‌آیین‌نامه نحوه برگزاری گردهمایی‌های بین‌المللی [مصوب ۱۳۸۰]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۸/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۹/۲۱

[به موجب آیین‌نامه نحوه برگزاری گردهمایی‌های بین‌المللی، مصوب ۱۳۸۳/۱۱/۲۵ لغو شده است.]

‌شماره ۳۳۱۵۱ت۲۴۵۸۵هـ – ۱۳۸۰/۸/۳۰


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۸/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره ۴۷۴۰ مورخ ۱۳۸۰.۲.۱۰ معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور و به استناد‌ اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه برگزاری گردهمایی‌های بین‌المللی را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ـ منظور از گردهمایی در این آیین‌نامه، سمینار، همایش، بزرگداشت موضوع تبصره (۳) ماده (۱) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های‌ غیر ضرور و جلوگیری از تجمل گرایی- مصوب ۱۳۷۰- می‌باشد.


‌ماده ۲ـ گردهمایی‌هایی بین‌المللی شناخته می‌شوند که دارای تمامی ویژگی‌های زیر باشند:
‌الف: با مشارکت یک یا چند سازمان یا انجمن تخصصی بین‌المللی برگزار شود.
ب: دارای هدف و موضوع بین‌المللی باشد(‌یعنی همایش مخاطبینی از ملیت‌های گوناگون داشته یا موضوع مورد علاقه ملیت‌های مختلف را مورد‌بحث قرار می‌دهد.
ج- شخصیت‌های مبرز از کشورهای مختلف در کمیته‌های برنامه‌ریزی آن عضویت و مشارکت فعال داشته باشند.
‌د- بخش قابل قبولی از سخنرانی‌ها و مقاله‌های علمی توسط شرکت‌کنندگان خارجی ارایه شود.


‌ماده ۳ـ برگزاری همایش‌های بین‌المللی توسط دستگاههای اجرایی منوط به تصویب هیأت وزیران است. وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه موظف‌ است پیشنهاد برگزاری هر همایش را حداقل شش ماه قبل از تاریخ برگزاری همایش و همراه با اطلاعات لازم نظیر نام، هدف بو نتایج احتمالی برگزاری‌ همایش و کشورها و یا سازمانهای مشارکت کننده و همچنین برآورد تقریبی هزینه‌های برگزاری آن به هیأت وزیران ارایه نماید.

‌تبصره ۱ـ در کمیته علمی همایش‌هایی که جنبه علمی دارند لازم است تعدادی از
استادان و محققان مبرز با تخصص مربوط از دانشگاهها و مراکز‌ پژوهشی کشور حضور داشته باشند.

تبصره ۱ـ در کمیته علمی همایش‌هایی که جنبه علمی دارند لازم است تعدادی از استادان و محققان مبرز با تخصص مربوط از دانشگاهها و مراکز‌ پژوهشی کشور حضور داشته باشند.

‌تبصره ۲ـ موارد استثناء که وزرا و رؤسای سازمانهای مستقل در ملاقاتها و برنامه‌های خارجی برگزاری یکی از موارد مندرج در ماده (۱) را تفاهم‌. می‌نمایند از مدت مندرج در این بند مستثنی بوده و در اولین فرصت در جلسه هیأت وزیران مطرح خواهد شد.


‌ماده ۴ـ جلسات کاری از قبیل مذاکرات، میز گرد، جشنواره و دوره‌های آموزشی نظری و کاربردی بلند مدت و کوتاه مدت که مؤسسات آموزشی و‌ دستگاههای اجرایی در راستای انجام وظایف قانونی خود با حضور و یا با استفاده از اتباع خارجی یا نمایندگان سایر دولت‌ها و یا سازمانهای بین‌المللی‌ برگزار می‌نمایند، همایش بین‌المللی تلقی نشده و مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشد.


ماده ۵ـ همایش‌هایی که با حضور رؤسا و اعضای هیأت‌های نمایندگی دایم یا موقت دولت‌های خارجی و یا سازمان‌های بین‌المللی در ایران برگزار‌ می‌شود، همایش بین‌المللی تلقی نمی‌گردد.


‌ماده ۶ـ برگزاری سمینار، کنگره، بزرگداشت، گردهمایی که فاقد شرایط مندرج در این آیین‌نامه باشد تحت عنوان بین‌المللی توسط دستگاههای اجرایی‌ به استثنای وزارت امور خارجه ممنوع است.

معاون اول رئیس جمهور- محمدرضا عارف