آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون معلمان، پزشکان و پیراپزشکان وظیفه

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۳/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۴/۱۱

‌شماره ۱۴۲۱۲ت۲۲۹۶۹ه – ۱۳۸۰/۴/۴


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۳/۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۵۸۵۱ مورخ ۱۳۷۹.۳.۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد تبصره (۲)‌ ماده (۱) مکرر اصلاحی قانون معلمان، پزشکان و پیراپزشکان وظیفه – مصوب ۱۳۷۷ – آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – در این آیین‌نامه عبارت‌های زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
‌الف – ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح.
ب – کتابداران وظیفه: مشمولان موضوع این آیین‌نامه.
پ – سازمان‌های به کار گیرنده: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری مجلس شورای اسلامی.


‌ماده ۲ – سازمان به کار گیرنده در زمان صلح با رعایت کامل این آیین‌نامه می‌توانند به منظور رفع بخشی از نیازهای خود در کتابخانه‌های شهری و‌روستایی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی از خدمت کتابداران وظیفه‌ای که آموزش دیده و دوره
ضرورت را می‌گذرانند به صورت مأمور استفاده‌ نمایند.


‌ماده ۳ – سازمانهای به کار گیرنده مکلفند تعداد کتابداران وظیفه مورد نیاز خود را به تفکیک محل به کارگیری آنان دو ماه قبل از هر اعزام به وزارت دفاع‌ و پشتیبانی نیروهای مسلح ارسال نمایند تا پس از هماهنگی به ستاد کل اعلام شود.


‌ماده ۴ – ستاد کل پس از دریافت نیازمندی‌های سازمان‌های به کار گیرنده و با رعایت حفظ توازن رزمی نیروهای مسلح نسبت به تعیین تعداد کتابداران‌ وظیفه اقدام و جهت اجرا به نیروهای مسلح ابلاغ می‌نماید.


‌ماده ۵ – کتابداران وظیفه سهمیه سازمانهای به کارگیرنده پس از طی آموزش مقدماتی در مراکز آموزشی که توسط ستاد کل تعیین شده است به‌ سازمانهای به کار گیرنده مأمور و اسامی آنان به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام می‌شود.

‌تبصره – در مواقع بحران با تصویب فرمانده معظم کل قوا مأموریت کتابداران وظیفه لغو می‌شود و برای تعیین محل خدمت در اختیار ستاد کل قرار‌ می‌گیرند.


‌ماده ۶ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۲/۸]
حقوق و مزایای کتابداران وظیفه با رعایت ماده (۷) قانون مطابق جدول هایی است که توسط ستاد کل تهیه و به سازمان‌های به کار گیرنده ابلاغ می‌شود.

‌تبصره ۱ – کتابداران وظیفه از کلیه مزایایی که برای مشمولان وظیفه عمومی مطابق مقررات در نظر گرفته می‌شود برخوردار هستند.

‌تبصره ۲ – کسور قانونی مقرر در قوانین نیروهای مسلح، بر اساس حقوق کتابداران وظیفه کسر و به همراه سهم دولت که از محل بودجه دستگاه محل‌ خدمت تأمین می‌شود در پایان هر ماه به حساب صندوق بیمه بازنشستگی نیروی مربوط واریز می‌شود.


‌ماده ۷ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۲/۸]
تأمین هزینه‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی، خوراک، پوشاک، مسکن و بیمه عمر و حوادث کتابداران وظیفه طبق قوانین و مقررات نیروهای‌ مسلح بر عهده سازمان به کار گیرنده است و این افراد از لحاظ انضباطی و کیفری تابع قوانین و مقررات نیروهای مسلح هستند.

‌تبصره – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است سهم سرانه بیمه درمانی کتابداران وظیفه را به سازمان‌های به کار گیرنده پرداخت نماید.


‌ماده ۸ – مدت آموزش نظامی مقدماتی کتابداران وظیفه توسط یگان آموزش دهنده برابر ضوابط تعیین می‌شود.

‌تبصره ۱ – مشمولانی که قبل از اعزام به خدمت، آموزش مقدماتی را در نیروهای مسلح گذرانده باشند با ارایه گواهی به یگان آموزش دهنده از انجام‌ آموزش نظامی معاف می‌شوند.

‌تبصره ۲ – نیروی آموزش دهنده مکلف است پس از پایان آموزش نظامی مقدماتی کتابداران وظیفه را به منظور ادامه خدمت دوره ضرورت به‌سازمان‌های به کار گیرنده معرفی نماید.


‌ماده ۹ – سازمان‌های به کار گیرنده موظفند تخلفات کتابداران وظیفه را بر اساس آیین‌نامه انضباطی نیروهای مسلح به سازمان‌های ذیربط در نیروهای‌ مسلح اعلام نمایند؛ سازمان یاد شده موظف است تا دو ماه نتیجه رسیدگی و اقدام لازم را به سازمان به کار گیرنده اعلام نماید.


‌ماده ۱۰ – در صورتی که سازمان‌های به کار گیرنده نتوانند از کتابداران وظیفه در کتابخانه‌های موضوع قانون اصلاح قانون معلمان، پزشکان و‌ پیراپزشکان وظیفه – مصوب ۱۳۷۷ – استفاده نمایند، با هماهنگی ستاد کل در خصوص بازگردان افراد یاد شده، به نیروی مربوط اقدام می‌نمایند.


‌ماده ۱۱ – هر گونه نقل و انتقال کتابداران وظیفه در ایام خدمت حسب مورد با موفقت یگان مربوط و با اطلاع ستاد کل صورت می‌گیرد.


‌ماده ۱۲ – سازمان‌های به کار گیرنده مکلف کتابداران وظیفه را در پایان دوره برای دریافت کارت پایان خدمت به یگان آموزش دهنده معرفی نمایند.

‌معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی