (با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران) و به استناد تبصره ماده (30) قانون هوای پاک – مصوب 1396-، حدود انتشار امواج و پرتوهای موضوع ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این تصویب‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1- اصل کمترین سطح موجه دست یافتنی (ALARA): یکی از اصول حفاظت در برابر اشعه که مطابق آن، حفاظت و ایمنی در رابطه با پرتوگیری از هر منبع در فعالیت پرتوی باید به شکلی بهینه شود که پرتوگیری فردی، تعداد افراد در معرض پرتو و احتمال پرتوگیری ها با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و اجتماعی به کمترین سطح موجه دست یافتنی، کاهش یابد.
2- پرتوهای یون ساز: پرتوهایی مانند ایکس، گاما، بتا، نوترون و آلفا و ذرات اتمی دیگر که قادر به یون سازی در ماده می باشند.
3- پرتوهای غیریون ساز: پرتوهایی مانند فرابنفش، فروسرخ، امواج رادیویی و مایکروویو و نظایر آن که قادر به یون سازی در ماده نمی باشند.
4- هوای آزاد: بخشی از جَو که عموم مردم در بیرون ساختمان ها به آن دسترسی دارند.


ماده 2 – آخرین نسخه بازنگری استاندارد ملی ایران با عنوان “پرتوهای غیریون ساز – حدود پرتوگیری (کد 8567)”، به عنوان حدود پرتوگیری پرتوهای غیریون ساز در هوای آزاد، ملاک عمل قرار می گیرد.


ماده 3- [اصلاحی ۱۴۰۰/۶/۱۴]
حدود پرتوهای یون ساز در هوای آزاد، مطابق ماده (22) قانون حفاظت در برابر اشعه – مصوب 1368- و ماده (23) الحاقی آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت در برابر اشعه موضوع بند (7) تصویب‌نامه شماره 115257 /ت33361هـ مورخ 18 /7 /1386 و در چهارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی، توسط سازمان انرژی اتمی ایران با همکاری دستگاه های موضوع ماده (30) قانون هوای پاک تنظیم و به تصویب هیأت وزیران می رسد.


ماده 4- سازمان انرژی اتمی ایران موظف است به منظور رعایت اصل کمترین سطح موجه دست یافتنی (ALARA) و تأثیر پرتوگیری طولانی مدت در شدت میدان های ضعیف، متناسب با شرایط جامعه، تعدد و تنوع بهره برداری از منابع پرتو، فناوری (تکنولوژی )های مرتبط و ضریب نفوذپذیری آن در جامعه و سایر ملاحظات مرتبط، اقدامات لازم جهت کاهش پرتوگیری آحاد جامعه به حداقل میزان قابل دستیابی را با تعیین و اعمال حدود محدود شده به عمل آورد.


ماده 5- کلیه دارندگان منابع پرتو اعم از یون ساز و غیریون ساز به استناد ماده (4) قانون حفاظت در برابر اشعه ملزم به اخذ مجوز /پروانه های لازم برای منابع پرتوی در اختیار و بهینه سازی و کاهش سطح تشعشعات براساس اصل کمترین سطح موجه دست یافتنی (ALARA) و حدود محدود شده در ماده (4) این آیین‌نامه می باشند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری