آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۸

شماره: 136143/ت58432هـ – ۱۳۹۹/۱۱/۲۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ به پیشنهاد شماره ۵۳۲۷۳ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۶ وزارت دادگستری (با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی) و به استناد ماده (۳) قانون حمایت قضایی و بیمه‌‏ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل ‏بانی – مصوب ۱۳۹۹ – آیین ‏نامه اجرایی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین‏ نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‏روند:

1 – قانون: قانون حمایت قضایی و بیمه‌‏ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل ‏بانی – مصوب 1399 -.

2 – بیمه ‏گر: شرکت بیمه‏‌ای که مجوز فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده باشد و در ازای دریافت حق بیمه، جبران خسارت ناشی از حوادث تحت پوشش و مسئولیت مدنی را طبق قانون و این آیین‏ نامه به عهده می‏ گیرد.

3 – دستگاه مشمول: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‏ ها، مراتع و آبخیزداری کشور.

4 – مأموران: مأموران یگان حفاظت دستگاه ‏های مشمول اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان ‏های حفاظت در دستگاه‏ های اجرایی، تسلیح و ضابط خاص قضایی محسوب می ‏شوند و همچنین سایر افراد غیر از مأموران یگان حفاظت که از سوی دستگاه ‏های مشمول بر اساس قوانین و حسب مورد برای انجام مأموریت ‏های سازمانی استفاده می‏ شوند، مانند مأموران اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی.


ماده 2 – در مواردی که مأموران با رعایت قانون، سلاح به کار گرفته و شخص یا اشخاص بی‏ گناهی مقتول یا مجروح شده یا می ‏شوند و یا خسارت مالی بر آنان وارد گردیده یا می‏ گردد، پرداخت دیه و جبران خسارات مذکور به طور کامل بر اساس رأی مرجع قضایی از محل اعتبارات مصوب مربوط توسط دستگاه مشمول ذی ‏ربط صورت خواهد گرفت.

تبصره 1 – دستگاه‏ های مشمول برای تأمین دیه و خسارت موضوع این ماده، حسب مورد می ‏توانند مسئولیت مدنی مأموران خود را به طور کامل نزد یکی از بیمه‏ گران بیمه کنند.

تبصره 2 – مأمورانی که قبل از تصویب قانون مبادرت به بکارگیری سلاح نموده و از این لحاظ ملزم به پرداخت دیه یا جبران خسارت گردیده ‏اند، ولی وجوه مربوط توسط سازمان متبوع مأمور پرداخت نشده باشد، بدهی آنان با ارایه اسناد و مدارک لازم از محل اعتبارات این آیین ‏نامه پرداخت خواهد شد.


ماده 3 – دستگاه‏ های مشمول مکلفند مأموران خود را در انجام وظایف و مأموریت ‏شان مطابق قانون در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب ‏العلاج، نقص عضو و از کارافتادگی مطابق قوانین مربوط به میزان دیه مرد مسلمان در ماه ‏های حرام و در مورد سایر حوادث به طور کامل نزد یکی از بیمه ‏گران بیمه نمایند.

تبصره 1 – میزان تعهد بیمه ‏گر در موارد شهادت و فوت طبق قوانین مربوط و در مورد نقص عضو، از کارافتادگی، بیماری صعب ‏العلاج و حوادث برابر با مبلغ مندرج در قرارداد بیمه است.

تبصره 2 – در صورتی که دستگاه مشمول مأموران خود را در اجرای این ماده بیمه نکرده باشد یا خسارت وی به طور کامل پوشش داده نشده باشد، دیه و خسارت حادث شده از محل اعتبارات مصوب مربوط دستگاه مشمول ذی‏ ربط پرداخت می‏ شود.


ماده 4 – دستگاه‏ های مشمول می‏ توانند علاوه بر جبران خسارت وارده توسط بیمه‏ گر، با تأیید بالاترین مقام دستگاه و با رعایت مقررات مربوط، به مأمورانی که در جهت انجام وظیفه مطابق قانون متحمل صدمات بدنی و ضرر و زیان مالی شده ‏اند، ظرف یک سال کمک مالی نمایند.


ماده 5 – مأموران دستگاه‏ های مشمول از حمایت ‏های موضوع قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح – مصوب 1376 – با اصلاحات بعدی و آیین‏ نامه اجرایی آن موضوع تصویب‌ نامه شماره 28212ت20474هـ مورخ 3 /7 /1379 و اصلاحات بعدی آن برخوردار می باشند.


ماده 6 – سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است همه ساله اعتبار لازم جهت اجرای ماده (2) این آیین‏ نامه را در ردیف جداگانه در لایحه بودجه سنواتی و اعتبار لازم جهت حق بیمه مربوط به پوشش بیمه‏‌ای مأموران موضوع ماده (3) و همچنین اجرای ماده (4) این آیین‌نامه را ذیل ردیف هر یک از دستگاه‏ های مشمول پیش ‏بینی و تأمین نماید.

تبصره – اعتبارات مذکور بر پایه درخواست دستگاه‏ های مربوط تخصیص می ‏یابد و طبق مقررات ذی‏ ربط در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.


ماده 7 – در مواردی که دستگاه‏ های مشمول اقدام به استفاده از تشکل‏ های مردم نهاد، همیاران طبیعت، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای سایر دستگاه‏ ها ‌نمایند، از حمایت ‏های قانونی، قضایی و بیمه‏ ای موضوع این آیین ‌نامه و مواد (9)، (16) و (20) قانون مدیریت بحران کشور – مصوب 1398 – بهره ‌مند خواهند شد.

تبصره – نیروهای مشمول این ماده باید در سامانه همکاری داوطلبانه دستگاه مشمول ثبت نام کنند. دستگاه مشمول طبق فهرست اعلامی به بیمه ‏گر نسبت به برقراری پوشش بیمه‏ مسئولیت مدنی و حوادث داوطلبان اقدام می ‏نمایند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری