‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۹۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۳/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۴/۱۹

‌شماره: ۱۴۶۷۴ت۲۶۵۸۹‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۸۱/۰۴/۰۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۶ بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و‌کار و امور اجتماعی، موضوع نامه شماره ۱۰۵.۳۹۶۷۳ مورخ ۱۳۸۱.۳.۱۱ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌ و به استناد ماده (۹۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰ – آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده‌ را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۲/۱/۲۴]
هر کارخانه خصوصی یا دولتی موظف است خود رأساً و یا از طریق سایر مؤسساتی که دارای مجوز از‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (‌که از این پس در این آیین‌نامه وزارت بهداشت نامیده می‌شود) هستند،‌ خدمات بهداشت حرفه‌ای و مراقبت‌های بهداشتی درمانی تعریف شده توسط وزارت بهداشت را مطابق با‌ استانداردها و ضوابط مربوط حداقل نیم درصد از سود خالص‌ سال قبل خود تأمین نماید.

‌ماده ۲ – اقداماتی که هزینه‌های آنها مشمول این آیین‌نامه می‌باشد عبارتند از :
الف – هزینه مربوط به آموزش و‌ بازآموزی در علوم بهداشتی اعم از بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، بهداشت مواد غذایی، بهداشت عمومی‌ و‌ فردی، بهداشت خانواده، مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت دهان و دندان برای کارفرمایان، کارگران، کارکنان و‌ کارآموزان مطابق با ضوابط وزارت بهداشت.

ب – هزینه‌های مربوط به معاینات بالینی و پاراکلینیکی (‌قبل از استخدام دوره ای، اختصاصی) و تکمیل فرم‌ معاینات کارگری مصوب وزارت بهداشت.

پ – هزینه‌های مربوط به گسترش و ارتقای ضوابط استانداردها و خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز ایجاد‌شده در کارخانجات از قبیل ایستگاه بهگر، خانه بهداشت کارگری و مرکز بهداشت کار.

ت – هزینه‌های مربوط به اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های‌ که براساس ماده (۸۵) و تبصره (۱) ماده (۹۶)‌ قانون کار جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۶۹ – توسط وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از بیماری‌های‌ حرفه‌ای تأمین بهداشت کار و کارگر و محیط کار صادر می‌شود.

ث – هزینه‌های مربوط به تهیه وسایل و تجهیزات و مواد مصرفی و به کارگیری نیروهای بهداشت حرفه‌ای و‌پزشک برای انجام کمک‌های اولیه در وقوع حوادث و سوانح در محیط کار، ارزیابی عوامل زیان آور ناشی از محیط‌کار، اجرای معاینات کارگری و تشخیص زودرس بیماری‌ها و درمان سرپایی بیماران.

ج – هزینه‌های مربوط به اندازه گیری عوامل زیان آور بیماری زا، طراحی و اجرای برنامه‌های کاهش و کنترل‌عوامل زیان آور در محیط کار.

چ – هزینه‌های مربوط به ایجاد و بهسازی تسهیلات بهداشتی به منظور تطبیق شرایط موجود با آیین تأسیسات‌ کارگاه از نظر بهداشت براساس ماده (۱۵۶) قانون کار جمهوری اسلامی ایران.

ح – هزینه‌های مربوط به تهیه، تدوین، طراحی و چاپ و تکثیر جزوات و پوستر در زمینه‌های بهداشتی‌ بخصوص بهداشت حرفه‌ای.

‌ماده ۳ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۲/۹]
به منظور کسر هزینه‌های بهداشتی، درمانی انجام شده از درآمد مشمول مالیات کارخانجات،‌کارفرمایان موظفند صورت هزینه بر مبنای مدارک را به معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارایه نمایند تا در صورت تأیید و تطبیق با‌ خدمات تعریف شده در ماده (۲) این آیین‌نامه، گواهی لازم صادر گردد.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور