قانون اصلاح لایحه قانونی راجع به تشکیل‌ شورای عالی آموزش و پرورش

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۷/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۹/۰۹

‌ماده ۱ – ماده (۱) لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش‌ مصوب ۱۳۵۸.۱۱.۲۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر اصلاح‌ می‌گردد:

‌ماده ۱ – شورای عالی آموزش و پرورش، مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف‌ آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات‌ موضوعه است و سازمان اداری آن با بودجه و تشکیلات مستقل زیر نظر شورای عالی‌ آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.
وظیفه دبیرخانه شورا، پشتیبانی علمی، پژوهشی و‌خدماتی متناسب با وظایف و مسؤولیت شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه‌ ارتباطات با مجریان و مردم می‌باشد که در آئین‌نامه داخلی شورا تنظیم و توسط هیأت‌ دولت به تصویب می‌رسد.


‌ماده ۲ – ماده (۲) لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش‌ مصوب ۱۳۵۸.۱۱.۲۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر اصلاح‌ می‌شود:

‌ماده ۲ – ریاست شورای عالی آموزش و پرورش با رئیس جمهور است و در غیاب‌ وی وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسه را برعهده خواهد داشت. نایب رئیس شورا از‌ بین اعضاء برای مدت دو سال تعیین می‌شود.


‌ماده ۳ – ماده (۵) لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش‌ مصوب ۱۳۵۸.۱۱.۲۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، به شرح زیر اصلاح‌ می‌شود:

‌ماده ۵ – مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در حدود اختیارات قانونی شورا‌ برای مؤسسات ذی‌ربط لازم‌الاجراء است.
‌این مصوبات پس از تأیید رئیس شورا توسط دبیرکل به مؤسسات مربوط ابلاغ‌ خواهد شد.


‌ماده ۴ – ماده (۹) لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش‌ مصوب ۱۳۵۸.۱۱.۲۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه ۱۳۵۹.۱.۱۶‌ شورای مذکور و قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش و‌ الحاق یک ماده به آن مصوب ۱۳۶۵.۹.۲۵ مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح‌ می‌شود:

‌ماده ۹ – تعداد اعضای رسمی یا پیوسته (۲۲) نفر به شرح زیر خواهد بود:
۱ – رئیس جمهور
۲ – وزیر آموزش و پرورش
۳ – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و در غیاب وی معاون آموزشی به عنوان‌ نماینده ثابت.
۴ – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در غیاب وی یکی از معاونین به عنوان نماینده‌ ثابت.
۵ – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در غیاب وی معاون آموزشی به‌عنوان نماینده ثابت.
۶ – وزیر جهاد کشاورزی و در غیاب وی یکی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
۷ – وزیر صنایع و معادن و در غیاب وی یکی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
۸ – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و در غیاب‌وی یکی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
۹ – دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش.
۱۰ – یک نفر مجتهد آشنا به مسائل تعلیم و تربیت به انتخاب شورای عالی حوزه‌ علمیه قم.
۱۱ – رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور.
۱۲ – سه نفر مطلع و صاحب نظر در هر یک از رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی‌ و علوم انسانی به انتخاب شورای رؤسای فرهنگستانهای کشور (‌حداقل یک نفر از آنان از‌ بین زنان انتخاب شود).
۱۳ – سه نفر از اعضاء هیأت علمی گروههای تخصصی دانشگاهها و پژوهشگاهها‌در رشته‌های مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و روانشناسی تربیتی به انتخاب‌ مشترک وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری (‌حداقل یک نفر از میان زنان‌ انتخاب شود).
۱۴ – سه نفر صاحب نظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از‌ دوره‌های تحصیلی به انتخاب شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش (‌حداقل یک نفر از‌ میان زنان انتخاب شود).
۱۵ – رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش.
۱۶ – یکی از مدیران کل آموزش و پرورش استانها به انتخاب مدیران کل استانها.

‌تبصره ۱ – دو نفر از اعضاء کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به‌ انتخاب کمیسیون و تصویب مجلس به عنوان ناظر در جلسات شورای عالی آموزش و‌ پرورش شرکت خواهند کرد.

‌تبصره ۲ – افرادی که حسب رشته شغلی و برحسب سمت، عضو شورا هستند در‌ زمان عضویت باید در رشته شغلی و سمت مورد نظر اشتغال داشته باشند.


‌ماده ۵ – ماده (۱۱) لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش‌ مصوب ۱۳۵۸.۱۱.۲۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر اصلاح‌ می‌شود:

‌ماده ۱۱ – اعضاء شورای‌ عالی آموزش و پرورش با حکم رئیس جمهور منصوب‌ می‌شوند.


‌قانون فوق مشتمل بر پنج ماده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیست و نهم‌ مهرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۱.۸.۲۳ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌مهدی کروبی
‌رئیس مجلس شورای اسلامی