آیین‌نامه طرح ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بزرگداشت یاد شهیدان و تجلیل از ایثارگران حماسه دفاع مقدس و اعطای تسهیلات فرهنگی و هنری به خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۴/۰۱

[به موجب ماده ۱۰ آیین‌نامه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مصوب ۱۳۸۸/۷/۲۰ لغو شده است.]


‌شماره : ۹۴۹۵ت۲۴۴۶۵‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۳.۰۵

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۲.۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۳۷۶۲۵ مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۸‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد بند (‌د) ماده (۱۵۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – آیین‌نامه طرح ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و‌ بزرگداشت یاد شهیدان و تجلیل از ایثارگران حماسه دفاع مقدس و اعطای تسهیلات فرهنگی و هنری به‌ خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگران را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱- تعاریف:
۱- منظور از دستگاههای مشمول بند (‌د) تبصره (۱۵۹) قانون برنامه سوم «‌کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها و‌ موسسات و شرکتهای دولتی، بانکها، شهرداریها، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج، نهادهای‌ عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح و سایر دستگاهها و سازمانهایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده‌ می‌کنند» می‌باشد.
۲- منظور از شورا «‌شورای هماهنگی و نظارت بر امر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارایه تسهیلات و‌ خدمات فرهنگی و هنری به ایثارگران» می‌باشد.
۳- منظور از دستگاههای متولی ایثارگری «‌بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان‌ انقلاب اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، ستاد امور آزادگان و نیروی مقاومت بسیج»‌می‌باشد.
۴- منظور از دستگاههای همکار دستگاههایی هستند که در خصوص فرهنگ ایثار و شهادت و یا تجلیل‌ از ایثارگران حماسه دفاع مقدس اطلاعاتی در آنها جمع آوری شده و یا می‌تواند در زمینه تصمیم‌سازی و‌تصمیم‌گیری کمک موثری داشته باشند.


‌ماده ۲- ‌به منظور تحقق هدف مندرج در بند (‌د) تبصره (۱۵۹) قانون برنامه سوم در جهت ترویج‌ فرهنگ ایثار و شهادت و بزرگداشت یاد شهیدان و تجلیل از ایثارگران حماسه دفاع مقدس و اعطای‌ تسهیلات فرهنگی و هنری به ایثارگران، محورهای مربوط به فعالیت هر دستگاه به شرح جدول پیوست تعیین‌می‌گردد.


‌ماده ۳- به منظور ایجاد انسجام و هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاههای مشمول بند (‌د) ماده (۱۵۹) قانون برنامه سوم و همچنین استفاده از ظرفیتهای دستگاههای یادشده، شورایی تحت عنوان شورای‌ هماهنگی و نظارت بر امر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارائه تسهیلات و خدمات فرهنگی و هنری به‌ ایثارگران با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:
۱- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌عضو و رییس شورا
۲- وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری یا معاون ذی‌ربط ‌عضو شورا
۳- وزیر آموزش و پرورش یا معاون‌ ذی‌ربط ‌عضو شورا
۴- وزیرکشور یا معاون ذی‌ربط ‌عضو شورا
۵- وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی یا معاون ذی‌ربط ‌عضو شورا
۶- رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ‌عضو شورا
۷- رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ‌عضو شورا
۸- رییس بنیاد شهید انقلاب اسلامی ‌عضو شورا
۹- رییس ستاد رسیدگی به امور آزادگان ‌عضو شورا
۱۰- رییس سازمان ملی جوانان ‌عضو شورا
۱۱- رییس سازمان تبلیغات اسلامی یا معاون ذی‌ربط ‌عضو شورا
۱۲- رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذی‌ربط ‌عضو شورا
۱۳- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون ذی‌ربط عضو شورا
۱۴- شهردار تهران یا معاون ذی‌ربط عضو شورا
۱۵- یکی از مشاوران رییس جمهور به انتخاب رییس جمهور عضو شورا
۱۶- دبیر شورای فرهنگ عمومی مسؤول دبیرخانه شورا

۱۷- رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران. [الحاقی ۱۳۸۳/۵/۴]

‌تبصره ۱- ‌شورا می‌تواند در صورت لزوم از نمایندگان سایر دستگاهها برای شرکت در جلسات دعوت‌ نماید.

‌تبصره ۲- ‌جلسات شورا حداقل هر دوماه یک بار تشکیل و هر شش ماه یک بار، گزارشی به دولت ارائه‌ خواهد شد.


‌ماده ۴- ‌وظایف شورا به شرح زیراست:
۱- تدوین و بررسی برنامه‌های لازم جهت اجرای طرح.
۲- بررسی و در صورت لزوم به تصویب برنامه‌ها و پیشنهادهایی که در تحقق اهداف این طرح از طرف‌ دستگاه‌های مشمول، تهیه و ارائه می‌شود.
۳- دریافت گزارش عملکرد دستگاههای مشمول طرح و ارزیابی فعالیت‌های انجام شده.
۴- ارائه پیشنهادهای لازم به منظور بهبود و استمرار اقدامات انجام شده، به ستاد موضوع بند (ج) ماده (۱۶۲) قانون برنامه سوم توسعه.
۵- توزیع اعتبارات ردیف موضوع ماده (۶) این آیین‌نامه.
۶- صدور دستورالعملهای اجرایی در جهت سیاستگذاری وانجام هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای‌ دستگاههای مشمول در موارد نیاز و ابلاغ آن با امضای رییس شورا.
۷- اخذ گزارش‌های دوره‌ای از عملکرد دستگاهها و نهادهای ذی‌ربط در اجرای وظایف پیش‌بینی شده در‌طرح.
۸- تعریف و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت با رعایت مقررات مربوط.‌

تبصره – ‌دبیرخانه شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر خواهد بود.


‌ماده ۵- ‌استفاده‌کنندگان از تسهیلات این آیین‌نامه شامل خانواده‌های شهدا، اسرا، مفقودالاثرها و‌خانواده‌های آنان اعم از والدین، همسر، فرزندان، برادران و خواهران و جانبازان و خانواده‌های آنان (‌همسر و‌ فرزندان) و آزادگان و رزمندگان خواهد بود.

‌تبصره ۱- تعریف هریک از مصادیق با تعاریف مندرج در قوانین و مقررات موضوع منطبق و ملاک عمل‌شود.

‌تبصره ۲- نحوه میزان و اولویت‌بندی ارائه خدمات موضوع این طرح، به موجب مصوبات شورا خواهد‌بود.


‌ماده ۶- به منظور امکان تحقق اهداف مندرج در بند(‌د) تبصره (۱۵۹) قانون برنامه سوم توسعه، سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبارات مورد نیاز برای فعالیتهای مندرج در جدول پیوست این‌ آیین‌نامه را در ردیف متمرکز و مستقل در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید تا زیر نظر شورا بین‌ دستگاههای ذی‌ربط توزیع گردد.

‌تبصره – مفاد این ماده نافی تکالیف دستگاههای اجرایی و نهادهای متولی امور ایثارگران در انجام‌ وظایف مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اختصاص اعتبارات سالانه معمول نخواهد بود.


‌ماده ۷- کلیه دستگاههای مشمول طرح و دستگاههای متولی امور ایثارگران موظفند دستورالعملهای‌ اجرایی مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بزرگداشت یاد شهیدان و تجلیل از ایثارگران انقلاب و‌حماسه دفاع مقدس و اعطای تسهیلات ویژه در فعالیتهای فرهنگی و هنری به ایثارگران و خانواده معظم شهدا‌ را در چارچوب اختیارات قانونی خود و منطبق با جدول پیوست ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه،‌تنظیم و پس از تأیید بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط با هماهنگی شورا اجرا نمایند.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور