آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳۰ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۵/۱۶

.۹۲۹۹ت ۲۱۲۹۸‌هـ – ۱۳۷۸.۰۵.۰۶
&‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت مسکن و شهرسازی – وزارت کشور
&‌اراضی دولتی و واگذاری آنها ـ امور تعاونی ـ بودجه ـ تقسیمات کشوری و وظایف استانداران و فرمانداران ـ وزارتخانه‌ها ـ شوراهای مردمی ـ شهرداری ـ‌فرهنگ و هنر


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۴.۲۳ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور و مسکن و شهرسازی (‌موضوع نامه‌ شماره ۱.۳۷۹۵ مورخ ۱۳۷۸.۲.۲۵ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به استناد بند (‌د) تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور، آیین‌نامه‌ اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ – تعریف اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه به شرح زیر است:

‌الف – زمین مناسب: به زمینی اطلاق می‌شود که ضمن داشتن ابعاد مناسب برای احداث سینما، در نزدیکی مراکز پرتردد مردمی مانند مراکز خرید و‌ بوستان‌های بزرگ شهری، بر خیابان‌های اصلی، و دور از مراکز صنعتی و بزرگراه‌های شهری واقع شده باشد.

ب – سینما یا تالار نمایش: به محلی اطلاق می‌شود که حداقل دارای ۱۸۰ صندلی بوده و با داشتن امکانات نمایش فیلم ۳۵ یا ۷۰ میلیمتری سینمایی‌ حداقل ۳ نوبت در روز اقدام به نمایش فیلم برای عموم نماید.

ج – مجتمع فرهنگی: به بنایی اطلاق می‌شود که علاوه بر داشتن حداقل یک سالن سینمایی، دارای اماکنی برای ارائه خدماتی باشد که نظارت بر آن‌ فعالیت‌ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تابعه آن قرار دارد.

‌د – حداقل سهم بابت زمین: اجاره بهای سالانه معادل زمین‌های موقوفه همان منطقه یا احداث یک متر فضای تجاری توسط شهرداری به ازای هر ۵۰ متر‌مربع زمین واگذار شده می‌باشد.

‌هـ – سینما و مجتمع فرهنگی مستهلک شده: به سینما یا مجتمع فرهنگی اطلاق می‌شود که دارای زمین مناسب باشد، اما به دلیل قدمت و فرسودگی بنا‌ و تجهیزات و یا به دلایلی مانند آتش سوزی و تعطیل عمدی، قابلیت بهره برداری از ظرفیت اسمی آن موجود نباشد.

‌و – سینما: مراد از سینما در این آیین‌نامه هریک از محل‌های موضوع بندهای (‌الف، ب و ج) این ماده می‌باشد.

‌ز – سرانه قابل قبول سینمایی: وجود یک صندلی سینمایی به ازای هر یکصد نفر جمعیت شهری است.


‌ماده ۲ – تسهیلات تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور، به منظور تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاری در امر ساخت و بازسازی سینماها،‌ گسترش امکانات و فضاهای سینمایی و فرهنگی و جبران عقب‌ماندگی کمی و کیفی در این زمینه، کمک به بارور نمودن اوقات فراغت شهروندان به‌ویژه نسل جوان، مقابله مؤثر با تهاجم فرهنگی از طریق اشاعه محصولات فرهنگی و سینمایی ایرانی و کلاً با هدف نیل به سرانه قابل قبول سینمایی در‌سطح کشور، مصرف می‌شود.


ماده ۳ – تأمین زمین مناسب برای احداث یا بازسازی سینماها به یکی از صورت‌های زیر انجام می‌گیرد:

‌الف- در شهرک‌های جدید الاحداث، فروش زمین مناسب توسط وزارت مسکن و شهرسازی و در طرح‌های توسعه شهری، فروش زمین مناسب توسط‌ شهرداری با دریافت بهای منطقه‌ای زمین در اقساط ده ساله انجام می‌گیرد.

ب – واگذاری زمین مناسب توسط شهرداری به متقاضی احداث سینما، بدون انتقال مالکیت زمین، به مدت ۲۵ سال و با دریافت حداقل سهم بابت‌ زمین انجام می‌گیرد.‌


ماده ۴ – به منظور تسهیل و حمایت از احداث و بازسازی سینماها و در صورت هماهنگی طرح با طرح‌های جامع شهری، شهرداری‌های مشمول تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور، موظفند حداکثر معادل زیر بنای سالن‌های نمایش فیلم، مجوز ساخت تجاری و خدماتی صادر نمایند و برای‌ این مجوزها و صدور پروانه ساخت و پایان کار هیچ نوع هزینه و عوارضی دریافت نکنند، در مقابل سازندگان سینما می‌بایست متعهد شوند به مدت‌های‌ زیر از سینما بهره برداری فعال سینمایی نمایند:

‌الف – سازندگانی که در زمین خریداری شده از وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری، سینما احداث کنند، حداقل تا ده سال از تاریخ انتقال قطعی‌ زمین به نام آنان.

ب – سازندگانی که زمین متعلق به شهرداری را بدون انتقال به خود مورد بهره برداری سینمایی قرار می‌دهند، به مدت ۲۵ سال از آغاز بهره‌برداری‌ سینمایی.


‌ماده ۵ – چنانچه دریافت کننده تسهیلات از زمین متعلق به خود برای احداث یا بازسازی استفاده کند، تا ده سال از آغاز بهره‌برداری سینمایی حق تغییر‌ کاربری ندارد.


‌ماده ۶ – چنانچه متقاضی از زمین شهرداری برای احداث سینما استفاده کند و بعداً تصمیم به خریداری زمین از شهرداری بگیرد، تا ده سال پس از تاریخ‌ انتقال قطعی زمین به نام وی، حق تغییر کاربری آن را ندارد.


‌ماده ۷ – دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی می‌توانند آن دسته از سالن‌های خود را که به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حائز شرایط لازم باشند، با‌ استفاده از تسهیلات تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور به سینما تبدیل نمایند، در این صورت صاحبان سالن‌ها باید تعهد کنند حداقل به‌مدت ده سال، از آنها بهره‌برداری سینمایی نمایند.


‌ماده ۸ – چنانچه شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی با استفاده از تسهیلات تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور اقدام به ساخت سینما کنند،‌ می‌توانند در ساعاتی که به نمایش فیلم اختصاص ندارد، با رعایت مقررات مربوط، سینما را برای انجام مراسم و گردهمایی‌ها مورد استفاده قرار دهند.


‌ماده ۹ – تکمیل و اتمام سینماهای نیمه تمام، تبدیل سالن‌های فوق الذکر به سینما و بازسازی سینماهای مستهلک شده در اولویت می‌باشند.


‌ماده ۱۰ – طرح‌های بازسازی و احداث سینماها از نظر نمای بیرونی و داخلی و تجهیزات مورد نیاز، بر اساس ضوابطی خواهد بود که از سوی وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و ابلاغ می‌گردد.


‌ماده ۱۱ – متقاضیانی که شرایط مندرج در این آیین‌نامه را دارا هستند، می‌توانند مطابق با ضوابط مقرر در این آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) قانون بودجه‌ سال ۱۳۷۸ کل کشور از تسهیلات پیش بینی شده در ردیف متمرکز برای طرح‌های ساخت مراکز فرهنگی و سینمایی و از اعتبار بخش خدمات سهم هر‌ استان استفاده کنند.


‌ماده ۱۲ – تسهیلات آیین‌نامه تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که علاوه برداشتن سایر شرایط حداقل بیست‌ و پنج درصد (۲۵%) هزینه طرح مورد نظر را تأمین نمایند.
‌تعاونی‌هایی که به منظور احداث یا بازسازی سینماها تشکیل شده باشند، در اولویت قرار می‌گیرند.


‌ماده ۱۳ – گنجایش سینماهایی که با استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه ساخته می‌شوند، نمی‌تواند از ۱۸۰ صندلی کمتر و از ۴۰۰ صندلی بیشتر باشد.


‌ماده ۱۴ – مسئولیت تأیید طرح‌های احداث و بازسازی از نظر استانداردها، تطابق با جمعیت شهرها، تعداد بهینه سینما در هر شهر و ظرفیت بهینه هر‌ سینما و همچنین تشخیص تطابق هر طرح با آیین‌نامه شماره ۶۶۲۶ مصوب ۱۳۴۵.۷.۶ به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ادارات کل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند صرفاً طرح‌هایی را از آن نظر مورد بررسی قرار دهند که کلیات آن را قبلا" به تصویب رسیده باشد.


‌ماده ۱۵ – مسئولیت هدایت و نظارت بر اجرای این آیین‌نامه به عهده کمیته گسترش سینما که در هر استان به ریاست استانداری یا معاون وی و‌ عضویت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان مسکن و شهرسازی تشکیل می‌شود، می‌باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف‌ است، در ظرف مدت حداکثر ۳۰ روز از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، گزارش وضعیت موجود سینماهای هر استان را به تفکیک شهرها، درجه کیفی‌سینماها، عمر سینماها، مالکیت و ظرفیت هر سینما به انضمام پیشنهادهای خود در زمینه حداقل سینماهای مورد نیاز هر شهر و ظرفیت بهینه هر سینما‌ تهیه و جهت اقدامات بعدی در اختیار کمیته‌های یاد شده هر استان قرار دهد.


‌ماده ۱۶ – کمیته گسترش سینما در هراستان ظرف حداکثر دو ماه از تاریخ دریافت گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیمات لازم را جهت رفع‌ کمبودها از طریق بازسازی یا احداث سینماهای جدید در هریک از شهرهای با بیش از ۱۵.۰۰۰ نفر جمعیت با حضور شهردار و یا رییس شورای‌ اسلامی شهر مربوط اتخاذ نموده و به شهرداری برای اجرای و به کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط برای همکاری ابلاغ می‌نماید.


‌ماده ۱۷- شهرداران کلیه شهرهای مشمول تبصره (۳۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور موظفند، حداکثر تا سه ماه پس از دریافت تصمیمات‌ کمیته‌های گسترش سینما، کلیه اقدامات لازم را جهت انتشار مزایای تبصره (۳۰) قانون یاد شده، فراخوان علاقه‌مندان، تعیین زمین مناسب اعلام‌ شرایط، مطالعه پیشنهادها و طرح‌های واصله، انتخاب طرح‌های مناسب و اعلام نوع تسهیلاتی که برای اجرای هرچه بهتر تبصره (۳۰) قانون یاد شده و‌این آیین‌نامه ضروری است به انجام برسانند و به نحوی که در پایان این مهلت بتوانند طرح‌های پیشنهادی خود را جهت تصویب به کمیته گسترش‌ سینمای هر استان ارائه نمایند.


‌ماده ۱۸ – کمیته گسترش سینمای هر استان موظف است با توجه به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرانه قابل قبول سینمایی، نظر خود را‌ درباره طرح‌های پیشنهادی شهرداری هر شهر، ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ وصول اعلام کند و با تخصیص وام تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل‌ کشور به طرح‌های مورد تأیید، طرح را جهت تصویب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نماید.


‌ماده ۱۹ – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف ۱۵ روز طرح دریافتی را از نظر تطابق با آیین‌نامه‌های مربوط و گزارش موضوع ماده (۱۵) این آیین‌نامه بررسی و نظر خود را مبنی بر تصویب یا رد طرح کمیته گسترش سینمای مربوط اعلام نماید.


‌ماده ۲۰ – در صورتی که ایجاد تمام یا بخشی از ظرفیت سینمایی در یک شهر بدون داوطلب بماند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوط‌ موظف است که در صورت تقاضای شهرداری مربوط ایجاد حداقل پنجاه درصد (۵۰%) ظرفیت مورد نظر را مستقیماً به عهده شهرداری آن شهر قرار‌ دهد تا راساً و با استفاده از تسهیلات مقرر در قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور به احداث سینماهای مورد نیاز اقدام نماید.


‌ماده ۲۱ – اتخاذ تصمیم در کلیه مواردی که در این آیین‌نامه پیش بینی نشده است، به عهده کمیته گسترش سینمای هر استان می‌باشد.


‌این آیین‌نامه از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.
‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهوری