آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۲) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه‌های‌ مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون‌ شهری در داخل شهر تهران ‌مصوب ۱۳۷۲ [مصوب ۱۳۸۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۸/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۱۱/۰۸

شماره‌ : ۵۷۳۲۲ت‌۲۷۵۱۸ه – ۱۳۸۲/۱۰/۲۹


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۸/۱۸ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۲۷۶۹.۱.۳.۳۷ مورخ‌ ۱۳۸۲.۵.۲۸ وزارتخانه‌های راه و ترابری و کشور و به استناد تبصره ماده (۲) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث‌ پایانه‌های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران – مصوب ۱۳۷۲ – آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۹۳/۱/۲۰]
شهرداریها غرفه‌های موجود و قابل واگذاری در پایانه‌های مسافربری برون شهری را به شرکتهای‌ حمل و نقل مسافربری برون شهری که در این آیین‌نامه به اختصار شرکت نامیده می‌شوند و براساس ضوابط وزارت راه و شهرسازی تشکیل و معرفی می‌گردند، جهت انجام خدمات مسافربری تحت شرایط مندرج در این آیین‌نامه و به‌ صورت نمایندگی در مقابل اخذ اجاره‌بها و از طریق انعقاد قرارداد واگذار می‌نمایند.

تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۹۳/۱/۲۰]
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مکلف است شرکتها را براساس عواملی چون‌ کیفیت ارایه خدمات‌، سابقه عملکرد، تعداد و عمر ناوگان‌، ایمنی در تردد، تخلفات و نظایر آن حداکثر تا (۵) درجه، رتبه بندی نموده و جهت شرکت در مزایده غرفه‌های شرکتهای مسافربری به شهرداری هر شهر معرفی نماید.

تبصره ۲- [اصلاحی ۱۳۹۳/۱/۲۰]
شهرداریها مکلفند غرفه‌های مسافربری را بر مبنای ارزش عرصه و اعیان‌، موقعیت‌، امکانات‌، کیفیت و سایر خدمات‌، بر اساس دستورالعملی که به تأیید سازمان شهرداریهای کشور رسیده و ابلاغ می‌گردد، حداکثر تا (۵) درجه متناسب با رتبه بندی شرکتهای معرفی شده‌ و امکانات عملکردی موردنیاز آن، درجه‌بندی نموده و از طریق مزایده واگذار نماید.

تبصره ۳- پس از انجام مزایده‌، هیچ‌گونه تغییری در وضعیت غرفه یا سالن غرفه‌ها که به موقعیت شرکتهای‌ مسافربری مستقر در پایانه نسبت به قبل از برگزاری مزایده لطمه وارد سازد، توسط شرکتهای مسافربری و یا شهرداری مجاز نخواهد بود.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۹۳/۱/۲۰]
غرفه های حمل و نقلی باید دارای شرایط مندرج در نشریه (۳۵۲) سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (معیارهای فنی طراحی پایانه های مسافری جاده ای) باشد.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۳۹۳/۱/۲۰]
در مواردی که شرکت حمل و نقل، بیش از یک غرفه را اجاره نموده است، در صورتی که در پایان مدت اجاره، تعداد متقاضیان جدید بیش از تعداد غرف موجود در پایانه باشد، شرکت یا شرکت های سابق صرفاً مستحق تمدید قرارداد اجاره در مورد یک غرفه می باشند.


ماده ۲- مبنای اجاره بهای ماهانه غرفه‌های قابل واگذاری به شرکتها، به وسیله یک نفر از کارشناسان رسمی‌ دادگستری که توسط شهرداری انتخاب می‌گردد، تعیین می‌شود تا با انجام تشریفات مزایده در حضور نمایندگان‌ شهرداری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌، مبلغ قطعی اجاره‌بها مشخص گردد.

تبصره‌ ۱- [اصلاحی ۱۳۹۳/۱/۲۰]
کارشناس منتخب مذکور، اجاره بهای ماهانه غرفه واگذار شده را با رعایت ارزش عرصه و اعیان و موقعیت غرفه متناسب با آن مقدار از سطح پایانه که وسایط نقلیه شرکت مسافربری هزینه‌هایی که برای نگهداری و سایر خدمات از طرف شهرداری مصرف می‌گردد، به صورت یکجا به عنوان اجاره بهای غرفه اختصاصی شرکت‌ مسافربری استفاده کننده‌، به صورت قیمت پایه برآورد می‌نماید.

تبصره ۲- شرکت مسافربری استفاده کننده از غرفه واگذار شده‌، مکلف است اجاره بهای مندرج در قرارداد را بدون هیچ‌گونه عذر و تعلل در سررسید معین در قرارداد واگذاری‌، به شهرداری تأدیه نماید.

تبصره ۳- واگذاری غرفه‌های غیر حمل و نقلی (نظیررستورانها) نیز مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهد بود و نقش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌، صرفاً در خصوص غرفه‌های شرکتهای مسافربری می‌باشد.


ماده‌ ۳- در هنگام عقد قرارداد از سوی شرکتها باید معادل شش ماه اجاره بهای ماهانه هر سال و از سوی دیگر غرفه‌ها نیز معادل سه ماه اجاره بهای ماهانه هر سال به صورت ضمانتنامه بانکی یا وجه التزام به منظور حسن انجام‌ خدمات و تعهدات برابر قرارداد منعقد شده‌، در اختیار شهرداری قرار گیرد تا در صورت تعلل در پرداخت اجاره بهایا حدوث هرگونه خسارت به تأسیسات‌، ساختمان‌، لوازم و تجهیزات پایانه از جانب بهره‌بردار یا عوامل وی‌ ،شهرداری بتواند خسارت خود را از آن محل برداشت نماید.

تبصره‌ ۱- تشخیص میزان خسارت‌، با کارشناس رسمی منتخب شهرداری و سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای استان می‌باشد.

تبصره‌ ۲-
[اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
[اصلاحی ۱۳۸۵/۶/۱۵]
چنانچه قبل از خاتمه قرارداد، شهرداری از محل ضمانتنامه مذکور مبلغی وفق مقررات برداشت‌ نماید، طرف قرارداد مکلف است ظرف مدت بیست روز بعد از اعلام کتبی شهرداری آن را تأمین نماید، به طوری که همواره ضمانتنامه بانکی یا وجه التزام معادل حد نصاب مقرر در این ماده‌، تأمین شده باشد. بدیهی است در صورت‌ عدم تأمین شرایط فوق‌، شهرداری بلافاصله قرارداد واگذاری را لغو خواهد نمود. پس از لغو قرارداد، بهره‌بردار موظف است ظرف یک ماه (در مورد عقد قراردادهای جدید و یا تمدید قراردادهایی که مدت آن خاتمه یافته است) نسبت به تخلیه غرفه و تحویل به شهرداری اقدام نماید. شهرداری نیز مکلف است در صورت خاتمه مدت قرارداد و یا لغو قرارداد و پس از تحویل گرفتن غرفه بلافاصله باقیمانده وجه‌ التزام یا ضمانتنامه بانکی شرکت را به آن شرکت مسترد دارد.

تبصره ۳- دریافت هرگونه وجه یا تضمین دیگر علاوه بر مال‌الاجاره و تضمین فوق‌الذکر تحت هر عنوان از قبیل سرقفلی‌، پیش‌پرداخت و غیره توسط شهرداری از شرکتهای مسافربری استفاده کننده از غرفه‌های پایانه‌های‌ مسافربری ممنوع است‌.

تبصره ۴- استرداد سپرده غرفه‌های غیر حمل و نقلی مستلزم ارایه مفاصا حساب بیمه‌، دارایی و تسویه‌حساب می‌باشد.


ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
قرارداد واگذاری غرفه های حمل و نقلی پایانه های مسافربری برون شهری برای اولین بار از طریق تشریفات مزایده به مدت دو سال منعقد می گردد. تمدید قرارداد غرفه های حمل و نقلی شرکت های مستقر در پایانه که دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای می باشند، در صورت ارتقای درجه یا حفظ درجه موجود در زمان عقد قرارداد با رعایت سایر مقررات این آیین‌نامه برای دوره های متوالی دو ساله بعدی بلامانع است.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
میزان افزایش اجاره بها برای موارد مشمول تمدید قرارداد با درخواست شهرداری برمبنای نظر کارشناسی رسمی دادگستری است.

تبصره ۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
شهرداری می تواند در صورت عدم انجام تعهدات مالی از سوی شرکت ها و یا عدم رعایت مفاد قرارداد و پس از کسب نظر از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان که ظرف پانزده روز از تاریخ استعلام شهرداری اظهارنظر خواهد نمود از تمدید قرارداد خودداری نماید.

تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
مفاد و شرایط قرارداد نمونه توسط وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) با کسب نظر از وزارت راه و شهرسازی تهیه و به مورد اجرا گذاشته می شود.

تبصره ۴ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
چنانچه قبل از خاتمه قرارداد، شرکت حمل و نقل مسافربری، شرایط و ضوابط وزارت راه و شهرسازی را که بر مبنای آن تشکیل شده است از دست بدهد با اعلام کتبی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، شهرداری با تسویه کلیه حقوق خود قرارداد واگذاری را لغو و ظرف یک ماه به ترتیب مقرر در تبصره (۲) ماده (۳) این آیین‌نامه نسبت به تخلیه غرفه اقدام خواهد نمود.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
غرفه های غیرحمل و نقلی مستقر در پایانه، فقط برای یک سال واگذار می گردد و تمدید آن برای دو دوره یک ساله بلامانع می باشد. واگذاری غرفه های یاد شده بعد از سه سال صرفاً از طریق تشریفات مزایده امکان‌پذیر خواهد بود.

تبصره ۶ ـ [الحاقی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
در صورت عدم رعایت مفاد قرارداد توسط طرف قرارداد، شهرداری مجاز به لغو قرارداد می باشد.


ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۱۱]
از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه‌، آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۲) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث‌ پایانه‌های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران‌، موضوع‌ تصویبنامه شماره ۹۹۴۱ت۱۵۱۳۹ه مورخ ۱۳۷۴.۸.۱۴ لغو و شرکتهایی که در تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه در پایانه‌ها مستقر هستند تا انقضای مدت قراردادهای مربوط‌، طبق مفاد قرارداد، اقدام و پس از آن تابع این آیین‌نامه‌ خواهند بود.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور