مقدمه:
نظر به ضرورت انقلاب فرهنگی در راه استقرار نظام جمهوری اسلامی و نظریه رسالتی که آموزش و پرورش کشور در راه رشد و خودکفایی و بهسازی جامعه دارد و نظر به لزوم برقراری ضوابط تعلیماتی برای توسعه علوم و فنون و اصلاحات تربیتی بر مبنای اعتقادات دینی و تأمین استقلال و آزادی و بنا به ضرورت مشارکت عمومی فرهنگیان، مربیان و صاحبنظران در امر تعلیم و تربیت کشور شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس این قانون تشکیل میگردد.
ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۷/۲۹]
شورای عالی آموزش و پرورش، مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاستهای کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است و سازمان اداری آن با بودجه و تشکیلات مستقل زیر نظر شورای عالی آموزش و پرورش فعالیت میکند.
وظیفه دبیرخانه شورا، پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسؤولیت شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباطات با مجریان و مردم میباشد که در آئیننامه داخلی شورا تنظیم و توسط هیأت دولت به تصویب میرسد.
[آییننامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش]
ماده ۲ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۷/۲۹]
ریاست شورای عالی آموزش و پرورش با رئیس جمهور است و در غیاب وی وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسه را برعهده خواهد داشت. نایب رئیس شورا از بین اعضاء برای مدت دو سال تعیین میشود.
تبصره – برای انتخاب رییس و نایب رییس شورای عالی آموزش و پرورش حداقل رأی (۳). (۲) اعضای رسمی شورا ضروری است و هرگاه در نوبت اول و دوم رأیگیری این اکثریت حاصل نگردید در نوبت سوم رأی اکثریت نسبی اعضای رسمی ملاک عمل انتخاب خواهد بود.
ماده ۳ – [اصلاحی ۱۳۵۹/۲/۱۰]
سازمان اداری شورای عالی آموزش و پرورش دارای دبیر کلی خواهد بود که همردیف معاون وزیر بوده و به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و موافقت شورای عالی آموزش و پرورش منصوب میشود و سمت دبیری شورا را نیز خواهد داشت. سازمان و وظایف آن در آییننامه داخلی شورا منظور خواهد شد.
ماده ۴ – هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است قبل از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت.
ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۷/۲۹]
مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در حدود اختیارات قانونی شورا برای مؤسسات ذیربط لازمالاجراء است.
این مصوبات پس از تأیید رئیس شورا توسط دبیرکل به مؤسسات مربوط ابلاغ خواهد شد.
ماده ۶ – وظایف و اختیارات شورا به شرح زیر است:
1 – [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
تعیین خط مشی آموزشی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین موضوع کشور.
۲ – [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
بررسی و تصویب هدفها و نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی.
۳ – بررسی و تصویب برنامههای درسی و تربیتی کلیه مؤسسات آموزشی کشور که در حوزه وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
۴ – بررسی طرحها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس شورای ملی.
۵ – تأیید انطباق مطالب کتابهای درسی با برنامههای مصوب شورا.
۶ – بررسی و تصویب اساسنامه هر نوع مؤسسه تعلیماتی جدید.
۷ – بررسی و تصویب مقررات اجرایی و انضباطی مدارس.
۸ – تصویب آییننامهها و مقررات امتحانات مدارس.
۹ – [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
بررسی و تصویب ضوابط ارزشیابی نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش.
۱۰ – تصویب آییننامه رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از مدارس کشورهای خارجی تا پایان دوره متوسطه.
۱۱ – [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
بررسی و تصویب مقررات و اصول لازم برای گزینش تخصصی و تربیت و استخدام معلمان به تناسب احتیاجات در مراحل تحصیلی با رعایت ضوابط عمومی گزینش در کل کشور.
۱۲ – بررسی و تصویب طرحهای توسعه در داخل رشتههای مختلف تحصیلی بر اساس احتیاجات نیروی انسانی و با توجه به امکانات کشور.
۱۳ – تهیه و بررسی و تصویب طرحهای لازم برای بسیج و مشارکت مردم در امر آموزش و پرورش.
۱۴ – ارائه ضوابط لازم در مورد مطبوعات و رسانههای گروهی کشور از نظر تربیتی و رعایت مصالح ملی و اسلامی و نظارت در اجرای این ضوابط با سازمانهای ذیربط.
۱۵ – پیشنهاد اعطای نشان و مدال و تصویب آییننامه مربوط.
۱۶ – تصویب آییننامه داخلی شورای عالی و آییننامههای مربوط به شوراهای منطقهای آموزش و پرورش و شوراهای فرهنگی محلی و شوراهای مدارس.
۱۷ – بررسی و تصویب مقررات مربوط به انتخاب و اعزام محصلین به خارج از کشور به تناسب احتیاجات علمی و فنی تا پایان دوره دوم متوسطه.
ماده ۷ – اعضای شورای عالی آموزش و پرورش باید دارای شرایط ذیل باشند:
1 – [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
مسلمان و معتقد به ولایت فقیه بوده و التزام عملی به احکام اسلامی داشته باشد. (در مسائل خاص مربوط به اقلیتهای رسمی کشور از صاحبنظران آنان استفاده میشود.)
۲ – حداقل سی سال داشته باشند.
۳ – [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
دارای مدارج عالی در یکی از رشتههای معارف اسلامی یا عملی یا ادبی یا فنی باشند در این زمینهها دارای تجربه و بصیرت بوده و با مسائل تعلیم و تربیت آشنا و دارای بینش سیاسی و اجتماعی لازم باشند.
۴ – دارای حسن شهرت فضیلت اخلاقی باشند.
ماده ۸ – اعضاء شوری عالی آموزش و پرورش بر دو قسماند:
الف – اعضای رسمی و پیوسته که برای مدت چهار سال تعیین و منصوب میشوند.
ب – [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
اعضای وابسته که برای مدت ۲ سال از طرف شورا انتخاب میشوند، تجدید انتخاب آنها بلا مانع است.
ماده ۹ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۷/۲۹]
تعداد اعضای رسمی یا پیوسته (۲۲) نفر به شرح زیر خواهد بود:
۱ – رئیس جمهور
۲ – وزیر آموزش و پرورش
۳ – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و در غیاب وی معاون آموزشی به عنوان نماینده ثابت.
۴ – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در غیاب وی یکی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
۵ – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در غیاب وی معاون آموزشی بهعنوان نماینده ثابت.
۶ – وزیر جهاد کشاورزی و در غیاب وی یکی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
۷ – وزیر صنایع و معادن و در غیاب وی یکی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
۸ – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و در غیابوی یکی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
۹ – دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش.
۱۰ – یک نفر مجتهد آشنا به مسائل تعلیم و تربیت به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم.
۱۱ – رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور.
۱۲ – سه نفر مطلع و صاحب نظر در هر یک از رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی به انتخاب شورای رؤسای فرهنگستانهای کشور (حداقل یک نفر از آنان از بین زنان انتخاب شود).
۱۳ – سه نفر از اعضاء هیأت علمی گروههای تخصصی دانشگاهها و پژوهشگاههادر رشتههای مدیریت آموزشی، برنامهریزی درسی و روانشناسی تربیتی به انتخاب مشترک وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری (حداقل یک نفر از میان زنان انتخاب شود).
۱۴ – سه نفر صاحب نظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از دورههای تحصیلی به انتخاب شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش (حداقل یک نفر از میان زنان انتخاب شود).
۱۵ – رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش.
۱۶ – یکی از مدیران کل آموزش و پرورش استانها به انتخاب مدیران کل استانها.
تبصره ۱ – دو نفر از اعضاء کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون و تصویب مجلس به عنوان ناظر در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش شرکت خواهند کرد.
تبصره ۲ – افرادی که حسب رشته شغلی و برحسب سمت، عضو شورا هستند در زمان عضویت باید در رشته شغلی و سمت مورد نظر اشتغال داشته باشند.
ماده ۱۰- [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
اعضای وابسته در موارد لزوم برای شرکت در جلسات شورا دعوت میشوند و حق شرکت در مذاکرات را بدون مشارکت در رأیگیری خواهند داشت.
تبصره – [اصلاحی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
اعضای وابسته که در دوره عضویت خود در شورا نظارت و خدمات ارزندهای را عرضه کرده باشند، در تجدید انتخابات اعضای پیوسته حق تقدم خواهند داشت.
ماده ۱۱ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۷/۲۹]
اعضاء شورای عالی آموزش و پرورش با حکم رئیس جمهور منصوب میشوند.
ماده ۱۲ – رییس شورا موظف است بعد از پایان مدت عضویت هر یک از اعضاء ترتیب انتخاب جانشین او را بدهد به نحوی که حداکثر یک ماه قبل از پایان دوره عضویت هر فرد، جانشین او تعیین شده باشد.
ماده ۱۳ – در صورت استعفا یا فوت هر یک از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش انتخاب جانشین به ترتیب مقرر در این قانون به عمل خواهد آمد.
ماده ۱۴ – شورای عالی آموزش و پرورش میتواند در حدود وظایف خود کمیسیونها تشکیل دهد و اعضای آنها را از بین استادان و متخصصان و دبیران و آموزگاران انتخاب نماید.
حدود وظایف و نحوه و مدت کار و میزان حقالزحمه اعضای کمیسیونها بر طبق آییننامهای که به تصویب شورا خواهد رسید تعیین میگردد.
ماده ۱۵ – هر گونه اصلاح یا تغییر در این لایحه قانونی با موافقت (۳).(۲) اعضاء و تصویب نهایی مجلس شورای ملی امکانپذیر است.
ماده ۱۶ – [الحاقی ۱۳۶۵/۹/۲۵]
از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین مغایر ملغی است.
[لایحه قانونی مربوط به تعیین تاریخ اجرای لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش]