آیین‌نامه اجرایی بند (ی‌) ماده (۵۲) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۱/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۲/۰۷

شماره‌ : ۵۴۹۵ت‌۳۲۷۳۷ه
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۲.۰۴

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴.۱.۲۸ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع نامه شماره ۱۴۰.۷۴ مورخ ۱۳۸۴.۱.۷ وزارت آموزش و پرورش و به‌ استناد بند (ی‌) ماده (۵۲) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۸۳ ـ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ با سواد کسی است که قادر به خواندن و نوشتن متون ساده به زبان فارسی و حساب کردن باشد. کسانی که دوره مقدماتی نهضت سوادآموزی یا اول ابتدایی را طی کرده باشند، باسواد تلقی می شوند.

ماده ۲ ـ کلیه بی سوادان بزرگسال‌ “۱۰ تا ۲۹” ساله حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۸ فرصت دارند تا به یکی از شیوه‌های ذیل باسواد شوند:
الف ـ ثبت نام و شرکت در کلاسهای حضوری نهضت سوادآموزی
ب ـ شرکت در برنامه های آموزش رسانه ای
ج ـ آموزش فرد به فرد توسط اعضای باسواد خانواده و سایر باسوادان

تبصره ـ مرکز آمار ایران موظف است آمار بی سوادان گروه سنی موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه را به نام وبر حسب مناطق و تفکیک جنسیت بر اساس نتایج آخرین سرشماری ظرف سه ماه پس از درخواست‌ در اختیار نهضت سواد آموزی قرار دهد.

تبصره ۲ ـ کلیه سازمانها، نهادهای دولتی و غیر دولتی‌، شرکت ها و واحدهای صنفی‌، بنیادها، نهادهای‌ عمومی و غیر دولتی و شرکت هایی که مستلزم ذکر نام است موظف هستند که فهرست اسامی افراد بی سواد خود را حداکثر تا آخر سال اول برنامه چهارم در اختیار نهضت سوادآموزی قرار دهند.

تبصره ۳ ـ نهضت سوادآموزی موظف است از طریق تنوع بخشیدن به شیوه‌های آموزشی و متناسب‌سازی دوره های سوادآموزی با نیازها و توانایی های مخاطبان نسبت به آموزش گروههای هدف اقدام نماید.

ماده ۳ ـ نهضت سواد آموزی مجاز است به منظور استفاده از ظرفیت های موجود و ایجاد ظرفیت های‌ جدید سوادآموزی اقدامات حمایتی لازم از مشارکت های اجتماعی و تشکل های غیر دولتی را به عمل آورد.

تبصره ـ نحوه حمایت و همکاری با این نوع تشکل ها بر اساس شیوه نامه ای خواهد بود که توسط‌ نهضت سوادآموزی تهیه و ابلاغ می‌گردد.

ماده ۴ ـ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موظف است در توزیع اعتبارات عمرانی برای بخش ها و دهستان‌هایی که در طول اجرای برنامه بیشترین فعالیت را برای ریشه کنی بیسوادی در بین افراد گروه سنی‌ زیر چهل سال داشته ا ند، اولویت خاص منظور نماید.

ماده ۵ ـ کلیه وزارتخانه ها، سازمانها، شهرداریها، شوراهای اسلامی‌، شرکتها و مؤسسات دولتی و غیردولتی‌، کارگاهها و واحدهای صنفی‌، بخش خصوصی و اصناف موظفند در اجرای این آیین‌نامه به منظور پیشرفت اهداف سوادآموزی همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

ماده ۶ ـ کارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی و خدماتی موظفند شرایط مناسب و تسهیلات لازم برای‌ برخورداری کارگران خود از آموزش را فراهم نمایند. وزارت کار و اموراجتماعی نیز موظف به اعمال نظارت‌ ، الزام و تشویق شایسته آنان می‌باشد.

تبصره ـ نهضت سوادآموزی همه ساله نحوه همکاری موضوع ماده (۶) این آیین‌نامه را به شورای عالی‌ پشتیبانی سوادآموزی گزارش خواهد کرد.

ماده ۷ – نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مکلفند در اجرای دستورالعمل اجرایی صادره از سوی‌ ستاد کل نیروهای مسلح‌، فرصت آموزشی لازم را برای سربازان بیسواد فراهم نمایند.

ماده ۸ ـ شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها و نهضت سوادآموزی می توانند برای تشکر از نوسوادانی که موفق به دریافت کارنامه قبولی دوره تکمیلی سوادآموزی می شوند، اقدامات تشویقی مناسب‌ را معمول دارند.

تبصره ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای پول و اعتبار موظفند، برای استفاده از تسهیلات‌ بانکی ویژه نوسوادان از طریق بانکهای عامل هماهنگی و همکاری لازم را با نهضت سوادآموزی به عمل‌ آورند.

ماده ۹ ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این آیین‌نامه‌ را در ردیف جداگانه ای در لوایح بودجه سالیانه به صورت خاص پیش بینی نماید، به طوری که اهداف برنامه‌ در سند ملی سواد آموزی محقق گردد.

ماده ۱۰ ـ استانداران‌، فرمانداران‌، بخشداران و دهیاران در حوزه مأموریت خود بر حسن اجرای کلیه‌ مراحل این آیین‌نامه نظارت خواهند داشت‌. روسای سازمان های آموزش و پرورش (مدیران نهضت سوادآموزی‌)، مدیریت های آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق موظفند گزارش پیشرفت کار حوزه خود را به اطلاع آنها برسانند.

ماده ۱۱ ـ دستگاههای اجرایی ذی‌ربط مسؤول همکاری در اجرای این آیین‌نامه موظفند نسبت به تهیه‌ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم‌، اقدام و پس از تأیید بالاترین مقام دستگاه به سطوح مختلف سازمان‌ متبوع ابلاغ و نسخه ای از آن را به نهضت سوادآموزی ارسال نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور