آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۰۶

شماره: 138474/ت57038ه – ۱۳۹۸/۱۰/۲۹


هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ به پیشنهاد شماره 456- 2 / 20 مورخ 30 /6 /1398 وزارت نفت و به استناد ماده (6) قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی – مصوب 1398- آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
1 – قانون: قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی – مصوب 1398- و اصلاح بعدی آن – مصوب 1400-.
2 – طرح: طرح‌های ایجاد تأسیسات پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان و همچنین تأسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشـگاهی موضوع بند (الف) ماده (1) قانون و طرح‌ های تکمیل زنجیره ارزش موضوع بند (5) این ماده.
3 – مجوز: مجوز موضوع بند (ب) ماده (1) قانون.
4 – شرکت مجری طرح: شرکت موضوع بند (پ) ماده (1) قانون و شرکت مجری طرح تکمیل زنجیره ارزش موضوع بند (6) این ماده.
5 – طرح تکمیل زنجیره ارزش: طرح‌های ایجاد صنایع اولویت‌ دار تکمیل زنجیره ارزش موضوع بند (ج) ماده (1) قانون.
6 – شرکت مجری طرح تکمیل زنجیره ارزش: شخصیت حقوقی و دارای مجوز اجرای طرح تکمیل زنجیره ارزش موضوع بند (چ) ماده (1) قانون.
7 – تنفس خوراک: اعطای خوراک موضوع بند (ت) ماده (1) قانون.
8 – میزان سرمایه گذاری ارزش گذاری شده: برآورد میزان سرمایه ‌گذاری هر طرح مطابق بند (ث) ماده (1) قانون که به صورت ارزی و با تبدیل بخش ریالی به ارز بر مبنای نرخ روز مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مجوز درج می‌ شود.
9 – وزارت نفت: وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی حسب مورد.
10 – بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر بورس های تحت نظارت آن سازمان.
11 – صندوق: صندوق توسعه ملی.
12 – پتروپالایشگاه: واحدهای پالایشگاهی دارای زنجیره های پتروشیمیایی بر اساس خوراک های هیدروکربنی تولید شده در بخش پالایشگاهی.
13 – پالایشگاه های موجود: پالایشگاه های آبادان، اصفهان، تهران، تبریز، شازند اراک، کرمانشاه، بندرعباس، لاوان، شیراز و ستاره خلیج فارس.
14 – ساحل: نواری در خشکی تا فاصله (20) کیلومتری از دریا.


ماده 2- به منظور اطلاع رسانی صحیح به عموم مردم برای جلب مشارکت در سرمایه گذاری در طرح‌های موضوع قانون، وزارت نفت مکلف است موارد زیر را در تارنمای خود منتشر کند:
1- متن قانون به همراه این آیین‌نامه و فرآیند اجرای ارسال درخواست سرمایه گذاری، حداکثر ظرف (15) روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه.
2- نمونه گزارش های امکان سنجی فنی و اقتصادی طرح.
3- نمونه عمومی مجوز.
4- تمام مجوزهای صادر شده بر اساس این آیین‌نامه، حداکثر (15) روز پس از صدور.


ماده 3- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
وزارت نفت مکلف است ظرف (30) روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، طی فراخوان عمومی از متقاضیان استفاده از تسهیلات موضوع قانون دعوت کند تا درخواست خود را در مهلت تعیین شده در فراخوان به همراه گزارش های فنی و اقتصادی طرح مورد نظر، به آن وزارت ارسال کنند. همچنین وزارت مذکور مکلف است کتباً به پالایشگاه/ پتروپالایشگاه/ پتروشیمی های موجود و شرکت هایی که دارای مجوز معتبر تخصیص خوراک در سواحل هستند، اعلام کند که در صورت تمایل به استفاده از تسهیلات موضوع قانون، تقاضای خود را طبق فرآیند و زمان بندی مشخص شده در تارنما، به وزارتخانه یاد شده ارسال کنند.

تبصره 1- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
وزارت نفت می تواند با رعایت مفاد ماده (6) این آیین‌نامه، در مقاطع زمانی مشخص نسبت به دعوت مجدد از متقاضیان با فراخوان عمومی اقدام کند.

تبصره 2- [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
وزارت نفت مکلف است ظرف (30) روز از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، نسبت به اعلام ساز و کار ارسال تقاضا، برای متقاضیان اجرای طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در تارنمای وزارت نفت و همچنین دعوت از شرکت‌ های پتروشیمی که دارای مجوز تخصیص خوراک پروپان یا بوتان در سواحل هستند، اقدام نماید.

تبصره 3- [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
طرح‌ های احداث پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان صرفاً شامل طرح‌ هایی خواهد بود که خوراک خود را به ‌طور مستقیم از وزارت نفت یا با یک واسطه از آن وزارت دریافت می ‌نمایند.

تبصره 4- [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
متقاضیان خوراک پروپان یا بوتان باید برداشت هم‌ زمان پروپان و بوتان به نسبت مورد تأیید وزارت نفت را در طرح‌ های خود پیش‌ بینی ‌نمایند.


ماده 4- متقاضیان باید گزارش های فنی و اقتصادی طرح مورد نظر خود را در زمان بندی مشخص شده در فراخوان، برای ارزیابی به وزارت نفت ارسال کنند. گزارش های فنی و اقتصادی باید طبق الگوی اعلام شده توسط وزارت یاد شده، مطابق با ماده (5) این آیین‌نامه تهیه شود. گزارش های فنی و اقتصادی هر طرح، باید حسب مورد توسط شرکت های دارای صلاحیت که فهرست کوتاه آن توسط وزارت نفت (در چهارچوب فهرست بلند اعلام شده توسط دفتر نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور) تعیین و در تارنمای آن وزارتخانه اعلام می شود، تهیه شود.

تبصره – در گزارش های اقتصادی طرح‌ها، سرمایه گذاران باید برنامه تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح را از طریق آورده خود یا سایر منابع داخلی و خارجی از جمله موارد مذکور در ماده (22) این آیین‌نامه، به روشنی و با ارایه مدارک و مستندات کافی اعلام کنند.


ماده 5- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
به منظور فراهم کردن امکان ارزیابی و مقایسه گزارش های فنی و اقتصادی دریافتی نسبت به یکدیگر، ارزیابی این گزارش ها توسط وزارت نفت بر مبنای مفروضات یکسان در شرایط مشابه (از جمله مواردی مانند روش (مدل) انجام محاسبات اقتصادی، نرخ تنزیل در محاسبات اقتصادی برای محاسبه ارزش خالص فعلی طرح (NPV) و دوره بازگشت پویا (دینامیک) سرمایه، دوره بهره برداری و استهلاک برای هر نوع از پالایشگاه/ پتروپالایشگاه/ پتروشیمی، حدود برآورد سرمایه گذاری به ازای هر واحد خوراک با / بدون منظور نمودن تأسیسات پشتیبان (یوتیلیتی)، نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده ها / محصولات تولیدی در محاسبات فنی و اقتصادی (FS)، هزینه های عملیاتی نسبت به سرمایه ای در طرح) که باید جهت اطلاع عموم در تارنمای این وزارتخانه منتشر شود، صورت خواهد گرفت.

تبصره 1- مسئولیت طراحی فنی و اقتصادی بودن یک طرح کلاً با سرمایه گذار آن است و گزارش های فنی و اقتصادی موضوع این ماده صرفاً برای ارزیابی فنی و اقتصادی طرح توسط وزارت نفت و در صورت نیاز مقایسه آن با گزارش های دیگر طرح‌ها است.

تبصره 2- روند قیمت های نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی برای استفاده متقاضیان از طریق تارنمای وزارت نفت منتشر می شود.


ماده 6- در اجرای ماده (2) قانون، وزارت نفت مکلف است، نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌ها تا سقف دو میلیون بشـکه در روز و اعطای تنفس خوراک، از سرمایه گذاران بخش غیردولتی برای جـذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.


ماده 7- وزارت نفت پس از ارزیابی درخواست متقاضیان و گزارش های فنی و اقتصادی دریافت شده، با رعایت ترتیبات مقرر در این آیین‌نامه، نظر خود را مبنی بر رد یا پذیرش تقاضاها حداکثر ظرف (60) روز کاری، از زمان اتمام مهلت تعیین شده در فراخوان کتباً با ذکر دلایل به متقاضی اعلام خواهد کرد.


ماده 8- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
درصد تولید نفت کوره در طرح‌های پالایشگاه/ پتروپالایشگاه موضوع قانون باید کمتر از ده درصد (10%) کل فرآورده‌های تولیدی هر طرح باشد.

تبصره 1- تمام محصولات سنگین پالایشی که قیمت آنها کمتر از قیمت نفت خوراک طرح باشد ازجمله وکیوم باتوم و ته مانده های برج تقطیر در اتمسفر و برج تقطیر در خلأ در حکم نفت کوره است.

تبصره 2- در طرح‌های بهینه سازی کیفیت فرآورده های پالایشگاه های موجود که ترکیب فراورده های تولیدی آنها به محصولات سبک تر و میان تقطیر ارتقا می یابد، بر اساس مطالعات فنی و اقتصادی هر طرح، درصد هر یک از فرآورده های تولیدی هر پالایشگاه پس از اجرای طرح تعیین می شود و ملاک عمل خواهد بود.


ماده 9- به استثنای طرح‌های بهینه سازی و ارتقای پالایشگاه های موجود، مجوز صرفاً برای اجرای طرح در سـواحل کشـور صـادر می شود.


ماده 10- شرکت مجری طرح باید توانایی مالی، تجربه و صلاحیت عملیاتی (فنی) برای اجرای به موقع طرح را داشته باشد یا شرکتی صاحب صلاحیت را به عنوان عامل اجرا از طرف خود معرفی کند. تشخیص این موارد بر عهده وزارت نفت است. در ارزیابی توانمندی شرکت های صاحب صلاحیت به عنوان عوامل اجرای طرح‌ها، وزارت نفت می تواند از مشاوره تشکل های حرفه ای و تخصصی استفاده کند.


ماده 11- در مجوز باید موارد زیر قید شود:

 1 – [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
کمیت، کیفیت، مدت تعهد تأمین خوراک پالایشگاه/ پتروپالایشگاه برای (20) سال و برای طرح‌های پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان برای (12) سال و نیز محل تحویل خوراک.

 2- نوع، کمیت و کیفیت (مشخصات) هر یک از فرآورده ها / محصولات تولیدی.

 3- برآورد کل میزان سرمایه گذاری (سرمایه ارزش گذاری شده برای محاسبه دوره تنفس خوراک و نحوه تأمین آن به همراه جدول زمان بندی پیش بینی نیاز سالانه به منابع مالی).

 4- برآورد کل ارز مورد نیاز طرح (همراه با جدول زمان بندی پیش بینی نیاز سالانه به ارز).

 5- جدول زمان بندی اجرا و زمان شروع بهره برداری از طرح.

 6- مدت اعتبار مجوز.


ماده 12- وزارت نفت موظف است در زمان اعطای مجوز طرح، نسبت به اعطای مجوزهای زیر نیز برای واحدهای مشمول قانون اقدام کند:
1- مجوز صادرات فرآورده های تولیدی.
2- مجوز تأمین نفت خام به عنوان خوراک مصرفی پس از اتمـام دوره تنفس خوراک با رعایت مصالح کشور درصورت درخواست متقاضی.
3 – [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
مجوز پیش فروش تا سقف پنجاه درصد (50%) فرآورده‌ ها معادل حداکثر پنجاه درصد (50%) میزان سرمایه گذاری ارزش گذاری شده به شرکت های خارجی در قبال تأمین مالی خارجی (فاینانس) یا تأمین تجهیزات با فناوری پیچیده به تشخیص وزارت نفت.


ماده 13- در موارد زیر مجوز ابطال خواهد شد:

 1- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
قطعی نشدن نحوه تأمین مالی طرح (از طریق اخذ مجوز بورس برای انتشار اوراق مالی یا روش های دیگر) ظرف دو سال از تاریخ صدور مجوز. در این صورت وزارت نفت می تواند نسبت به صدور مجوز برای دیگر متقاضیان اقدام کند.

 2- عدم اجرای مفاد ماده (23) این آیین‌نامه برای عرضه سهام در بورس.

 3- عدم رعایت مفاد ماده (17) این آیین‌نامه در مورد ذی نفع واحد.

 4- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
در مورد شرکت های مجری طرح که سهام آنها در بورس عرضه نشده، پیشرفت نکردن اجرای طرح، به نحوی که ظرف دو سال پس از صدور مجوز، پیشرفت فیزیکی طرح، به دلایل غیرموجه به تشخیص وزارت نفت، کمتر از (35%) میزان مقرر در برنامه زمان بندی مجوز صادر شده باشد.

تبصره – در صورت ابطال مجوز طرح بر اساس مفاد این ماده هیچ یک از ذی نفعان حق مطالبه خسارت و ضرر و زیان از وزارت نفت را نخواهند داشت.


ماده 14- در صورتی که پیشرفت فیزیکی طرح ظرف دو سال از زمان صدور مجوز به تشخیص وزارت نفت کمتر از سی و پنج درصد (35%) میزان مقرر در مجوز صادر شده باشد، به منظور حفظ حقوق سهامداران بورسی، سهام متعلق به سهامدار مجری طرح توسط وزارت نفت مطابق مقررات بازار سرمایه قابل عرضه در بورس خواهد بود. قبل از صدور مجوز، شرکت مجری طرح در قالب سند رسمی موافقت خود را در خصوص مفاد این ماده به وزارت نفت اعلام می کند.


ماده 15- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
پس از ارزیابی گزارش های فنی و اقتصادی طرح‌ها، در صورتی که ظرفیت درخواستی متقاضیان واجدین شرایط دریافت مجوز، برای طرح‌ های پالایشگاه/ پتروپالایشگاه بیش از سقف دو میلیون بشکه در روز و برای طرح ‌های احداث پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان بیش از سقف هشت میلیون تن در سال باشد، یا به دلیل محدودیت موضوع ماده (16) این آیین‌نامه، وزارت نفت نتواند درخواست های همه متقاضیان واجد شرایط را بپذیرد، این وزارتخانه مجاز است بر اساس اولویت های زیر، نسبت به اعطای مجوز به متقاضیان (از نظر مقدار تخصیص خوراک و نیز زمان بندی اجرا و شروع بهره برداری از طرح‌ها)، حسب مورد اقدام کند:
1- طرح‌های دارای مجوز تا تاریخ تصویب قانون برای اجرا در سواحل و واجد شرایط برای استفاده از تسهیلات قانون و مفاد این آیین‌نامه.
2- طرح‌های فراگیر پالایشی سیراف و نیز زنجیره پتروپالایش مربوط به آنها.
3- طرح‌های بهینه سازی و ارتقای کمیت و کیفیت فرآورده های پالایشگاه های موجود.
4- طرح‌های پالایشی / پتروپالایشی در جاسک و منطقه ویژه پارسیان.
5- طرح‌هایی که به صورت کیمیاشهر (پارک شیمیایی) یا ادغام واحدهای پالایش و پتروشیمی (پتروپالایشگاه) مبتنی بر تکمیل زنجیره ارزش طراحی شوند.
6- طرح‌های دارای سرمایه گذاران خصوصی / تعاونی.
7- طرح‌های دارای امکان تأمین منابع مالی مطمئن تر داخلی یا خارجی با ارایه مستندات کافی.

تبصره- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
در صورتی که مجموع ظرفیت درخواستی متقاضیان واجد شرایط احداث طرح‌ های پالایشگاه/ پتروپالایشگاه از دو میلیون بشکه در روز یا احداث طرح ‌های پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان از هشت میلیون تن در سال بیشتر شود، علاوه بر اعمال اولویت های مذکور در این ماده، وزارت نفت همچنین مجاز است به منظور بهره مندی تعداد بیشتری از متقاضیان از تسهیلات مذکور در قانون، با رعایت بازدهی اقتصادی طرح‌ها، سقف ظرفیت خوراک نفت خام، میعانات گازی، پروپان یا بوتان مربوط به هر طرح را به نسبت میزان خوراک در دسترس محدود کند.


ماده 16- مجموع ارزش تنفس خوراک قابل پذیرش برای صندوق در دوره تنفس خوراک طرح‌ها در سال های آینده از سهم صندوق تا سقف دو میلیون بشکه در روز مطابق جدول زمانی خواهد بود که با پیشنهاد صندوق و با رعایت مفاد بند (الف) ماده (3) قانون، ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه برای تصویب به هیئت امنای صندوق ارایه خواهد شد. وزارت نفت در مجوزهای صادر شده برای طرح‌های موضوع این قانون، باید برنامه زمانی ساخت و بهره برداری را به نحوی تنظیم کند که تعهدات ناشی از تنفس خوراک برای صندوق، از محدوده مقادیر مذکور در جدول یاد شده فراتر نرود. انتقال تعهدات یک سال به سال بعد با هماهنگی وزارت نفت و صندوق مجاز است.


ماده 17- هر شخص تا قبل از بهره برداری از طرح، صرفاً مجاز به دریافت مجوز برای اجرای یکی از طرح‌های موضوع قانون است. چنانچه هر یک از سهامداران اولیه یک شرکت مجری طرح (متقاضیان سرمایه گذاری) تا قبل از بهره برداری طرح، نسبت به ثبت شرکت برای دریافت مجوز جدید یا تملک تمام یا بخشی از سهام دیگر شرکت های مجری طرح اقدام کند، وزارت نفت به هنگام اطلاع از این تخلف، سهامدار متخلف را به فروش سهام جدید ملزم می کند.

تبصره 1- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
محدودیت موضوع این ماده، شامل سهامداران طرح‌های بهینه سـازی و ارتقای کمیت و کیفیت فرآورده های پالایشگاه های موجود و نیز سهامداران طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش نخواهد شد.

تبصره 2- در صورت ابطال مجوز، وزارت نفت مسئولیتی در قبال جبران خسارت سایر ذی نفعان ندارد و جبران کلیه خسارات با سهامدار متخلف است.

تبصره 3- شرکت های مجری طرح‌های پالایشی دارای مجوز قانون، پس از احراز توانمندی مالی و تأیید طرح توسعه و تکمیل زنجیره ارزش توسط وزارت نفت، به عنوان شرکت مجری طرح تکمیل زنجیره ارزش محسوب گردیده و وزارت نفت مجاز است نسبت به اصلاح مجوز صادره قبلی آن ها اقدام نماید.


ماده 18- تأمین مالی از طریق ابزارها و نهادهای مالی بازار سرمایه و تضمین بازپرداخت اصل و فرع مبالغ سرمایه گذاری شده توسط مردم، طبق قواعد و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می گیرد.


ماده 19- به منظور تسهیل در فرآیند تأمین مالی، وزارت نفت و شرکت های تابع در چهارچوب ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور – مصوب 1394-، بیمه های دارای مجوز از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک های ‌دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز می توانند پس از تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان رکن ضامن ایفای نقش کنند.

تبصره – بانک ها باید قبل از قبول رکن ضامن اوراق، نسبت به اخذ مجوز لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.


ماده 20- در راستای تسهیل و تسریع در تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها به میزان مقرر در مجوز، موارد زیر توسط بورس به عنوان ضمانت صدور اوراق مالی به صورت انفرادی یا ترکیبی قابل پذیرش است:

1- وثایق شرکت مجری طرح و سهامداران اصلی آن به میزان صد درصد (%100) ارزش اصل و فرع اوراق منتشرشده به روش های زیر:

الف- سهام شرکت های پذیرفته شده بورسی و فرابورسی متعلق به سهامداران عمده شرکت مجری طرح که قابلیت انتقال داشته باشد.

ب- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
سهام شرکت مجری طرح موضوع قانون.

پ- فرآورده های تولیدی فعلی سهامداران عمده و شرکت های پذیرفته شده در بورس متعلق به آنها.

تبصره – در مورد پالایشگاه های موجود، فقط فرآورده های ویژه (جز بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هوایی) قابل توثیق است.

2- تضمین سایر اشخاص حقوقی مورد تأیید بورس.


ماده 21- انتشار اوراق باید متناسب با پیشرفت فیزیکی و نیاز واقعی طرح به منابع مالی، به تشخیص و تأیید وزارت نفت و اعلام آن به بورس، صورت گیرد.


ماده 22- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
شرکت مجری طرح باید حداقل پانزده درصد (15 %) از منابع لازم برای اجرای طرح را متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح و مراحل تأمین مالی، از طریق آورده خود تأمین کند. ارایه مستندات مربوط به بورس جهت دریافت مجوز انتشار اوراق موضوع ماده (20) این آییننامه الزامی است.


ماده 23- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
سهامداران شرکت مجری طرح موظفند حداکثر دو سال پس از دریافت مجوز، نسبت به واگذاری حداقل سی درصد (30 %) از سهام شرکت مجری طرح از طریق عرضه سهام یا از طریق صندوق سرمایه گذاری پروژه در چهارچوب قوانین مربوط یا انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام اقدام کنند و تمام منابع حاصل از این واگذاری باید صرفاً در اجرای طرح مذکور هزینه شود. در غیر این صورت وزارت نفت مکلف است نسبت به ابطال مجوز خوراک آنها اقدام کند.

تبصره 1- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
آن دسته از دارایی هایی که تأمین مالی آنها از طریق صندوق سرمایه گذاری پـروژه جهـت عرضه بـه عمـوم مردم صورت می گیرد، از پرداخت عوارض نقل و انتقال معاف هستند.

تبصره 2- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
شرکت مجری طرح می ‌تواند تنها یک مرتبه و در صورت موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به پذیره ‌نویسی بدون حضور متعهد پذیره ‌نویس اقدام کند. همچنین شرکت‌ ها و نهادهای غیرمالی مورد تأیید این سازمان یا مشارکتی از آنها می ‌توانند به عنوان متعهد پذیره‌ نویسی ایفای نقش کنند.

تبصره 3- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
در صورتی که پس از سه مرحله عرضه سهام به ترتیب مورد قبول بورس، بدون قصور یا تقصیر شرکت مجری طرح، خریدار برای سی درصد (30 %) سهام عرضه شده یافت نشود، شرکت ذی‌ربط مشمول ابطال مجوز خوراک نخواهد شد.

تبصره 4- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
نقل و انتقال سهام و دارایی های شرکت ناشر به صندوق سرمایه گذاری پروژه و همچنین نقل و انتقال دارایی های صندوق سرمایه گذاری پروژه به شرکت ناشر پس از اتمام پروژه و انحلال صندوق سرمایه گذاری پروژه (تبدیل واحدهای صندوق به سهام، در زمان انحلال شرکت پروژه) به عنوان انتقال سهام و دارایی های موضوع تبصره‌ های (1) و (2) ماده (143) قانون مالیات های مستقیم محسوب نمی شود.

تبصره 5- [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
شرکت مجری طرح برای تمامی اقدامات مربوط به انتشار و فروش سهام در تمامی تابلوهای بورس‌ های اوراق بهادار و بازارهای خارج از بورس مشمول مقررات مالیاتی موضوع مواد (48)، (143) و (143) مکرر قانون مالیات های مستقیم در خصوص افزایش سرمایه‌ های بعدی خواهد بود.

تبصره 6- [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
واگذاری موضوع این ماده، شامل طرح‌های بهینه سازی و ارتقای کمیت و کیفیت فرآورده های پالایشگاه های موجود نخواهد بود.


ماده 24- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
دوره تنفس خوراک از زمان شروع تولید طرح با حداقل هشتاد درصد (80 %) ظرفیت تولید محصولات مذکور در مجوز طرح آغاز خواهد شد. در صورتی که شرکت مجری طرح، طرح را در گام ‌(فاز) های مختلف با رعایت شروط این قانون در مورد هر گام طراحی کرده باشد، پس از تأیید وزارت نفت در مورد بهره ‌برداری از هر گام (فاز) با هشتاد درصد (80 %) ظرفیت تولید محصولات آن گام (فاز) می ‌تواند تنفس خوراک متناسب با همان گام (فاز) را دریافت کند. سایر شروط بند (ح) ماده (3) قانون نیز در این خصوص برقرار است.


ماده 25- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
وزارت نفت به درخواست شرکت مجری طرح، پیش از آغاز بهره برداری از هر طرح/ گام(فاز) هر طرح، مراتب را جهت طی فرآیند لازم برای عقد قرارداد با شرکت مجری طرح، به صندوق و بانک عامل پذیرفته شده توسط صندوق اعلام میکند. بانک عامل در سقف مصوب هیئت امنای صندوق توسعه ملی به میزان سرمایه گذاری ارزش گذاری شده اعلامی وزارت نفت در مجوز هر طرح، در قبال ترهین طرح به بهره‌ برداری رسیده، محصولات تولیدی آن و سایر وثایق به تشخیص بانک عامل، تسهیلات تنفس خوراک هر طرح/ هر گام (فاز) طرح را در اختیار شرکت مجری طرح قرار میدهد. پرداخت تسهیلات از سوی صندوق/ بانک عامل پس از اعلام وزارت نفت مبنی بر تحقق ماده (24) این آییننامه صورت می ‌پذیرد. پرداخت تسهیلات تنفس خوراک، مطابق مقررات صندوق صورت می گیرد.


ماده 26- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
پس از تصویب پرداخت تسهیلات تنفس خوراک هر طرح/ هر فاز طرح توسط صندوق و تعیین بانک عامل و عقد و نفوذ قرارداد با ذینفع، مراتب به وزارت نفت اعلام می شود. در دوره تنفس، وزارت نفت صورتحساب ارزش خوراک تحویلی به پالایشگاه/ پتروپالایشگاه/ پتروشیمی/ تأمین‌کننده خوراک موضوع ماده (35) این آیین ‌نامه را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می کند، طی (10) روز پس از دریافت صورتحساب وجه معادل سهم دولت و شرکت ملی نفت ایران از هر صورتحساب در دوره تنفس خوراک، ابتدا در صورت تکافوی سی و پنج درصد (35%) از سهم دریافتی ماهانه صندوق توسعه ملی از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز، توسط بانک مرکزی از حساب صندوق کسر و به حساب دولت و شرکت ملی نفت ایران (با اولویت پرداخت سهم شرکت ملی نفت ایران) واریز و در صورت عدم تکافو، بابت تسویه بدهی آنها به صندوق توسعه ملی استفاده می شود. هیچ یک از نهادها یا شرکت ‌های دولتی و حاکمیتی حق ندارد شرکت مالک طرح را به پرداخت بخشی از هزینه خوراک در دوره تنفس خوراک ملزم و در ازای آن، طول دوره تنفس خوراک را طولانی ‌تر کند. مقررات مربوط به تسویه حساب خوراک نفت خام و میعانات گازی در سایر قوانین، در مورد طرح‌های موضوع این قانون از پایان دوره تنفس خوراک قابل اجرا خواهد بود.


ماده 27- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
خوراک تحویلی به واحدهای موضوع قانون، از نظر قواعد مالی در حکم صادرات نفت خام و میعانـات گـازی اسـت و تـنفس خـوراک بـرای اجرای این قانون از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی تا سقف سی و پنج درصد (35 %) سهم ماهانه آن صندوق و مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی از دولت و شرکت ملی نفت ایران تأمین می ‌شود. تسویه حساب این واحدها با صندوق توسعه ملی بابت بازپرداخت اقساط تنفس خوراک، علاوه بر سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش خوراک به آنها در طی سنوات آتی خواهد بود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وجوه دریافتی را به عنوان وصولی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی لحاظ و سهم ذینفعان را مطابق قانون پرداخت می کند.

تبصره- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
دستورالعمل حسابداری مواد (26) و (27) این آیین‌نامه توسط وزارت نفت و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صندوق و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین می شود.


ماده 28- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
تمام مبلغ ارزش خوراکی که در دوره تنفس از طرح‌های موضوع قانون دریافت نمی شود، در مرحله نخست باید به مصرف بازپرداخت اصل و فرع تعهدات مالی طرح بابت اوراق مالی اسلامی منتشرشده برسد و مصرف آن در موارد دیگر، موجب قطع تحویل خوراک به پالایشگاه / پتروپالایشگاه خواهد شد. ارایه مستندات آخرین وضعیت بازپرداخت اصل و فرع تعهدات بابت اوراق مالی اسلامی منتشر شده که به تأیید بورس می رسد، توسط شرکت مجری طرح به بانک عامل صندوق، موضوع ماده (25) این آیین‌نامه، الزامی است.

تبصره- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
واپایش (کنترل) های لازم برای اطمینان از اختصاص درآمد حاصل از صادرات یا فروش داخلی فرآورده ها / محصولات تولیدی به بازپرداخت اصل و فرع بدهی طرح موضوع قانون (طبق قرارداد یا تعهدات پذیرفته شده توسط شرکت مجری طرح در مجوز صادر شده) توسط بانک های عامل صندوق اعمال می شود.


ماده 29- پس از پایان دوره تنفس خوراک، شرکت مجری طرح موظف به پرداخت بهای خوراک تحویلی مطابق قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.


ماده 30- شرکت مجری طرح موظف است اقساط تسهیلات خوراک را به صورت ارزی و مطابق جدول زمان بندی که به تأیید بانک عامل موضوع ماده (25) این آیین‌نامه رسیده است، پرداخت کند. وزارت نفت هیچ گونه مسئولیت و تعهدی در قبال بازپرداخت تسهیلات دریافتی از صندوق ندارد.


ماده 31- در هنگام بهره برداری از واحد احداث شده، تطبیق کمیـت و کیفیت انواع فرآورده های تولیدی بر اساس مجوز اولیـه بر عهده وزارت نفت است و در صورت وجود هرگونه مغایرت، وزارت نفت مکلف است میـزان تنفس خوراک را مطابق ماده (32) این آیین‌نامه تعدیل کند و به اطلاع صندوق برساند.


ماده 32- در صورت مغایرت ارزش تولیدات واقعی پالایشگاه از نظر کمی و کیفی با ارزش تولیدات مذکور در مجوز، به نسبتی که ارزش محصولات واقعی نسبت به ارزش محصولات مندرج در مجوز کاهش یافته، از میزان سرمایه گذاری ارزش گذاری شده کاسته خواهد شد. تمام محاسبات بر مبنای قیمت روز فرآورده ها در منطقه خلیج فارس به تشخیص وزارت نفت انجام خواهد شد.

تبصره – در صورتی که میزان نفت کوره تولیدی پالایشگاه بیش از ده درصد (10%) باشد، مشمول استفاده از تسهیلات دوره تنفس خوراک نخواهد شد.


ماده 33- در خصوص آن‌دسته از طرح‌های بهینه سازی و ارتقای کمیت و کیفیت فرآورده های پالایشگاه های موجود که به تأیید وزارت نفت امکان افزایش ظرفیت خوراک در آنها وجود ندارد، تا سی درصد (30%) از خوراک آن پالایشگاه به عنوان منبع مالی تأمین تنفس خوراک منظور می شود.


ماده 34- طرح‌هایی که بر مبنای ترکیبی از حداقل هفتاد درصد (70%) خوراک های مایع (نفت خام، میعانات گازی و مایعات گازی) و حداکثر سی درصد (30%) خوراک گاز (اتان و گازمایع) طراحی شده اند، مشمول مفاد این قانون هستند و ارزش کل سرمایه گذاری طرح، مبنای مبلغ تنفس خوراک قرار می گیرد. در این گونه طرح‌ها، تنفس خوراک صرفاً از محل ارزش خوراک نفت یا میعانات گازی صورت می پذیرد.

تبصره – طرح‌های ارتقای کیفیت محصولات و تکمیل زنجیره تولید در واحدهای پتروشیمی / پتروپالایشی موجود که بر مبنای خوراک میعانات گازی طراحی و اجرا شده اند، مشمول استفاده از تسهیلات موضوع قانون هستند و ارزش کل سرمایه گذاری طرح، مبنای مبلغ تنفس خوراک قرار می گیرد. در این گونه طرح‌ها نیز، تنفس خوراک صرفاً از محل ارزش خوراک میعانات گازی صورت می پذیرد.


ماده 35 – [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش با رعایت مقررات مندرج در این قانون و پس از تأیید وزارت نفت در مورد میزان سرمایه ‌گذاری انجام شده در آنها مشمول دریافت تنفس خوراک می‌ شوند. شرکت مجری طرح تکمیل زنجیره ارزش، باید موضوع تنفس خوراک را با ارجاع به مجوز دریافتی از وزارت نفت در قرارداد تأمین خوراک با شرکت تأمین ‌کننده آن لحاظ کند. قرارداد خوراک منعقده فی ما بین دو شرکت تا پایان دوره تنفس خوراک باید با تأیید وزارت نفت باشد. در این صورت شرکت‌ های تابع وزارت نفت معادل مبلغ تنفس خوراک را از دریافت هزینه خوراک شرکت تأمین‌ کننده کسر می‌ کنند. شرکت مجری طرح‌ تکمیل زنجیره ارزش موظف است پس از اتمام دوره تنفس خوراک نسبت به پرداخت اقساط مربوط به حساب صندوق توسعه ملی مطابق شرایط این قانون اقدام نماید.


ماده ۳۶- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
احداث خطوط و تأسیسات انتقال نفت از محل تحویل آن که توسط وزارت نفت تعیین خواهد شد، تا محل استقرار هر طرح بر عهده مجری طرح است. هزینه های مربوط متناسب با ظرفیت پالایشگاه /پترو‌پالایشگاه حداکثر تا سقف ده درصد (10%) سرمایه گذاری در سرمایه گذاری ارزش گذاری شده به تشخیص وزارت نفت لحاظ می شود.

تبصره – در صورتی که در خطوط لوله انتقال نفت موجود، به تشخیص وزارت نفت، ظرفیت خالی وجود داشته باشد، با رعایت استانداردها و شرایط فنی، از این خطوط با دریافت هزینه های مترتب برای تأمین نفت متقاضیان استفاده خواهد شد.


ماده 37- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
قیمت نفت خام/ میعانات گازی خوراک طرح‌های موضوع قانون، طبق بندهای (ت) و (ث) ماده (4) قانون و قیمت میانگین ماهانه پروپان و بوتان خوراک طرح ‌های موضوع قانون بر اساس قیمت‌ های صادراتی تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس شرکت‌ های تابع وزارت نفت تعیین و دریافت می‌ شود.


ماده 38- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
صدور مجوز برای طرح‌های موضوع قانون با رعایت مفاد این آیین‌نامه، به معنای موافقت با تخصیص خوراک و استفاده از تسهیلات موضوع قانون است و برای شروع عملیات اجرایی طرح‌ها، اخذ سایر مجوزها به موجب قوانین و مقررات مربوط الزامی است.


ماده 39- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
دستگاه های اجرایی موظفند حسب مورد، در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به صدور مجوزهای مرتبط برای طرح‌ها از جمله مجوز محیط زیست و نیز تأمین زمین، آب و برق اقدام کنند.


ماده 40- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
تا زمان اتمام بازپرداخت اقساط صندوق و با هدف صیانت از اموال عمومی، فروش سهام توسط هریک از سهامداران بالای ده درصد (10%) شرکت مجری طرح، صرفاً با موافقت وزارت نفت و صندوق صورت می پذیرد.


ماده 41- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۰]
مجوزهایی که توسط وزارت نفت بر پایه این آیین‌نامه صادر می شود، نباید موجب تضییع حقوق اشخاصی شود که تا کنون از این وزارتخانه مجوز تخصیص خوراک برای احداث پالایشگاه/ پتروپالایشگاه/ تأسیسات پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان دریافت کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری