‌آیین‌نامه اجرایی بند (‌ه‍) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۳/۱۱

شماره : ۵۵۱۴ت۲۶۴۴۱‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۲.۲۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۲.۲۲ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۱.۱۸۱۲ مورخ ۱۳۸۱.۲.۱۴‌ وزارتخانه‌های بازرگانی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ه)‌ تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- ‌پنجاه درصد (۵۰%) از درآمد حاصل از یک درصد (۱%) اندوخته احتیاطی صندوق ضمانت‌ صادرات ایران برای اجرای بند (‌هـ) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور اختصاص می‌یابد.

‌ماده ۲- در صورت تنزل نرخ ارز به پایین‌تر از (۷۹۰۰) ریال به ازای هر دلار در طول سال ۱۳۸۱،‌ مابه‌التفاوت قیمت ارز در روز فروش ارز حاصل از صادرات به شبکه بانکی کشور تا (۷۹۰۰) ریال از سوی‌ صندوق ضمانت صادرات ایران به صادرکنندگان واجد شرایط، برابر دستورالعملی که به تأیید کارگروه چهار نفره‌ مرکب از وزرای بازرگانی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌رسد،‌به عنوان خسارت نوسان نرخ ارز پرداخت خواهد شد.

‌ماده ۳- بخشی از یارانه‌های صادراتی بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصویب شورای اقتصاد از محل‌ اعتبارات بند (‌ه‍) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

‌ماده ۴- پرداخت جوایز صادراتی و هزینه‌های اجرایی برنامه‌های جهش صادراتی از محل اعتبارات‌ ردیف ۵۰۳۶۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور در چارچوب موافقتنامه‌ای که بین سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور و وزارت بازرگانی مبادله می‌شود، قابل پرداخت خواهد بود.

‌ماده ۵- ‌پرداخت جوایز به کالاهای صادراتی بر اساس موازین زیر انجام می‌پذیرد:
‌الف – کارگروه قیمت گذاری کالاهای صادراتی، موضوع تصویبنامه شماره ۱۲۷۲۱ت۱۶۱۵۱‌ه‍ مورخ ۱۳۷۴.۱۱.۸ هیأت وزیران موظف است نسبت به تعیین و اعلام میزان دقیق ارزش افزوده کالاهای‌ صادراتی اقدام نماید.
ب – جایزه صادراتی متناسب با ارزش افزوده کالاها و خدمات صادراتی بر اساس جدول زیر قابل‌ پرداخت خواهد بود:

‌ردیف ‌درصد ارزش افزوده ‌میزان جایزه صادراتی متعلقه
۱ ‌کمتر از ۱۰% ۰
۲ ‌بین ۱۰% تا ۲۰% ۱%
۳ ‌بین ۲۰% تا ۳۰% ۱.۵%
۴ ‌بین ۳۰% تا ۵۰% ۲%
۵ ۵۰% به بالا ۳%

‌تبصره ۱- مبنای پرداخت جوایز صادراتی،‌آخرین قیمت های مصوب کارگروه قیمت گذاری کالاهای‌ صادراتی خواهد بود.

‌تبصره ۲- جوایز صادراتی، مشمول شرکت‌های دولتی صادر کننده کالاوخدمات (‌موضوع ماده ۲ قانون‌ تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) نخواهد بود.

‌ماده ۶- صدور کالاو خدمات به بازارهای جدید مشمول دریافت (۲%) جایزه صادراتی در چارچوب‌ ضوابط زیر خواهد بود:
‌الف – بازار جدید برای هر کالایا خدمت عبارتست از بازار یک کشور که طی دو سال گذشته، آن کالا یا‌ خدمت ایرانی به آن جا صادر نشده باشد.
ب – صدور کالا به بازار جدید با ارائه مدارک مربوط به فروش کالا، مدارک حمل کالاو مدارک ترخیص‌کالا از گمرک بازار هدف که به تأیید نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد، محقق می‌گردد.
پ – محموله‌های صادراتی تجاری به بازار جدید تا پایان سال جاری مشمول جایزه می‌باشد و به‌محموله‌های پس از مدت مذکور جایزه ای تعلق نخواهد گرفت.

‌تبصره – ‌این تسهیلات مشمول همه صادرکنندگان به بازارهای جدید واجد شرایط مذکور خواهد بود.

‌ماده ۷- صدور کالاها و خدمات جدید مشمول دریافت (۳%) جایزه در چارچوب ضوابط زیر خواهد‌ بود:
‌الف -‌ کالا و یا خدمت جدید صادراتی، کالاو یا خدمتی است که صدور آن طی دو سال گذشته سابقه‌ نداشته باشد.
ب – محموله‌های صادراتی تجاری از یک کالای جدید تا پایان سال جاری مشمول جایزه می‌باشد و به‌ محموله های پس از مدت مذکور جایزه ای تعلق نمی‌گیرد.

‌ماده ۸- ‌مرکز توسعه صادرات ایران موظف است عملکرد این تصویبنامه را در پایان هر فصل و تحلیل‌ تأثیرات آن را در روند صادرات در پایان هر نیمه از سال به شورای عالی صادرات غیر نفتی کشور گزارش‌ نماید.

ماده ۹- [الحاقی ۱۳۸۲/۲/۲۱]
پرداخت جایزه صادراتی به محصولات نساجی و چرم از محل اعتبارات ردیف ۵۰۳۶۱۱ مطابق مقررات این آیین‌نامه و بدون در نظر گرفتن ضوابط مندرج در مواد (۵)، (۶) و (۷) این آیین‌نامه بلامانع‌ است‌

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور