آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران [مصوب ۱۳۷۹]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۱/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۲۰

[به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، لغو شده است.]

‌شماره: ۵۵۳۳۸ت۲۳۹۳۸هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۳


‌[اصلاحی ۱۳۸۰/۸/۲۰]

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۳۰ بنا به پیشنهاد شماره ۳۱۹.۱۵۷۴-۱۰۵.۶۶۷۷ مورخ ۱۳۷۹.۱۰.۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی و‌ به استناد ماده (۲۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر،‌ تصویب نمود:

‌ماده ۱-‌ دولت موظف است نسبت به حذف انحصار خرید برگ سبز چای اقدام کند و فعالیت‌های مربوط به خرید برگ سبز چای و تبدیل به چای‌خشک و بسته بندی و توزیع آن را به اشخاص حقیقی، حقوقی واگذار نماید.

‌ماده ۲- کارخانه‌های چای سازی موظف می‌باشند، از ابتدای برنامه سوم، رأسا” نسبت به خرید برگ سبز چای از کشاورزان چایکار و انجام عملیات‌ چای سازی اقدام نمایند.

‌ماده ۳ـ ‌به منظور نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه، سازمان چای کشور موظف است نسبت به تشکیل کمیته ای مرکب از نمایندگان سازمان چای‌ کشور (‌مسؤول کمیته ) سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ،‌ استانداری‌های گیلان و مازندران، نمایندگان اتحادیه کشاورزان چایکار و سندیکای کارخانجات چای شمال و اصناف، اقدامات لازم را معمول نماید.

‌ماده ۴ـ ‌دولت موظف می‌باشد نقدینگی مورد نیاز خرید برگ سبز چای و عملیات چای سازی را بر اساس بر آورد کمیته موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه‌ از محل اعتبارات تبصره‌ها تأمین و سی (۳۰% ) درصد سود متعلقه سالیانه آن را از محل درآمد عمومی تأمین نماید. بدیهی است پرداخت تسهیلات‌ موضوع این ماده و تبصره آن بر اساس برنامه خرید و با نظارت دقیق کمیته یاد شده انجام خواهد پذیرفت.

‌تبصره – کارخانه‌های چای سازی موظف می‌باشند، از محل تسهیلات دریافتی، مبالغ مورد نیاز کشاورزان چایکار را به منظور انجام عملیات زراعی‌ زمستانه و خرید کود شیمایی، بر اساس نظریه کمیته، به عنوان مساعد پرداخت نمایند.

‌ماده ۵ ـ خرید برگ سبز چای از کشاورزان بر اساس نرخ توافقی انجام می‌گیرد و نرخ پایه و تفکیک درجات برگ سبز بر اساس استانداردهای مشخص‌شده از طریق کمیته ماده (۳) این آیین‌نامه تعیین خواهد شد.

‌ماده ۶ـ مسؤولیت تولید و فروش چای تولیدی به عهده کارخانه‌های چای سازی است و اگر به سبب شرایط اقتصادی بازار چای، کارخانه‌ها موفق به‌ فروش چای استحصالی خود نگردند، سازمان چای می‌تواند چای خشک مورد بحث را بر اساس کیفیت و استاندارد تعیین شده به قیمت کارشناسی و‌ارزش کیفی خریداری نماید و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز این بخش را تأمین نماید.

‌ماده ۷ـ میزان واردات چای، با توجه به مقدار تولید و میزان مصرف چای کشور، توسط کمیته موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه تعیین می‌شود، و پس از‌تصویب شورای اقتصاد، با اولویت واردات توسط تولیدکنندگان و برای تهیه چای مخلوط یا عرضه مستقیم چای خشک خارجی، مجوز آن، با‌هماهنگی وزارت بازرگانی و سازمان چای کشور، اعطا خواهد شد.

‌ماده ۸ ـ وزارت کشور و وزارت بازرگانی موظف می‌باشند از ورود هر گونه چای، خارج از ضوابط موضوع ماده (۷) این آیین‌نامه، ممانعت نمایند.‌ بدیهی است چای‌هایی که خارج از ضوابط مذکور عرضه شود ، به عنوان کالای قاچاق و غیر مجاز تلقی می‌گردد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور