آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۰۸) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران [زنده نگهداشتن اندیشه دینی و سیاسی امام خمینی]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۲۷

شماره‌: ۲۰۲۸۲ت‌۳۳۳۱۵هـ
تاریخ: ۱۳۸۴/۰۴/۲۵

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۱۲ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره‌) و به استناد بند “ح‌” ماده (۱۰۸) قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به‌ شرح ذیل تصویب نمود:


ماده ۱ـ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی نظام برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تصریح ماده (۱۰۸) قانون برنامه چهارم توسعه‌، به منظور هماهنگی فعالیتهای دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی و نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاههایی که طبق مفاد ماده مذکور موظف به زنده و نمایان نگهداشتن اندیشه دینی و سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و برجسته کردن نقش و تاثیر آن به عنوان یک معیار اساسی در تمام سیاستگذاریها و برنامه‌ریزیها و تسری آن در مجموعه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران گردیده‌اند، ستاد سیاستگذاری و نظارت بر اجرای ماده (۱۰۸) قانون برنامه چهارم توسعه‌، با ترکیب ذیل تشکیل می‌شود:
۱ـ قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره‌)
۲ـ معاون ذی‌ربط وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری
۳ـ معاون ذی‌ربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۴ـ معاون ذی‌ربط وزارت کشور
۵ ـ معاون ذی‌ربط وزارت آموزش و پرورش
۶ـ معاون ذی‌ربط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
۷ـ معاون ذی‌ربط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۸ ـ معاون ذی‌ربط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
۹ـ رییس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
۱۰ـ سه نفر از صاحبنظران فرهنگی کشور به انتخاب رییس ستاد
۱۱ـ نماینده ذی‌ربط سایر دستگاهها و نهادها حسب مورد

تبصره ۱ـ رییس ستاد به پیشنهاد رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره‌) و حکم رییس‌جمهور منصوب می‌گردد.

تبصره ۲ـ دبیرخانه ستاد در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره‌) تشکیل و زیر نظر رییس ستاداداره می‌شود.

ماده ۲ـ اختیارات و وظایف ستاد عبارتند از:
۱ـ سیاستگذاری‌، هدایت و نظارت در چارچوب مفاد بندهای ماده (۱۰۸) قانون برنامه چهارم توسعه‌.
۲ـ ایجاد تعامل و هماهنگی بین دستگاههای مختلف در اجرای مفاد بندهای ماده (۱۰۸) قانون برنامه‌چهارم توسعه‌.
۳ـ بررسی‌، جمع‌بندی و تحلیل سالانه برنامه‌های اجرا شده از طریق اخذ گزارشهای عملکردی ازدستگاههای ذی‌ربط و جمع‌بندی و تحلیل آنها در ستاد و ارایه به رییس جمهور.
۴ـ تشکیل کارگروههای تخصصی‌.
۵ـ بررسی و تصویب برنامه‌های سالانه دستگاهها در اجرای بند “ز” ماده (۱۰۸) قانون برنامه چهارم توسعه‌.

ماده ۳ـ دستگاههای موضوع ماده (۱۰۸) قانون برنامه چهارم توسعه موظفند برنامه‌های سالانه از جمله نحوه هزینه کرد حداقل سه درصد بودجه عملیات فرهنگی و تبلیغی خود را
تا پایان اردیبهشت هر سال به ستاد مذکور ارایه کنند.
ستاد حداکثر پس از یک ماه برنامه‌ها را تصویب و جهت اجرا ابلاغ می‌نماید.

تبصره ۱ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است برنامه‌های مصوب ستاد را در خصوص‌ دستگاههای ذی‌ربط با رعایت قوانین و مقررات در موافقتنامه لحاظ نماید.

تبصره ۲ـ دستگاههای مشمول مکلفند در هر شش ماه از سال مالی گزارش عملکرد خود را از جمله نحوه‌ و میزان هزینه کرد سه درصد بودجه عملیات فرهنگی و تبلیغی و سایر منابع به دبیرخانه ستاد ارایه نمایند.

ماده ۴ـ وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و کلیه مراکز دانشگاهی و پژوهشی مکلفند اقدامهای ذیل راانجام دهند:
۱ـ تقویت مطالعات‌، پژوهشها و حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی با موضوع امام خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با همکاری و هماهنگی پژوهشکده امام خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی‌.
۲ـ تجهیز کتابخانه‌های مراکز آموزش عالی به آثار امام خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی‌.
۳ـ اتخاذ تمهیدهای لازم جهت طرح اندیشه و سیره عملی امام خمینی (ره‌) در رشته‌های مختلف‌ تحصیلی علوم انسانی به تناسب رشته‌های مزبور و ارزیابی نتایج حاصل و تدوین مباحث جدید با توجه به‌ تحولات فرهنگی جامعه‌.
۴ـ حمایت از فعالیتهای فوق برنامه دانشجویی به منظور شناخت امام و انقلاب اسلامی از طریق برگزاری‌ جشنواره‌ها، نمایشگاهها، همایشها، اردوها و برنامه‌های گردشگری‌.
۵ ـ همکاری موثر و همه‌جانبه در تأمین کادر هیأت علمی‌،تقویت و توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی‌ پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی‌.

تبصره ـ در راستای تاکیدهای فرماندهی معظم کل قوا در بند “ب‌” سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه‌، مراکز آموزشی و پژوهشی نیروهای مسلح مکلفند از ظرفیتهای موجود در مسیر ترویج آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و آشنایی پرسنل و فرماندهان رده‌های مختلف با آرا، اندیشه‌ها و شیوه‌های فرماندهی‌ امام خمینی (ره‌) با هماهنگی ستاد اقدام نمایند.

ماده ۵ ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است نسبت به تدوین و برنامه‌ریزی دوره‌های ویژه‌ برای مدیران سطوح عالی و میانی به منظور شناخت اندیشه‌ها و سیره عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران‌ و ارتقای دانش مدیران و مسوولان دستگاهها با همکاری پژوهشکده یاد شده اقدام نماید.

ماده ۶ـ به منظور آشنایی هرچه بیشتر نسل نوجوان و جوان کشور با آرا، اندیشه‌ها و سیره عملی امام‌خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی‌، وزارت آموزش و پرورش موظف است اقدامهای ذیل را انجام دهد:
۱ـ اتخاذ تمهیدات لازم در کتابهای درسی به منظور طرح اندیشه و سیره عملی امام خمینی به تناسبرشته‌ها و مقاطع تحصیلی‌.
۲ـ تدریس آرا، اندیشه‌ها و سیره عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی در دوره‌های آموزش ضمن خدمت‌ فرهنگیان‌، مراکز تربیت معلم‌، دانشکده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی وابسته به آموزش و پرورش
۳ـ حمایت ازفعالیتهای فوق برنامه دانش آموزی به منظور شناخت امام خمینی و انقلاب اسلامی از طریق برگزاری‌ مسابقات‌، نمایشگاهها، اردوها، برنامه‌های گردشگری و ایجاد تسهیلات لازم برای دستیابی به آثار امام‌خمینی (ره‌).
۴ـ به کارگیری شیوه‌های جذاب و نوین نسبت به آشنایی کودکان و نوجوانان با اندیشه‌ها و سیره عملی امام‌خمینی (ره‌) توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌.

ماده ۷ـ به منظور حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی‌، هنری و ادبی با موضوع امام خمینی (ره‌) و انقلاب‌ اسلامی و ترویج آن‌، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است اقدامهای ذیل را انجام دهد:
۱ـ برگزاری جشنواره‌های فرهنگی‌، هنری و ادبی در سطح ملی با محوریت اندیشه‌های امام خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی و معرفی برترین آثار فرهنگی‌، ادبی و هنری در سطح داخلی و بین‌المللی‌.
۲ـ تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور به آثار امام خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی با همکاری موسسه تنظیم‌ و نشر آثار امام خمینی (ره‌).
۳ـ تهیه طرح اعطای جایزه و نشان امام خمینی (ره‌) به پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی‌، هنری و ادبی درسطح جهان و ارایه به ستاد و هیأت وزیران تا پایان سال اول برنامه چهارم توسعه‌.

ماده ۸ ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مکلف است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره‌) نسبت به راه‌اندازی و تجهیز موزه و نگارستان ویژه زندگی و مبارزات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جوار حرم امام خمینی (ره‌) اقدام نماید.

ماده ۹ـ سازمان ملی جوانان موظف است حداکثر تا پایان سال اول برنامه چهارم توسعه‌، طرح جامع‌ چگونگی آشنایی نوجوانان و جوانان با وقایع انقلاب اسلامی و اندیشه و سیره عملی امام خمینی (ره‌) را تهیه‌ و به ستاد ارایه نماید.

ماده ۱۰ـ به منظور گسترش آرا و اندیشه‌های حضرت امام و انقلاب اسلامی در خارج از کشور و بهره‌گیری از دیدگاههای اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از کشور، وزارت امور خارجه‌، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر دستگاههای مرتبط که در خارج کشور فعالیتهای عملی و فرهنگی دارند، موظفند اقدامهای ذیل را انجام دهند:
۱ـ شناسایی و برقراری ارتباط فرهنگی با اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیرگذار و فعال در عرصه پژوهش‌ و ترویج اندیشه امام خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی در خارج کشور.
۲ـ شناسایی و گردآوری آثار مکتوب و غیرمکتوب اشخاص حقیقی و حقوقی در کتب‌، نشریات و رسانه‌های جمعی و الکترونیکی در سطح جهانی با موضوع امام خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی‌.
۳ـ تجهیز کتابخانه‌های معتبر و مهم جهانی و مراکز ایران‌شناسی و شرق‌شناسی و رایزنیهای فرهنگی‌ جمهوری اسلامی به آثار امام خمینی و انقلاب اسلامی با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره‌).
۴ـ تبیین و ترویج آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره‌) و انقلاب اسلامی در سطوح بین‌المللی با نیازسنجی و تعیین اولویتها و بهره‌گیری از روشهای مناسب از طریق برگزاری همایشها، نمایشگاهها، نشستهای علمی‌، فرهنگی و آموزشی و ارتباط با مراکز اسلام شناسی و ایران شناسی و استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی در کشورهای مختلف و برنامه‌های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌.
۵ ـ حمایت مادی و معنوی از هنرمندان‌، مولفان و نویسندگان خارجی و اشخاص حقوقی به منظور تولیدو ارایه آثار ارزنده علمی‌، فرهنگی و هنری درباره آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره‌) و اهداف و دستاوردهای‌ انقلاب اسلامی‌.

ماده ۱۱ـ به منظور شناسایی‌، بازسازی و نگهداری اماکن‌، میادین و خیابانهای مرتبط با مهمترین وقایع‌ انقلاب اسلامی ضروری است اقدامهای ذیل انجام گیرد:
۱ـ تهیه طرح جامع شناسایی اماکن‌، میادین و مراکزی که مهمترین وقایع انقلاب اسلامی را شاهد بوده‌اند و همچنین حفظ و نگهداری اماکن منتسب به حضرت امام خمینی (ره‌) توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، شهرداریها و دستگاههای ذی‌ربط با همکاری و مشارکت وزارت کشور و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره‌).
۲ـ بهره‌گیری از فرهنگسراها و دیگر مراکز فرهنگی و هنری و فضاهای گردشگاهی جهت معرفی و نشراندیشه امام خمینی با استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی موثر و جذاب در سطح کشور توسط شهرداریها باهمکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره‌).

ماده ۱۲ـ به منظور آشنایی قشرهای مختلف جامعه بویژه نسل جوان با اندیشه و سیره امام خمینی (ره‌) ، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به انجام اقدامهای ذیل می‌باشد:
۱ـ تولید و پخش مجموعه‌های داستانی‌، فیلم سینمایی و مستندهای پژوهشی و تاریخی با کیفیتهای “الف‌ و ب‌”
۲ـ تهیه‌، تولید و پخش برنامه‌های متنوع از زندگی و مبارزات امام خمینی (ره‌) برای کودکان‌، نوجوانان‌،جوانان و دیگر رده‌های سنی با استفاده از نظر سنجیها و ارزیابیهای مستمر.

ماده ۱۳ـ وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها، استانداریها و شهرداریها و خصوصا دستگاههای فرهنگی‌ نیروهای مسلح موظفند با ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره‌) در مناسبتهای ملی بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همکاری نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور