‌قانون معلمان، پزشکان و پیراپزشکان وظیفه

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۰۷/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۸/۱۰

ماده ۱ – از تاریخ تصویب این قانون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همه‌ساله تعدادی از مشمولان وظیفه را که‌ دارای مدارک تحصیلی دیپلم و بالاتر از آن می‌باشند پس از انجام دوره آموزش نظامی برای انجام بقیه خدمت دوره ضرورت به منظور خدمت در‌ وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نهضت سوادآموزی برای انجام فعالیتهای اصلی این وزارتخانه‌ها در بخشهای‌ محروم کشور و نقاط محروم آموزشی به صورت مأمور در اختیار وزارتخانه‌های مذکور و نهضت سوادآموزی قرار می‌دهد.


ماده ۱ مکرر – [الحاقی ۱۳۷۷/۷/۱۲]
از تاریخ تصویب این قانون در زمان صلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همه ساله تعدادی‌ از مشمولان وظیفه فارغ‌التحصیل در رشته کتابداری را بنا به درخواست وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد سازندگی و سازمان اداری‌ مجلس شورای اسلامی پس از تایید ستاد کل نیروهای مسلح با رعایت اصل (۱۴۷) قانون اساسی و تبصره (۴۸) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، پس از انجام دوره آموزش نظامی به منظور گذرانیدن بقیه خدمت دوره ضرورت در کتابخانه‌های شهری و‌ روستایی به صورت مامور، در اختیار وزارتخانه‌های مذکور و کتابخانه مجلس شورای اسلامی قرار می‌دهد.

‌تبصره ۱ – تکالیفی که در این قانون بر عهده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذارده شده است، حسب مورد عیناً‌ در خصوص وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد سازندگی اجرا خواهد گردید.

‌تبصره ۲ – آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد سازندگی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان امور‌ اداری و استخدامی کشور ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون معلمان، پزشکان و پیراپزشکان وظیفه]


‌ماده ۲ – تعداد این قبیل مشمولین در هر دوره بر اساس اعلام نیاز وزارتخانه‌های مذکور و نهضت سوادآموزی و موافقت ستاد فرماندهی کل‌نیروهای مسلح می‌باشد.


‌ماده ۳ – مشمولان مذکور علاوه بر طی دوره آموزش نظامی موظف به گذراندن دوره آموزشی مهارتهای حرفه‌ای طبق برنامه‌ای که هر یک از‌ وزارتخانه‌ها و نهضت سوادآموزی تدوین و اعلام می‌نمایند می‌باشند.


‌ماده ۴ – [اصلاحی ۱۳۷۲/۶/۳۰]
مشمولانی که پس از پایان دوره آموزش نظامی مهارتهای حرفه‌ای در آزمایشهای نهایی موفقیت حاصل نمایند، بر اساس قوانین و مقررات مورد‌ عمل ارتش جمهوری اسلامی ایران به درجات نظامی نایل خواهند شد. آموزش مهارتهای حرفه‌ای معلمان وظیفه که توسط وزارت آموزش و پرورش و‌ نهضت سوادآموزی به اجرا درمی‌آید جایگزین آموزشهای تخصصی لازم جهت نیل به درجات نظامی مربوط خواهد بود.

‌تبصره – [حذفی ۱۳۷۲/۶/۳۰]

[مشمولانی که مدرک تحصیلی آنها بالاتر از دیپلم است بر اساس قوانین نظام وظیفه به کسب درجه نائل می‌شوند.]


‌ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۷۷/۷/۱۲]
‌این مدت از خدمت مشمولین فوق جزو خدمت وظیفه محسوب خواهد شد. افراد مذکور از نظر انضباطی و کیفری تابع قوانین و مقررات‌ نیروهای مسلح بوده و از لحاظ آموزشی، بهداشتی و درمانی تابع قوانین و مقررات وزارتخانه‌های مذکور می‌باشند.


‌ماده ۶ – [اصلاحی ۱۳۷۷/۷/۱۲]
تعیین محل خدمت افرادی که صلاحیت علمی و اخلاقی آنان با نظر وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ و نهضت سوادآموزی در طی دوره آموزش نظامی و مهارتهای حرفه‌ای برای قبول مسئولیت معلمی پزشکی، پیرا پزشکی و کتابداری مناسب تشخیص داده نشود به عهده ستاد فرماندهی‌کل نیروهای مسلح خواهد بود.


‌ماده ۷ – به مشمولان این قانون در مدت خدمت ضرورت حقوق و مزایای معادل درجه استحقاقی و هزینه خوراک، پوشاک و مسکن طبق ضوابط‌ مورد عمل نیروهای مسلح پرداخت خواهد شد.


‌ماده ۸ – کلیه هزینه‌های دوره آموزش نظامی مشمولین این قانون اعم از حقوق و مزایا، لباس، جیره غذایی، درمان و غیره به عهده وزارت دفاع و‌ پشتیبانی نیروهای مسلح خواهد بود.


‌ماده ۹ – سازمان برنامه و بودجه مکلف است همه‌ساله اعتبارات لازم جهت اجرای این قانون را در ردیف جداگانه منظور و تأمین نماید.


‌ماده ۱۰ – فارغ‌التحصیلان فوق لیسانس که تعهد خدمت به مراکز آموزش عالی دارند مشمول این قانون نمی‌باشند.


‌ماده ۱۱ – آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای‌ مسلح و نهضت سوادآموزی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور ظرف سه ماه پس از ابلاغ تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[‌آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام خدمت مشمولان وظیفه در وزارت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی موضوع قانون معلمان،‌ پزشکان و پیراپزشکان وظیفه]


‌قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و یک تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و پنجم مهرماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس‌ شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1369.8.3 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی