طرحها و سیاستهای اجرایی برنامه تحول در نظام اداری

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۳/۰۵

 ‎‎‎ ۵۶۰/۱۳.ط -۲۵/۲/۱۳۸۱

شورای عالی اداری در نود و یکمین جلسه مورخ ۱۵/۲/۱۳۸۱ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور و در اجرای مصوبه شماره ۴۵۰۹/۲۶۰۷۵ مورخ  ‎‎‎۸/۲/۱۳۸۱ هیأت وزیران موضوع تصویب برنامه‌‏های هفتگانه «برنامه تحول در نظام اداری» شامل:
۱ـ برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
۲ـ برنامه تحول در ساختارهای تشکیلاتی دولت
۳ـ برنامه تحول در نظام‏های مدیریتی
۴ـ برنامه تحول در نظام‏های استخدامی
۵ـ برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی دولت
۶ـ برنامه اصلاح فرآیندها، روش‏های ‎‎‎ انجام کار و توسعه فن‏آوری اداری
۷ـ برنامه ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
به استناد ماده یک قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور تحقق اهداف و سیاستهای مندرج در سند موسوم به گام دوم، طرحها و سیاستهای اجرایی برنامه تحول در نظام ‎‎‎ اداری به همراه زمان‏بندی انجام آنها و دستگاههای اصلی و همکار مجری و مراجع تصویب کننده طبق جداول پیوست را به شرح زیر تصویب و مقرر نمود جهت منسجم نمودن تصمیمات متخذه در این خصوص طرح‏هایی که مرجع تصویب آنها دولت و یا مجلس شورای اسلامی است قبل از طرح موضوع در هیات وزیران در شورای عالی اداری مطرح و سپس به مراجع مربوط تقدیم گردند.

الف ـ طرح‏های برنامه تحول در نظام اداری
برای اجرای برنامه تحول در نظام اداری کشور، مجموعاً ۴۰ طرح مطالعاتی و اجرایی به شرح جداول پیوست ‎‎‎ پیش‏بینی و برنامه‌ریزی گردیده است که عنوان طرح‏های مرتبط با هر برنامه، دستگاه اصلی، دستگاه همکار، مرجع تصویب، تاریخ تصویب و تاریخ اتمام آنها مشخص و جهت اجرا ابلاغ می‏گردد.

۱ـ برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
ردیف ‎‎‎عنوان طرحها ‎‎‎دستگاه اصلی ‎‎‎دستگاه همکار ‎‎‎مرجع تصویب ‎‎‎تاریخ اتمام ‎‎‎تاریخ تصویب
۱ـ۱ ‎‎‎تهـــیه طرح دولت متناسـب (الگوی مناسب‏اندازه ‏دولت) از طــریق تعیین و
تفکیــک اعـــمال‏ ‏حاکمیت و اعمال تصدی براساس مفاد ماده ۶۴ قانون برنامه
سوم‏توســعه‏و‏تشخیص حجم مناسب برای دولت با تعریف منطقی دولت و امکانات و منابعی
که مـی‏توان برای اداره امور توسط دولت هزینه نمود ‎‎‎سازمـــان مدیریت ‏و
برنامه‏ریز‏ی کشور ‎‎‎وزارتخانه ها حســـــب مورد ‎‎‎هیــــأت وزیران ‎‎‎آبان
۸۱ ‎‎‎آذر ۸۱
۲ـ۱ ‎‎‎شناخــت‏ راههای واگذاری و توقف توسعه بخش های اعمال‏تصدی دولت
در‏حوزه‏های‏اجتماعی‏و‏اقتصادی‏(آموزش‏و پرورش، بهداشت و درمان ،‌شرکت‏های دولتی
و‏…)‏و‏تعیین راه‏های‏مناسب‏برای توسعه فعالیت بخش‏غیردولتی ‎‎‎ ‏به
موازات ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ کاهش‏
تصدی های دولت ‎‎‎سازمان مدیریت و برنامه‏ریز‏ ی کشور ‎‎‎دستگاههای اجرائی‏
حسب‏مورد ‎‎‎هیئت وزیران ‎‎‎مرداد ۸۱ ‎‎‎شهریور ۸۱
۳ـ۱ ‎‎‎تعیین اهداف کمی بـــرای واگذاری تصـدی های دولت و‏توسـعه ‏فعالیتهای
بخش‏ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ غیـردولتی‏
متناسب با نتایج حاصل از مطالعات موضوع بندهــای ۱ و ۲  ‎‎‎ســـازمان مدیـریت و
برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎دستگاههای اجــــرائی مربــــوط براســـاس هماهنـــگی
سازمـــان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎شـــورای عالی ادرای ‎‎‎آبان ۸۱ ‎‎‎آذر ۸۱

۲ـ برنامه اصلاح ساختارهای تشکیلاتی دولت
ردیف ‎‎‎عنوان طرحها ‎‎‎دستگاه اصلی ‎‎‎دستگاه همکار ‎‎‎مرجع تصویب ‎‎‎تاریخ اتمام ‎‎‎تاریخ تصویب
۴ـ۲ ‎‎‎بررسی و شناخت مشکلات تشکیلات کلان دولت و ارائه ‎‎‎ ‎‎‎ پیشنهادهای‏
اصلاحی لازم ‎‎‎ســـازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎دستگاههای
اجرائی ‎‎‎هـیـــأت وزیــران و مجــــلس شـــورای اسلامی ‎‎‎اسفند۸۱ ‎‎‎خرداد۸۲
۵ـ۲ ‎‎‎تنظیم ضوابط طراحی و تأیید تشکیلات داخلی دستگاههای دولتی ‎‎‎سازمــان
مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎ ‎‎‎سازمـــان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ‎‎‎شهریور ۸۱ ‎‎‎مهر ۸۱
۶ـ۲ ‎‎‎تـهیه‏ طرح‏ جامع تفکیک وظایف و اختیــــارات ملی‏ و ‏استانـی‏ دستگاههای اجرائـی ‏و ‏تنظیم ‏لایــحه ‏اختیارات ‏قانـــونی ‏برای مقامات استانی ‎‎‎ســـازمان مدیـریت و برنامه‏ریزی
کشور ‎‎‎ وزارت کشـــور و ســــــایر دستگـاهها حســــب مــورد ‎‎‎شورایعـالی اداری ‎‎‎مهر‏۸۱ ‎‎‎آبان ۸۱
۷ـ۲ ‎‎‎بررسی و شناخت شعب، دفـــاتر و نمایندگـــــی‏های دستگاههای‏اجرائی و
شرکـــت‏های دولتی در خارج از کشـــور و ارائه پیشنهادهای لازم برای ابقاء یا انحلال یا ادغام آنها ‎‎‎ ‎‎‎ وزارت امـــــور اقتــصادی
و ‎‎‎ دارائی
سازمـــان مدیــریت و‏ بـرنامه‏ریزی کشور ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ وزارت امـور خارجه و ‎‎‎ ســـایـر‏
دستگاههـای ذیربط ‎‎‎شورایـعالی‏
اداری ‎‎‎پــایان نیمه اول ۸۱ ‎‎‎پـــایان سه‏ماهه سـوم‏۸۱
۳ـ برنامه اصلاح نظام های مدیریتی
ردیف ‎‎‎عنوان طرحها ‎‎‎دستگاه اصلی ‎‎‎دستگاه همکار ‎‎‎مرجع تصویب ‎‎‎تاریخ
اتمام ‎‎‎تاریخ تصویب
۸ـ۳ ‎‎‎بررســـــی و تعیین تکلیــــف شوراها و مجامـــع متــعدد تصمیــــم‏گیری و
ساماندهی و اصلاح نظام و نهادهای تصمیم‏گــیری در ساختـــار تشکیلاتی
دولت ‎‎‎ســــازمان مدیــریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎دستگاههای اجرائی ‎‎‎هیـــأت
وزیــران ‎‎‎خردادماه ۸۲ ‎‎‎شهریور ماه ۸۲
۹ـ۳ ‎‎‎بررسی، تنظیم و ایجاد نظام‏ارزیابی‏ عملکرد‏‏ در ‏دستگاههای
اجرائی ‎‎‎سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎ ‎‎‎هیـــأت وزیران ‎‎‎پـــایان
نیمه اول ۸۱ ‎‎‎آبان ماه ۸۱
۱۰ـ۳ ‎‎‎تهیه طرح انتصاب و تداوم خدمت مدیران با جهت‏گیری ایجاد شایسته سالاری و
ثبات در مدیریت ها ‎‎‎سازمــــان مدیــریت و برنامه‏ریزی کــشور ‎‎‎مــراکــز
پژوهش در تــوسـعـه مدیــریت کشور ‎‎‎هیـــأت وزیران ‎‎‎مــهرماه ۸۱ ‎‎‎سه ماهه
سوم‏۸۱
۱۱ـ۳ ‎‎‎شناخت مشکلات اساسی در ‏جهــت‏گیــریها ‏و‏
سیاست های حاکم بر اداره بخش آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادها و جهت‏گیــریهای
‏مناسب مدیریتی بـــرای توسعه مشارکت مردم و ارتقاء سطح بهره‏وری  ‎‎‎وزارت آموزش
و پرورش سازمــان مـــدیریت و برنامه‏ریزی کــشور (به صورت مشترک)
‎‎‎شورای عالی اداری ‎‎‎سه ماهه سوم ۸۱ ‎‎‎سه ماهه چهارم ۸۱
۱۲ـ۳ ‎‎‎شناخــت ‏مشــکلات‏ اساسی‏در‏جهت‏گیریها و سیاستهای حــاکم بر اداره بخش
بهداشت و درمان‏و‏ارائه‏پیشنهادهای مناسب‏ مدیریتی برای کاهـــش ‏‏تـصدی‏های‏
دولت‏ارتقاء بهــره‏وری ایـن بخش ‎‎‎وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان
مدیریـت و بــرنامه‏ریزی کشور (به صورت مشترک) ‎‎‎شــورای عــــالی
اداری ‎‎‎دیــماه ۸۱ ‎‎‎اسفند ماه ۸۱
۱۳ـ۳ ‎‎‎شـناخــت مشکلات اساســی در جهت گیریها و سیاست‏های حاکم بر اداره بخش
آموزش عالی و ارائه پیشنهادهای مناسب مدیریتی برای ارتقاء بهره‏وری این
بخش ‎‎‎وزارت علوم، تحقیقات و فــن‏آوری و ســـازمان مدیــریت و بــرنامه‏ریزی
کشور (به صورت مشترک) ‎‎‎شــورای عـــالی انـقـلاب فــرهنگی ‎‎‎سه ماهه اول
۸۲ ‎‎‎تیر ماه ۸۲
۱۴ـ۳ ‎‎‎شناخت مشکلات اساسی در جــــهت‏گیریها و سیاستهای حاکم بر اداره امور
نیروی انتظامی و ارائه پیشنهادهـــای منــاسب مدیریتی بـــرای ارتقاء بهره‏وری
ایــن بخش ‎‎‎وزارت کشـــور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و
برنامه‏ریزی کشور (به صورت مشترک) ‎‎‎شـــورای عــــالی
‎‎‎ اداری ‎‎‎سه ماهه چــهارم ۸۱ ‎‎‎اردیبهشت ماه ۸۲
۱۵ـ۳ ‎‎‎شناخـــت مشکلات اســــاســـی در جهـــت‏گیــریها و سیاستــهای مدیریتی
حاکم بر نظام تأمین اجتمــــاعی و ارائه پیشنــــهادهای لازم برای حل آنها و تهیه
لایـــحه نظام ‏جامع‏ خدمــــات‏ تأمیـن ‏‏اجتماعی بـرای آحاد جامعه ‎‎‎ســـازمان
مدیــریت و بـرنامه‏ریزی کشور ‎‎‎سازمــان تأمیــــن اجتمــاعی، سازمـــان
بازنشستگی کشـوری و ســـازمان بیمــــــه خدمـــات درمـــانی کشور ‎‎‎هیــــأت
وزیــران ‎‎‎سه ماهه اول ۸۲ ‎‎‎تیرماه ۸۲
۱۶ـ۳ ‎‎‎شناخــت مشکلات اســــاســـی در جهـــت‏گیریها و سیاستهای حاکم بر اداره
امـــور مالیاتی کشـــور و ارائــه پیشنهادهای مناسب مدیریتی برای ارتقاء بهره‏وری
این بخش ‎‎‎وزارت امور اقتصادی و دارائی، سازمان مالیاتی کشور و سازمان مدیریت و
برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎شـــورای عــــالی اداری ‎‎‎سه ماهه سوم ۸۱ ‎‎‎دی ماه ۸۱
۱۷ـ۳ ‎‎‎شناخــت مـشکلات اساسی‏در‏جهت‏گیریها و سیاستهای حاکم بر اداره امــور
وزارت جـــهاد کـشاورزی و ارائـه پیـشنهادهای لازم بــرای کـاهش تصدیهـای دولت و
ارتقاء سطح بهره‏وری این بخش ‎‎‎وزارت جهاد کشاورزی و ســازمان مــدیریت و
بــرنامه‏ریزی کــشور (به صورت مشترک) ‎‎‎شورایعالی اداری ‎‎‎سه ماهه دوم
۸۲ ‎‎‎آبان ۸۲
۱۸ـ۳ ‎‎‎شناخــت مشکلات اساسـی در جهت گیریـها و سیاستهای حاکم بر اداره امور
وزارت راه و ترابری و ارائـه پـیشنهــادهای مناســـب مـدیریتی بـــرای ‏کـــاهـش‏
تصدیهای دولت و ارتقاء کیفیت خدمات  ‎‎‎وزارت راه و ترابری و ســازمــان مــدیریت
و برنـــامه‏ریزی کــشور (به صورت مشترک) ‎‎‎شــورای عـــالی اداری ‎‎‎سه ماهه سوم
۸۱ ‎‎‎سه ماهه چهارم ۸۱
۱۹ـ۳ ‎‎‎تدوین برنامه و تنظیم سازوکارهای اجرائی امر مبارزه با ارتشاء در نظام
اداری کشور ‎‎‎سـازمــان مدیـریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎دستگاههای
ذیربط ‎‎‎هــیـأت وزیران ‎‎‎سه ماهه سوم ۸۱ ‎‎‎بهمن ماه ۸۱
۲۰ـ۳ ‎‎‎بررسی موانع اداری و مدیریتی برای توسعه تولید در کشور و ارائه پیشنهادهای
لازم برای رفع آنها ‎‎‎ســـازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎وزارت صنایع و
معادن . وزارت جهاد کشاورزی و اتاق صنایع، ‎‎‎ معادن و بازرگانی ایران ‎‎‎هیـــأت
وزیــران ‎‎‎سه ماهه سوم ۸۲ ‎‎‎سه ماهه چهارم ۸۲

۴ـ برنامه اصلاح نظام های استخدامی
ردیف ‎‎‎عنوان طرحها ‎‎‎دستگاه اصلی ‎‎‎دستگاه همکار ‎‎‎مرجع تصویب ‎‎‎تاریخ اتمام ‎‎‎تاریخ تصویب
۲۱ـ۴ ‎‎‎بررسی و رفع نواقص آئین‏نامه استخـدام پیمانی کارکـنان دولت بــرای تــوسعه اشتغـــال بـــه صـــــــورت غیـــررسمــی (پیمانــی) بجای استخدامــهای دائمی و رسمی ‎‎‎ســازمــان مـدیـریت و بـرنامه‏ریزی کشــور ‎‎‎

ـــ ‎‎‎هیأت وزیران ‎‎‎تیرماه ۸۱ ‎‎‎مرداد
ماه۸۱
۲۲ـ۴ ‎‎‎بررسی و اصلاح طــــــرح‏های طبقه‏بنــــدی مشاغــــل در جهـــت تطبیق
رشته‏های شغلی بــــا نیازهای دستـــگاههای دولتـی و ایجاد انگیـــزه برای
ارتقـــــاء در مشاغـــــــل کارشناســی و تحقیقاتــی ‎‎‎ســــازمان مدیریت و
برنامـه‏ریزی کشور ‎‎‎کلیـــــه دستگاههای اجـــرائی حســــب مورد ‎‎‎شـــــورای
امور اداری و استخدامــی کشور ‎‎‎پایان سال ۸۱ ‎‎‎سه‏ماهه اول ۸۲
۲۳ـ۴ ‎‎‎بررســـی و تجدیــــدنظر اساســــی در قانون استـخدام کشــــوری و تدویــن
لایحه جدید ‎‎‎ســـــازمان مدیــریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎

ـــ ‎‎‎هیأت وزیران مجلـــــس شـــــورای اسلامی ‎‎‎پایان سال ۸۱ ‎‎‎تیـرماه ۸۲
۲۴ـ۴ ‎‎‎بررسی به‏منظور حـــل مشکـل حقوق و مزایای کـــــــــادر کارشنــاسـی
دولـــت کـه وظیــــــفــه بــرنامه‏ریزی ، هــــــدایت و نظارت امور را بعهده
دارند
‎‎‎ســـــازمان مدیــریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎وزارتخانه‏ها و سـازمانها حسب
مورد ‎‎‎شـــــورای امـــور‏اداری واستـخدامی کشــــور و هیأت‏وزیران ‎‎‎اردیبهشت
۸۱ ‎‎‎خرداد ماه ۸۱

۲۵ـ۴ ‎‎‎اعطای‏اختیارات لازم و مربوط بــه مدیریت امور استخدامی بخــــــــش
تصـــدی های دولـــت بـــه مسئولین مربوط تـــا براساس قیمـــت تمام شــده خدمات
اعمال نمایند. ‎‎‎ســـــازمان مدیــریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎ ‎‎‎شــــــورای
امور اداری و استخــدامی کشـــور ‎‎‎ و هیأت وزیران ‎‎‎سه ماه اول سال
۸۲ ‎‎‎آذرماه ۸۲
۲۶ـ۴  ‎‎‎اصـلاح ضوابط، آیین‌نامه ها و دستورالعمـل‏های ورود به خدمت بــرای
انتخاب اصلح ‎‎‎ســـــازمان مدیــریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎ ‎‎‎شــــــورای امور
اداری و استخــدامی کشور ‎‎‎خردادماه ۸۱ ‎‎‎مردادماه سال ۸۱

۵ـ برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی دولت
ردیف ‎‎‎عنوان طرحها ‎‎‎دستگاه اصلی ‎‎‎دستگاه همکار ‎‎‎مرجع تصویب ‎‎‎تاریخ
اتمام ‎‎‎تاریخ تصویب
۲۷ـ۵ ‎‎‎بررسی و اصلاح نظام ارزشیابی کارکنان دولت ‎‎‎ســـازمان مدیریت و
برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎

ـــ ‎‎‎شـورایعالی اداری ‎‎‎آذرماه ۸۱ ‎‎‎بهمن ماه ۸۱
۲۸ـ۵ ‎‎‎مطالعه و بازنگری در نظام آموزش کارکنان دولت و اعمال اصلاحات لازم در
آن ‎‎‎سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎کــــــلیه دستگاههای اجــــرائی
حســــب مورد ‎‎‎سازمــان مدیـریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎پـایان نیمه‏اول ســال
۸۱ ‎‎‎مـهرماه سال ۸۱
۲۹ـ۵ ‎‎‎بررسی و اصلاح مقررات موجود و دستیبابی به مقررات مؤثر و لازم در زمینه
ارتقاء سطح انگیزش و تأمین معیشت کارکنان دولت ‎‎‎ســـــازمان مدیــریت و
بــرنامه‏ریزی کـشور ‎‎‎بررسیهــای انجـــــام شـــده در دستگاههای اجرائــی و
مـــوسسات پژوهشی در زمینه مربوط ‎‎‎هیـــــأت وزیـــران و مجـــلس شــــورای
اسلامی  ‎‎‎پــایان ســـال ۸۱ ‎‎‎نیـمه اول ســـال ۱۳۸۲
۳۰ـ۵ ‎‎‎تنظیم برنامه های آموزشی بـــرای رشته های شغلی گوناگون‏برای طول خدمت
کارکنان ‎‎‎دستگاههای اجرائـــــی ذیربط ‎‎‎ســـــازمان مدیــریت و بــرنامه‏ریزی
کـشور ‎‎‎ســـــازمان مدیــریت و بــرنامه‏ریزی کـشور ‎‎‎پــایان ســال
۱۳۸۱ ‎‎‎نیمه اول سال۱۳۸۲
۳۱ـ۵  ‎‎‎بررسی و اصلاح قوانین متعدد متبوع بازنشستگی کشوری و تهیه لایحه
مربوط ‎‎‎سازمان ‏مدیریت‏ و برنامه‏‎ریزی کشور ‎‎‎ســــــازمان بــازنشستگی
کشوری ‎‎‎مجلس شورای اسلامی ‎‎‎تیــرماه ۸۱ ‎‎‎شهریور ۸۱
۶ـ برنامه اصلاح فرآیندها، روشهای انجام کار و توسعه فن آ‏وری اداری
ردیف ‎‎‎عنوان طرحها ‎‎‎دستگاه اصلی ‎‎‎دستگاه همکار ‎‎‎مرجع تصویب ‎‎‎تاریخ
اتمام ‎‎‎تاریخ تصویب
۳۲ـ۶ ‎‎‎تنظیم برنامه گسترده اصلاح روشهای مشترک و اختصاصی (در اجرای مصوبه مورخ ۶
/۹/۷۸ شورای عالی اداری) در کلیه دستگاههای اجرائی کشور‏با‏‏اولویت‏موارد‏ذیل‏:
ـ اصلاح روش تهیه و تنظیم‏و‏اجرای‏بودجه‏سالانه
ـ‏اصلاح‏روش‏دریافت‏مالیات
ـ اصلاح روش اعطاء وام تبصـره ۲۹ در جـهت کوتاه کــردن مراحل انجام کـــار و توسعه
اشتغال در کشور ‎‎‎دستگاههـای اجرائی حسب مورد ‎‎‎ســـــازمان مدیـــریت و
برنامـه‏ریزی کشور ‎‎‎دستـــــگاه مربـــــوطه حسب مورد و شورایـــعالی
اداری ‎‎‎نیمه اول سال ۸۲ ‎‎‎
۳۳ـ۶ ‎‎‎بـــررسی عـــلل و ریــــشه‏های مدیریتی تأخیـــــر در اجرای طرحهـــای
عمرانی و هزینـــه بالا و کیفیت نازل طرح‌های عمرانی و ارائـــــه راه‏حلها و
پیشنهادهـای مدیریتی مناسب و مؤثر ‎‎‎ســــــازمان مدیــــریت و بــرنامـه‏ریزی
کـشور ‎‎‎دستگاههای اجـــــرائی مربـــــوط حسب مورد ‎‎‎هیـــــأت
وزیـــران ‎‎‎نــیمه ‎‎‎
‎‎‎ دوم ســـال ۸۱ ‎‎‎ســـه مــاهه
‎‎‎ اول ســال ۸۲
۳۴ـ۶ ‎‎‎تهیـه و اجـرای برنامه گستـــرده اصـــلاح روشهای عمومی ‎‎‎سـازمان‏‏ مدیــــــریت و بــــــــرنامه‏ریزی کشــــــــور‏و ‏زارت امــور‏اقتصـــــادی و دارائی ‎‎‎

ــــ ‎‎‎ســـازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎پــایان سال ۸۲ ‎‎‎
ـــ
۳۵ـ۶ ‎‎‎تهیه برنامه جامع تحقق اهداف ‏دولت الکترونیک  ‎‎‎سـازمان ‏مدیــریت
وبرنامه‏ریزی کشور ‎‎‎دبیـــرخانه شورایــعالی اطلاع ‏رسانی
‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ و دستـگاههای عضـو کمیته اتــوماسیون اداری  ‎‎‎شورایـعالی اداری ‎‎‎ســـه مــاهه ‎‎‎ چهارم ۸۱ ‎‎‎
ـــ
۳۶ـ۶ ‎‎‎تهیه و تدوین فرمت ها و استانداردها و ویژگیهای نرم‎افزارهــــای مناسب
ارائه خدمات عمومی در بخش دولتی سیستم‏ های پرسنلی، اداری،‏ مالی،
بودجه،‏پشتیبانی‎و‏عمرانی) ‎‎‎سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور و وزارت امور
اقتصادی و دارایی ‎‎‎دستگاههای اجرایی ‎‎‎کمیته اتوماسیون اداری ‎‎‎تا پایان سه‏ ماهه ‎‎‎
‎‎‎ ‎‎‎ اول سال‏۸۲ ‎‎‎تا پایان سه‏ماهه ‎‎‎
‎‎‎ دوم سال‏۸۲
۳۷ـ۶ ‎‎‎تهیه طرح الزامات مربوط به ایجاد نظم و انضباط اداری ‎‎‎سـازمان‏مـدیریت
و‏برنامه‏ریزی‏کشور ‎‎‎ ‎‎‎هیــــأت وزیران ‎‎‎تیرماه ۸۱ ‎‎‎مرداد ماه ۸۱
۳۸ـ۶ ‎‎‎تهیه طرح جا و مکان و ساماندهی ‏فضاهای اداری ‎‎‎ســازمان‏مدیریت
و ‏برنامه‏‏ریزی ‏کشور ‎‎‎وزارت‏مسـکن و شهرسازی ‎‎‎هیــــأت وزیـــران ‎‎‎فروردین ماه ۸۲ ‎‎‎پایان‏ نیمه اول ۸۲

۷ـ برنامه ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
ردیف ‎‎‎عنوان طرحها ‎‎‎دستگاه اصلی ‎‎‎دستگاه همکار ‎‎‎مرجع تصویب ‎‎‎تاریخ اتمام ‎‎‎تاریخ تصویب
۳۹ـ۷ ‎‎‎تهیـــه طرح تکریم مردم و تقدم حقوق آنهــــا بـــر منافع دستگاهها و
کارکنان دولت ‎‎‎ســــازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎ ‎‎‎شورایعالی
اداری ‎‎‎پـایان سال ۸۰ ‎‎‎فروردین ۸۱
۴۰ـ۷ ‎‎‎برنامه‏ریـــزی وسیع بــرای اجرای طرح تکریم مردم ‎‎‎کلــــــیه دستگاههای
اجــرائی و صــــدا و سیمــــای جمهــوری اســــلامی ایـــــران ‎‎‎ســـازمان
مدیـریت و برنامه‏ریزی کشور ‎‎‎ ‎‎‎تــــا پـایان سـال ۱۳۸۱ ‎‎‎

ب ـ سیاست‏های اجرایی برنامه تحول
سیاست‏ها و جهت‏گیرهای برنامه تحول در نظام اداری کشور در ارتباط با نحوه اجرای هریک از برنامه‏های هفتگانه فوق الاشعار، به شرح زیر می‏باشد:

۱ـ سیاست های اجرایی برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
۱ـ۱ـ دولت باید وظائف حاکمیتی را در سطح کیفی مطلوب ، به نحو کارآمد و اثربخش انجام دهد.
۲ـ۱ـ وظائف مربوط به تصدی‏های اجتماعی دولت به سه طریق زیر انجام شود:

الف ـ توسعه‏فعالیت‏بخش‏های غیر دولتی ‎‎‎ با استفاده از حمایت و یارانه‏های دولت.
ب ـ پرداخت هزینه سرانه از بودجه دولت به هیات‏های امنای غیردولتی مورد تایید
دستگاههای مربوطه به منظور انجام وظائف اعمال تصدی با نظارت‏ و هدایت دولت نظیر
مدارس، مراکز درمانی، مراکز توان‏بخشی، دانشگاه‏ها.
ج ـ ایجاد و اداره مستقیم واحدهای مربوط در بخش‏ها و مناطقی که امکان اجرای دو بند
فوق الذکر وجود ندارد.
۳ـ۱ـ وظائف اعمال تصدی‏های اقتصادی با استفاده از ‎‎‎ روش‏های خصوصی سازی به بخش
غیردولتی واگذار گردد و سازوکارهای لازم برای نظارت بر حسن اجرای امور، پس از
واگذاری به بخش غیردولتی، پیش‏بینی شود.
۴ـ۱ـ برای انجام خدمات زیربنایی و اجرای طرح‏های عمرانی که الزاماً باید توسط دولت
انجام شود، نظیر ساخت و احداث راه‏ها، سدها، فرودگاهها و ساختمان‏های اداری، با
استفاده از ‎‎‎ روش قیمت تمام شده و مناقصه گلوبال
‎‎‎(Global) و از طریق بخش غیردولتی اقدام شود.
۵ـ۱ـ نیروی انسانی دستگاه‏های مسؤول اعمال حاکمیت و واحدهای ستادی بخش تصدی های
اجتماعی و اقتصادی ( مذکور در ماده ۶۴ قانون برنامه سوم توسعه) « کارمند دولت»
تلقی می‏گردند و مقررات دولتی بر این گروه از مستخدمان حاکم می‏باشد.
۶ـ۱ـ نیروی انسانی بخش تصدی‏های اجتماعی که با پرداخت سرانه یا یارانه از طریق
دولت اداره می‏شوند، مشمول قانون کار و نظام تامین اجتماعی بوده و در جذب و
نگهداری و شرایط احراز و نظایرآن، صرفاً از حداقل‏های مورد نظر دولت تبعیت می‏کنند
و سایر اختیارات اداری و استخدامی تماماً به عهده هیات‏های امنای اداره کننده این
بخش‏ها، می‏باشد.

۷ـ۱ـ امور مردم در شهرها، بخش‏ها و روستاها حتی الامکان، به تشکل های مردمی و محلی
نظیر شهرداری ها، دهیاری‏ها، شوراهای شهرو روستا واگذار شود و در صورت ضرورت، دولت
به اینگونه تشکل‏ها، کمک مالی، فکری و اطلاعاتی نماید.

۲ـ سیاست های اجرایی برنامه تحول درساختارهای تشکیلاتی دولت
۱ـ۲ـ تشکیلات کلان دولت، براساس سیاست‏های مذکور در بندهای ۱ـ۱، ۲ـ۱،
۳ـ۱و ۴ـ۱موردتجدید نظر اساسی قرار گیرد.
۲ـ۲ـ ساختار تشکیلات دستگاه‏های مسؤول اعمال حاکمیت، از قواعد و ضوابط
‎‎‎ پیش بینی شده ( الزامات کیفی و کمی) تبعیت خواهند نمود و از تایید و تصویب
‎‎‎ تشکیلات خارج از ضوابط مذکور، خودداری شود.
۳ـ۲ـ به منظور ایجاد انسجام و یکپارچگی در ساختار بخش دولتی و کاهش ناهماهنگی‏ها و
برقراری نظم، تعداد پست‏های مدیریتی به حداقل ممکن کاهش یابد و توسعه تشکیلات
دولتی با محدودیت و اعمال نظارت‏های لازم همراه شود.
۴ـ۲ـ آن دسته از وظائفی که الزاماً باید به صورت ملی انجام شود، قانونمند و مشخص
گردد و انجام آنها به دستگاه‏های ملی محول شود. همچنین، آن دسته از وظائفی که
الزاماً جزو وظائف ‎‎‎ منطقه‏ای و محلی است، باید با اعطای اختیارات لازم به مقامات
محلی واگذار شود و اختیارات لازم در خصوص تصمیم‏گیری، اجرا، تخصیص منابع به
اینگونه مقامات داده شود.
۵ـ۲ـ برای پاسخگویی مقامات محلی در قبال مجلس شورای اسلامی، سازوکارهای مناسب در
حدود اختیارات محوله، پیش بینی شود.
۶ـ۲ـ شوراها و مراجع متعدد تصمیم‏گیری ساماندهی و محدود گردند و متقابلاً
اختیار‏لازم‏برای‏اتخاذ تصمیم، به هیات وزیران و کمیسیون‏های دولت واگذار شود.
۷ـ۲ـ امور هر وزارتخانه ‎‎‎ در سطح استان، شهرستان و بخش حتی الامکان دریک واحد
سازمانی انجام پذیرد و از ایجاد سازمان‏های متعدد استانی، شهرستانی و نظایر آن،
اجتناب شود.
۸ـ۲ـ وظائف دولت در روستاها و دهستان‏ها در یک مجتمع دهستانی متمرکز گردد ( به
استثنای مدارس و واحدهای خدمات بهداشتی و درمانی)
۹ـ۲ـ تعداد واحدهای سازمانی خارج از کشور محدود گردیده و تحت نظارت و با هماهنگی
نمایندگی‏های وزارت امور خارجه فعالیت نمایند. هر گونه توسعه در این خصوص، با اخذ
مجوز از دولت امکان‏پذیر می‏باشد.

۳ـ سیاست‏های اجرایی برنامه تحول در نظام‏های مدیریتی
۱ـ۳ـ برای منطقی نمودن مدت تصدی مدیران در یک سمت، تدابیر لازم اتخاذ شود و در
موارد ضرور، اصل ثبات مدیریتی رعایت گردد.
۲ـ۳ـ به منظور ارتقای سطح کیفیت مدیریت دردستگاه‏های دولتی و پرهیز از روش‏های
انتخاب محدود و بسته، تدابیر لازم برای ایجاد رقابت منطقی در تصدی پست‏های مدیریت
پیش‏بینی گردد و برای ثبت و مستندسازی تجربیات، موفقیت‎‏ها و نقاط ضعف و قوت
مدیران کارنامه عملکرد تهیه شود.
۳ـ۳ـ هر یک از دستگاه‏های اجرایی باید از نظر میزان موفقیت در اجرای برنامه،
کارآیی، جلب رضایت مردم و ارباب رجوع، سطح کیفیت محصولات
‎‎‎(کالاها و خدمات) براساس شاخص‏ها و الزامات تعریف شده مورد ارزیابی و
رتبه‏بندی قرار گیرند و دراین خصوص گزارش‏های سالانه تهیه و تنظیم و به دولت و
جامعه ارائه شود.
۴ـ۳ـ میزان موفقیت کل نظام اداری کشور، براساس شاخص‎های کلان و اساسی، باید به طور
منظم ارزیابی و گزارش لازم تهیه و به دولت ارائه شود.
۵ـ۳ـ نظام های مدیریتی مناسب و جدید برای جایگزین نمودن روش‏های مورد عمل در اداره
امور اجرائی کشور، بویژه در بخش‏های مهم، نظیر آموزش و پرورش، بهداشت و درمان،
کشاورزی، راه و ترابری، دفاع و قضائیه، طرح ریزی و به دولت پیشنهاد گردد.

۴ـ سیاست های اجرایی برنامه تحول در نظام های استخدامی
۱ـ۴ـ مقررات استخدامی براساس انتخاب اصلح و رویکرد حذف قطعی استخدام‏های خارج از
فضای رقابتی، مورد تجدید نظر اساسی قرار گیرد.
۲ـ۴ـ مقررات استخدامی متنوع باید در نظام اداری کشور حذف و اینگونه مقررات به دو
نوع مقررات دائم و موقت منحصر و محدود گردد.
۳ـ۴ـ استخدام‏های دائمی کاهش یابد و صرفاً به مشاغل حساس و خاص که ماهیتاً باید به
صورت دائمی انجام پذیرد، محدود شود. مقررات استخدامی باید از قرار داد یک طرفه و
سی ساله به تعهدات دوجانبه ( دولت و کارمند) تبدیل گردد و زمان‏های متنوع کمتر از
۳۰ سال جایگزین شود.
۴ـ۴ـ در مواردی که فعالیتها براساس ‎‎‎ قیمت تمام شده انجام می‏گردد و هزینه مبنای
کنترل دستگاه‏ها می‏باشد، اختیارات استخدامی بیشتری، با رعایت ضوابط،
به‏دستگاه‏های دولتی‏تفویض‏شود‏تا راساً نسبت‏به امور‏مدیریتی‏اتخاذ‏تصمیم نمایند.
۵ـ۴ـ با کاهش اندازه دولت، حقوق و مزایا و جبران خدمت مکفی برای کارکنان دولت برقرار شود.

۶ـ۴ـ پرداخت بخشی از مزایای کارکنان دولت دراختیار مدیران قرار گیرد تا براساس
شاخص‏های ارزیابی عملکرد، پرداخت ها انجام پذیرد. در این راه، جلب رضایت مردم جزء
لاینفک اصول پرداخت قرار گیرد.
۷ـ۴ـ به منظور کاهش چسبندگی شاغلین در حوزه تامین اجتماعی، مقررات یکسان وضع گردد
و جابجایی بین بخش دولتی وغیردولتی امکان‏پذیر گردد.
۸ـ۴ـ مفهوم بازنشستگی از نظر سن واقعیت یابد و به حقوق و مستمری بازنشستگان رسیدگی
موکد شود.
۹ـ۴ـ مشاغل در دستگاه‏های دولتی تخصصی شود و رشته‏های تحصیلی دانشگاهی برای
رسته‏های شغلی مرتبط، محدود شود.
۱۰ـ۴ـ ورود به خدمات دولتی با مدارک تحصیلی غیردانشگاهی، لغو گردد و موارد مستثنی،
مشخص شود.
۱۱ـ۴ـ نظام پرداخت برای دستگاه‏های ستادی دولت، از امتیازات ویژه‏ای برخوردار باشد
تا امکان جذب بهترین متخصصان، مبتکرین و نوآوران در بخش دولت فراهم شود.
۱۲ـ۴ـ مشاغل کارشناسی و ستادی همانند اعضای هیات علمی دانشگاه‏ها از رتبه‏های
تخصصی مختلفی برخوردار باشند، تا ضمن تقویت انگیزه و قاعده مند نمودن‏مسیر
ارتقای‏شغلی آنان، امور دولت توسط بهترین‏ها انجام و مدیریت شود.
۱۳ـ۴ـ برای استخدام به هر شکل در بخش دولتی، احراز حداقل‏های علمی و تخصصی الزامی
گردد.
۵ـ سیاست‏های اجرایی برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی
۱ـ۵ـ برنامه آموزش کارکنان دولت با هدف افزایش و به هنگام نمودن دانش، بینش و
مهارت، همراه با انگیزش لازم، تدوین شود.
۲ـ۵ـ صلاحیت موسسات آموزشی غیردولتی برای اجرای بخشی از آموزش‏های کارکنان دولت
مشخص شود.
۳ـ۵ـ از تبدیل دستگاه‏های دولتی به محلی برای کسب مدارج دانشگاهی، از طریق استفاده
از امکانات دولتی، اجتناب شود.
۴ـ۵ـ مدیران عالی و اجرایی کشور در سطوح مختلف، باید از آموزش‏های مورد نیاز در
چهارچوب نظام آموزش کارکنان دولت برخوردار گردند.
۵ـ۵ـ در نظام ارزشیابی کارکنان دولت، معیار رضایتمندی مردم، ارباب رجوع، مدیر و
همکاران ملحوظ گردد.

۶ـ سیاست های‏اجرایی برنامه‏اصلاح فرآیندها، روش‏های‏انجام‏کار‏و‏فن‏آوری اداری
۱ـ۶ـ نظام‏های مکانیزه در دستگاه‏های اجرایی با هدف تسریع، تسهیل، دقت و ارتقای
سطح کیفیت ‎‎‎ طراحی و توسعه یابد و به تدریج، رویه‏ها و شیوه‏‏های انجام کار خود
کار گردد.
۲ـ۶ـ نظم و انضباط اداری در رفتار و عملکرد مقامات، مدیران و کارکنان دستگاه‏های
دولتی تقویت گردد و دستگاه‏های اجرایی کشور با توجه به این معیار و سایر معیارهای
پیش گفته، مورد ارزیابی قرار گیرد.
۳ـ۶ـ استفاده و بکارگیری ‎‎‎ فنون و روش‏های نوین در دستگاههای دولتی با اولویت
پیگیری شود و برای ترغیب دستگاه‏های دولتی نسبت به اینگونه اقدامات، سازوکارهای
تشویقی و انگیزشی لازم پیش بینی شود.
۴ـ۶ـ برای تحول در نظام اداری کشور از دیدگاه‏ها و تجربیات متخصصان داخل و خارج
استفاده گردد و تجربه‏های موفق کشورها اخذ، منتشر و موارد مطلوب و مناسب، مورد
بهره‏برداری قرار گیرد.

۷ـ سیاست‏های اجرایی برنامه ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
۱ـ۷ـ خدمات قابل ارائه به مردم، شفاف و مراحل انجام آن مشخص، زمانمند و با تضمین
سطح کیفیت مطلوب طراحی و به اطلاع آنان رسانده شود.
۲ـ۷ـ اصل در نظام اداری کشور، جلب رضایت شهروندان و ارباب رجوع است. در موارد تضاد
منافع، جلب و رعایت منفعت مردم ملاک عمل است. دستگاه‏های اجرایی خدمتگزار و پاسخگو
به مردم هستند و در قبال خسارات احتمالی وارده به مردم، مسئوول و جبران کننده
می‏باشند.
۳ـ۷ـ تداوم خدمات وارتقای کارکنان دولت، منوط به رضایتمندی مردم و
ارباب رجوع است. مقررات استخدامی کارکنان دولت براساس این راهبرد، اصلاح و بازنگری
شود.
۴ـ۷ـ در انجام خدمات، اصل بر اعتماد به مردم است. در موارد تخلف، با قاطعیت رفتار
و برخورد شود.
۵ـ۷ـ ارائه خدمات دولتی به مردم نباید در گرو یکدیگر قرار گیرد. دستگاه‏های دولتی
انجام وظائف را به تحقق وظائف دیگر دستگاه‏ها، موکول ننمایند.
۶ـ۷ـ مدیران و کارکنانی که بیشترین سطح رضایت مندی و کیفیت خدمات را برای مردم و
مراجعان فراهم می‏کنند، مورد شناسایی، تقدیر و تشویق قرار گیرند.
۷ـ۷ـ نظام اطلاع رسانی خدمات دولتی به صورتی سهل و آسان طراحی شود. به نحوی که
مردم بتوانند به طرق مختلف به اطلاعات مورد نیاز خود از نظام اداری کشور، دسترسی
داشته باشند.
۸ـ۷ـ با پدیده مذموم فساد اداری و انواع مصادیق آن ، برخورد قاطع شود و مقررات
مناسب درارتباط با جلوگیری و مبارزه با آن، تدوین گردد.
۹ـ۷ـ سازوکارهای مناسب برای کسب پیشنهاد‏های مردم و ارباب رجوع و استفاده از آنها،
پیش‏بینی شود و به طور منظم سطح رضایتمندی آنان از خدمات دولتی، مورد ارزیابی قرار گیرد.

ج ـ تعیین مسئولیت ‏های اجرایی برنامه تحول

۱ـ سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور، مسئوولیت تنظیم لوایح، مصوبات،
دستورالعمل‏ها و هماهنگی نظارت بر اجرای برنامه تحول در نظام اداری کشور را برعهده
خواهد داشت و موظف است در مقاطع معین، چگونگی انجام کار و پیشرفت اجرای برنامه را
به طور مستمر به شورای عالی اداری گزارش نماید.

۲ـ سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور مکلف است تدابیر و تمهیداتی اتخاذ نماید که
تدوین قوانین، ضوابط و دستور العمل‏های اجرایی برنامه تحول در نظام اداری کشور
حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۲، انجام و نتایج موردنظر تحقق یابد.

۳ـ کلیه وزارتخانه‏ها، سازمان‏ها و موسسات دولتی موظفند در چهارچوب برنامه مذکور و
به شرح مندرج در جداول موضوع بند (ج) این تصویبنامه، همکاری و هماهنگی های لازم را
با سازمان مذکور، به عمل آورند.

۴ـ اجرای برنامه تحول درنظام اداری کشور به عهده کلیه دستگاه های اجرایی کشور
می‏باشد. وزرا و روسای سازمان‏های مستقل دولتی موظفند اجرای این برنامه را براساس
مصوبات ذیربط، در اولویت کاری دستگاه خود قرار دهند و گزارش پیشرفت کار را هر سه
ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارش نمایند.

محمد ستاری فر
معاون رئیس جمهور و دبیرشورای عالی اداری