آیین‌نامه اجرایی ماده (۳۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۳/۰۵

‌شماره : ۶۷۹۴ت۲۶۴۲۳‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱/۰۲/۲۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۲/۱۸ بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری،‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره ۱۰۵.۱۸۹۱۱ مورخ ۱۳۸۱.۲.۱۰ سازمان یاد شده و در اجرای ماده (۳۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات‌ مالی دولت تصویب نمود:

‌ماده ۱- تعاریف و مفاهیم:
‌الف – بورسیه: به دانشجویانی اطلاق می‌گردد که با رعایت ضوابط، کلیه هزینه‌های ریالی و ارزی آنان از‌ طرف دولت پرداخت گردد.
ب – اعزامی (‌ارزبگیر): به دانشجویانی اطلاق می‌گردد که با رعایت ضوابط و مجوز ارزی دولت،‌ هزینه‌های ریالی خود را پرداخت کنند.

‌ماده ۲- وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید تعهد‌ و آزاد نمودن مدارک و وثایق و همچنین دریافت خسارت از دانشجویان بورسیه و یا اعزامی‌که از ایفای‌ تعهدات خودداری کرده و یا می‌کنند. از دانشجویان بورسیه معادل ارزهای پرداختی به نرخ زمان بازپرداخت‌ با احتساب سایر هزینه‌های ریالی، و از دانشجویان اعزامی معادل مابه‌التفاوت ریالی نرخ روز ارز و نرخ‌ پرداخت شده قبلی را دریافت و به حساب درآمد عمومی‌ کشور (‌نزد خزانه‌داری کل) واریز می‌نمایند.

‌ماده ۳- ‌در مواردی که به منظور بازگشت دانشجویان بورسیه و اعزامی و انجام تعهدات مربوط، تضمین‌از ضامن اخذ گردیده است، در صورت عدم ایفای تعهدات و عدم پرداخت خسارت مربوط از طرف دانشجو،‌ ضامن مکلف به استرداد هزینه‌ها و ارزهای مصرف شده می‌باشد. در هر صورت بدهی ضامن بیشتر از کل‌ بدهی دانشجو نخواهد بود.

ماده ۴- مبلغی که مطابق این آیین‌نامه از ضامن دانشجو دریافت می‌گردد، پس از واریز به حساب درآمد‌ عمومی‌ کشور، از میزان بدهی دانشجو کسر خواهد شد.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور