سیاست‌‌های کلی نظام اداری

تاریخ تصویب: ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۰۱/۳۱

۱. نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌ های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌‌های انسانی و اجتماعی.

۲. عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی.

۳. بهبود معیارها و روزآمدی روش‌ های گزینش منابع انسانی به‌ منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ‌نظری‌‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای.

۴. دانش‌گرایی و شایسته‌سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران.

۵. ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت‌ های آنان.

۶. رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگی‌ های شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی.

۷. زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در استان‌ های کمتر توسعه‌ یافته و مناطق محروم.

۸. حفظ کرامت و عزت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران و بهره‌گیری از نظرات و تجارب مفید آن‌ها.

۹. توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری.

۱۰. چابک‌سازی، متناسب‌سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز.

۱۱. انعطاف‌پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت خدمات کشوری.

۱۲. توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روش‌ های اداری به‌ منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات کشوری.

۱۳. عدالت‌محوری، شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری.

۱۴. کل‌نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاه‌ های اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم‌ انداز.

۱۵. توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارایه مطلوب خدمات عمومی.

۱۶. دانش‌بنیان کردن نظام اداری از طریق به‌ کارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه‌سازی اطلاعات، با ابتناء بر ارزش‌های اسلامی.

۱۷. خدمات‌رسانی برتر، نوین و کیفی به‌ منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم.

۱۸. شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تأکید بر دسترسی آسان و ضابطه‌مند مردم به اطلاعات صحیح.

۱۹. زمینه‌سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت‌ های مردمی در نظام اداری.

۲۰. قانون‌گرایی، اشاعه فرهنگ مسؤولیت‌پذیری اداری و اجتماعی، پاسخ‌گویی و تکریم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقه‌ای و فردی در کلیه فعالیت‌ها.

۲۱. نهادینه‌سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خودکنترلی، امانت‌داری، صرفه‌جویی، ساده‌ زیستی و حفظ بیت‌ المال.

۲۲. تنظیم روابط و مناسبات اداری بر اساس امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و نیز رفاه نسبی آحاد جامعه.

۲۳. حفظ حقوق مردم و جبران خسارت‌ های وارده بر اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری.

۲۴. ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزش‌ های اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهره‌گیری از امکانات فرهنگی و به کارگیری نظام مؤثر پیش‌ گیری و برخورد با تخلفات.

۲۵. کارآمدسازی و هماهنگی ساختارها و شیوه‌های نظارت و کنترل در نظام اداری و یکپارچه‌سازی اطلاعات.

۲۶. حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشاعه فرهنگ بهبود مستمر به منظور پویایی نظام اداری.

سید علی خامنه‌ای