قانون اصلاح قانون پیشگیری از عوارض ناشی از‌ خشکسالی و جبران خسارات مصوب ۱۳۸۰

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۵/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۶/۱۶

[قانون پیشگیری از عوارض ناشی از‌ خشکسالی و جبران خسارات]

‌ماده واحده – سیستم بانکی مکلف است نسبت به افزایش مدت کلیه مطالبات خود از‌ آن دسته از کشاورزان خسارت دیده سنوات گذشته (‌صرفنظر از مراجعه یا عدم مراجعه به‌ بانک) که در اجرای قوانین سالهای ۱۳۷۸، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ جبران خسارات و پیشگیری از‌ خشکسالی مطالبات تمدید و انباشته شده است، معادل تعداد اقساط تمدید شده آنان به مدت‌ اضافه نماید.

‌تبصره ۱ – مطالبات فوق شامل بخشهای زراعت، باغداری، دامداری، دامپروری و‌ آبزی‌پروری خواهد بود.

‌تبصره ۲ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است به جهت حفظ توان‌ بانک کشاورزی، (‌در مورد سایر بانکها به تشخیص بانک مرکزی) برای تأمین اعتبارات مورد‌ نیاز بخش معادل مبالغ تمدید شده، اعتبار تأمین و در اختیار بانک قرار دهد.
بانکهای مزبور‌ مکلفند اقساط این اعتبار را در سررسید، بازپرداخت نمایند.

‌تبصره ۳ – به منظور تشویق آن دسته از کشاورزان خسارت دیده که در سررسید‌ قرارداد خود به کلیه بانکها نسبت به بازپرداخت بدهی اقدام نمایند، سقف اعطای تسهیلات‌ ضمانتی به آنان معادل پنجاه درصد (۵۰%) بیش از سایر کشاورزان تعیین می‌گردد.
‌این دسته از کشاورزان در اخذ تسهیلات از بانکها در اولویت قرار خواهند گرفت و‌ بر اعطای تسهیلات جدید به آنان تأکید می‌گردد.

‌تبصره ۴ – افراد مشمول اجرای این قانون کماکان از تسهیلات معمول بانکها‌ برخوردار خواهند بود.
‌آئین‌نامه اجرائی این قانون حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به‌ تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات]


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ‌ سی‌ام مردادماه یکهزار و سیصد و هشتاد و یک مجلس شورای تصویب و در تاریخ ۱۳۸۱.۶.۶ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌مهدی کروبی
‌رئیس مجلس شورای اسلامی