اصلاح ‌آیین‌نامه ‌فوق‌العاده‌ اشتغال‌ خارج ‌از کشور مستخدمان ‌دولت ‌جمهوری ‌اسلامی ‌ایران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۴/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۴/۲۷

شماره‌ : ۲۳۷۸۱ت‌۳۱۴۲۷هـ
تاریخ : ۱۳۸۴/۴/۲۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۴.۱۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۱۵۴۲۰ مورخ ۱۳۸۳.۶.۱۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (۷) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـمصوب‌۱۳۷۰ ـ تصویب نمود:


آیین‌نامه فوق العاده اشتغال خارج از کشور مستخدمان دولت جمهوری اسلامی ایران (ماموران ثابت‌)، موضوع تصویبنامه شماره ۲۹۹۲۰ت۴۶۱هـ مورخ ۱۳۷۱.۱۰.۹ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ ـ در تبصره (۲) ماده (۲) کلمه‌ “حداکثر” قبل از عبارت “معادل (۱۰%)” اضافه می‌شود.

۲ ـ تبصره (۳) ماده (۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
“تبصره ۳ ـ میزان فوق العاده مندرج در جدولهای شماره (۲) و (۳) پیوست در مورد کارکنان‌ نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که یکی از پستهای ریاست یا معاونت نمایندگی را اشغال نمایند و مدیران و معاونان واحدهای آموزشی حداکثر تا (۱۰%) قابل افزایش است‌.”

۳ ـ تبصره (۴) ماده (۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
“تبصره ۴ ـ حداقل مدرک تحصیلی برای مشاغل مندرج در جدول شماره (۲) و مشاغلی که براساس ضوابط مربوط به همترازی فوق العاده اشتغال خارج از کشور مستخدمان دولت با مشاغل مندرج در جدول یادشده همتراز می‌شود کارشناسی می‌باشد. فوق‌العاده کسانی که دارای مدرک تحصیلی بالاتر از مدرک‌ تحصیلی حداقل هستند و مدارک آنان در دوره مربوط دارای مطلوبیت لازم می‌باشد به ازای هر مدرک‌ تحصیلی بالاتر پنج درصد (۵%) و حداکثر تا پانزده درصد (۱۵%) ارقام مندرج در جدولهای شماره (۲) و (۳) قابل افزایش است‌.”

۴ ـ متن زیر به عنوان تبصره‌های (۷)، (۸)، (۹)، (۱۰) و (۱۱) به ماده (۲) اضافه می‌شود:
“تبصره ۷ ـ به آن دسته از ماموران خارج از کشور شاغل در نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران درکشورهای دارای شرایط ویژه‌، فوق العاده ای تحت عنوان فوق العاده خاص حداکثر تا شصت‌درصد (۶۰%)ارقام مندرج در جدولهای شماره (۲) و (۳) پرداخت می‌شود. فهرست کشورهای دارای شرایط ویژه و زمان بهره مندی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره ۸ – در صورتی‌که هر یک از ماموران دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بنا به‌دلایلی از کشور محل ماموریت اخراج شوند با تشخیص کارگروهی مرکب از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور، وزارت امور خارجه و دستگاه ذی‌ربط‌، برحسب میزان خسارت حداکثر معادل شش ماه فوق العاده‌ اشتغال در کشور محل ماموریت به وی پرداخت خواهد شد.

تبصره ۹ – ارقام مندرج در جدولهای (۲) و (۳) پیوست این آیین‌نامه همه ساله متناسب با نرخ تورم‌ کشورهای مربوط براساس ضرایبی که بنا به پیشنهاد وزارت امورخارجه و تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران می رسد افزایش می یابد.

تبصره ۱۰ – دستگاههای اجرایی مجازند درصورت وجود اعتبار برای ماموریتهای بیش از دو سال‌حداکثر تا سقف نود درصد (۹۰%) بهای بلیط درجه یک رفت و برگشت برای سفرا و درجه دو برای سایر ماموران و خانواده ایشان را جهت استفاده از مرخصی برای عزیمت به جمهوری اسلامی ایران و برای یک‌بار در حین ماموریت در ارزانترین و کوتاهترین مسیر ممکن در قبال اسناد مثبته پرداخت نمایند.
افرادی که از سایر مزایای مشابه استفاده می نمایند مشمول این تبصره نمی باشند.

تبصره ۱۱ـ دستگاههای اجرایی مجازند برای تأمین هزینه استقرار اولیه کارکنان خویش معادل شش ماه‌ فوق‌العاده اشتغال خارج از کشور را در ابتدای ماموریت به کارکنان به طور علی الحساب پرداخت نمایند.

” ۵ ـ متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۳) اضافه می‌شود:
“تبصره ـ برای ارزهایی که پس از تاریخ یادشده به وجود آمده اند، ملاک محاسبه‌، نسبت آن با یکی از ارزهای معتبر در زمان پیدایش و رواج براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی می‌باشد.
تاریخ اجرای این تبصره برای ارزهای به وجود آمده تاریخ ابلاغ این تصویبنامه خواهد بود.”

۶ ـ در تبصره (۱) ماده (۵) عبارت‌ “(۴۵%)” به‌ “پنجاه درصد (۵۰%)” اصلاح و واژه “غیرمبله‌” حذف‌ می‌شود.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور