آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی‌ خودرو [مصوب ۱۳۸۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۰۸/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۲/۰۸/۱۴

[به موجب ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو، مصوب ۱۳۹۳/۹/۱۹ لغو شده است.]


شماره‌: ۴۴۰۵۵ت۲۷۴۵۷ه
تاریخ: ۱۳۸۲/۸/۷


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲.۸.۴ بنا به پیشنهاد شماره ۵۳۵۸۲.۱.۶.۶۱ مورخ ۱۳۸۱.۷.۲۸ وزارت کشور و به استناد بند (۵) الحاقی ماده (۳۲) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین -مصوب ۱۳۸۰- آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو را به شرح زیر تصویب‌ نمود:


ماده ۱ـ عبارات و اصطلاحاتی که در این آیین‌نامه به کار رفته است‌، دارای تعاریف زیر می‌باشند:

الف – قانون‌: بند (۵) الحاقی ماده (۳۲) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین‌، مصوب ۱۳۸۰.

ب – معاینه فنی‌:
بازدید ظاهری و آزمایش‌های فنی برای تشخیص اصالت خودرو و سنجش میزان سلامت فنی‌، ایمنی و زیست محیطی وسیله نقلیه‌.

پ – برگ یا برچسب معاینه فنی‌:
گواهی انجام معاینه فنی که توسط ستادهای معاینه فنی خودرو یا مراکز فنی‌ مجاز صادر و برگه به متقاضی تحویل و برچسب به سمت راست شیشه جلو الصاق می‌گردد.

ت – اعتبار برگ معاینه فنی‌:
زمان درج شده در متن برگ معاینه فنی وسلیه نقلیه است‌.

ث – وسیله نقلیه شخصی‌:
وسیله نقلیه موتوری که دارای پلاک شخصی می‌باشد.

ج – وسیله نقلیه عمومی‌:
وسیله نقلیه موتوری که دارای پلاک عمومی می‌باشد.

چ – وسیله نقلیه دولتی‌:
وسیله نقلیه موتوری که دارای پلاک دولتی یا نظامی‌، می‌باشد.

ح – نقص فنی‌:
هر نوع نقصان یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی در رانندگی و یا افزایش بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا گردد.

خ – ستاد معاینه فنی‌:
تشکیلات متمرکز برای برنامه‌ریزی‌، هدایت‌، نظارت و کنترل فعالیت مراکز فنی معاینه‌ خودرو و مراکز معاینه فنی مجاز که توسط شهرداری‌ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایجاد می‌گردد.

د – مراکز فنی مجاز:
مراکزی که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات ستاد معاینه فنی‌ وابسته به شهرداری و یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌، حسب مورد برای انجام معاینه فنی وسایل نقلیه‌ درون شهری و برون شهری ایجاد می‌گردد.


ماده ۲ – رانندگی با وسیله نقلیه‌ای که فاقد برگ معاینه فنی معتبر می‌باشد، ممنوع است‌.
دارندگان وسایل نقلیه مکلفند وسایل نقلیه خویش را جهت انجام معاینه فنی در مراکز فنی مجاز تعیین شده‌ حاضر و پس از احراز شرایط لازم برگه یا برچسب معاینه دریافت نمایند.

تبصره – در طول مدتی که برچسب یا برگه معاینه فنی اعتبار دارد، در صورت بروز نقص فنی‌، مالک موظف‌ است نسبت به رفع نقص اقدام نماید.


ماده ۳ – ضوابط ایجاد، تشخیص صلاحیت‌، اختیارات‌، نحوه صدور مجوز و نظارت بر مراکز فنی مجاز و قسمت‌هایی که باید مورد معاینه قرار گیرند، براساس دستورالعملی خواهد بود که توسط کارگروهی با مسؤولیت‌ وزارت کشور و عضویت وزارتخانه‌های راه و ترابری‌، صنایع و معادن‌، سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی‌ انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود.

تبصره – معاینه فنی می‌باید توسط مهندسان یا کاردان‌های فنی و یا افراد باتجربه دارای گواهی انجام کار از مراجع صلاحیتدار صورت پذیرد.


ماده ۴ – [حذفی ۱۳۸۹/۹/۲۱]


ماده ۵- دوره‌های معاینه فنی انواع خودروها به شرح زیر می‌باشد:

الف – انواع وسایل نقلیه عمومی مسافربری و باربری در فواصل سه ماهه یا بیشتر.

ب – وسایل نقلیه متعلق به دولت‌، نهادهای عمومی غیردولتی‌، نیروهای نظامی و انتظامی در فواصل سه ماهه یا بیشتر.

پ – سایر وسایل نقلیه و موتور سیکلت‌ها در فواصل سالانه یا بیشتر.

تبصره ۱- برای خودروهای فرسوده‌، (موضوع تصویبنامه شماره .۲۵۰۸ت‌۲۲۱۷۵ه¨مورخ‌۱۳۸۲.۱.۲۴) برگه معاینه فنی صادر نخواهد شد.

تبصره ۲- خودروهای نو تا دو سال پس از تولید نیاز به اخذ برچسب یا برگه معاینه فنی ندارند.


ماده ۶ ـ مراکز مجاز معاینه فنی برای وسایل نقلیه‌ای که سالم و بدون نقص فنی تشخیص داده شوند، برگ معاینه فنی صادر می‌نمایند. چنانچه ضمن معاینه وسیله نقلیه‌ای معیوب یا ناقص تشخیص داده شود، راننده یا مالک فقط می‌تواند وسیله نقلیه را تا تاریخی که در برگ اجازه‌نامه صادر شده به وی تسلیم می‌گردد، به تعمیرگاه یا توقفگاه منتقل سازد.

تبصره – [حذفی ۱۳۸۹/۹/۲۱]


ماده ۷ – ستاد معاینه فنی خودرو شهرداری‌ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری نمایندگان‌ سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی موظفند بر نحوه عملکرد مراکز صدور برگ معاینه فنی براساس‌ دستورالعمل موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه نظارت مستمر اعمال نمایند و در صورت مشاهده عدم رعایت ضوابط و مقررات مربوط‌، نسبت به جلوگیری از ادامه تخلف و رفع آنها اقدام و در صورت تکرار، مجوز مرکز برای انجام‌ معاینه و صدور برگ معاینه ابطال می‌گردد.


ماده ۸- تا پایان برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهرهایی که‌ تجهیزات کامل انجام معاینه فنی وجود ندارد، مراکز مجاز معاینه فنی می‌توانند با تأیید کارگروه موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه نسبت به انجام معاینه فنی با رعایت حداقل شرایط مورد قبول نمایندگان اعضای کارگروه یادشده در استان‌ها، اقدام نمایند.


ماده ۹- مراکز مجاز علاوه بر هزینه‌های معاینه فنی‌، مبلغ دو هزار ریال دریافت و به حساب خزانه‌داری کل‌ واریز می‌نمایند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۳/۳۰]
تعیین و تصویب نرخ هزینه‌های معاینه فنی متناسب با امکانات هر منطقه در مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه درون شهری و برون شهری بر عهده کارگروهی متشکل از وزرای کشور و راه و ترابری است. مصوبات کارگروه مزبور پس از تأیید رییس جمهور، با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت قابل صدور خواهدبود.


ماده‌ ۱۰- برگه و برچسب‌های معاینه فنی مورد استفاده در مراکز مجاز معاینه فنی سراسر کشور براساس طرح‌ نمونه مورد تأیید کارگروهی متشکل از سازمان شهرداری‌های کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.

تبصره – برگه و برچسب معاینه فنی که از طریق ستاد معاینه فنی ومراکز مجاز صادر می‌شود، در سراسر کشورمعتبر است‌.


ماده ۱۱- ادارات راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظفند با متخلفان موضوع این آیین‌نامه برابر مقررات رفتار نمایند.


محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور